11 grudnia 1618 r. rozejm w Dywilinie zakończył trwającą 9 lat wojnę Polski z Rosją. W jej trakcie Polacy zdobyli Moskwę i zmusili cara Szujskiego do ukorzenia się przed polskim królem.
W wyniku rozejmu Rosja oddała Rzeczypospolitej Ziemię Czernihowską i Siewierską, a Wielkiemu Księstwu Litewskiemu – Smoleńszczyznę. Car Michał I Romanow zrzekał się tytułów księcia czernihowskiego, siewierskiego, smoleńskiego oraz inflanckiego, natomiast polski królewicz Władysław bynajmniej nie zrzekał się pretensji do tronu rosyjskiego. Polska zachowała też łupy wojenne wywiezione przez polską załogę z Kremla.
W wyniku zdobycia nowych ziem Rzeczpospolita osiągnęła największą powierzchnię w swojej dotychczasowej historii – 990 tys. km² (obecnie mamy 312,7 tys. km²).
Traktat miał obowiązywać do 1633 r., jednak – jak to zazwyczaj z traktatami podpisywanymi przez Rosję bywa – już jesienią 1632 r. Rosja wznowiła działania wojenne, zakończone zawarciem kolejnego pokoju – w Polanowie, który potwierdzał warunki rozejmu w Dywilinie.
Kiedy dziś patrzymy na mapę Rzeczypospolitej z tamtego okresu stwierdzamy ze zdumieniem, że miastem, które leżało wtedy niemal w samym środku naszego kraju był… oddalony 500 km na wschód od Warszawy Mińsk – dzisiejsza stolica Białorusi. I powiedzcie, czyż to nie było piękne?
Kresy24.pl / Historyczne Kalendarium Kresowe
64 komentarzy
Jilk
16 maja 2014 o 22:11Tak to było piękne
Azja
5 września 2014 o 23:49ale Szujski, już nie był carem w 1618… to była okrutna ściema
qqq
2 czerwca 2014 o 13:10Ja bym wolał, aby w środku była Moskwa.
bernard
2 czerwca 2014 o 19:16a ja bym chcial zeby ruscy siedzieli u siebie zamiast wyzwalac ukraine od faszystow. potem beda wyzwalac baltow i polske
Azja
5 września 2014 o 23:56teraz wiemy, kto nazwał Kaczyńskiego i PIS, faszystami… …
gość
28 stycznia 2018 o 21:31Tak. Wolno myślący Polacy, o naturze tych przodków z czasów świetności i znający historię oraz przejawy totalitaryzmu, który PiS szykuje. Biada ci, ślepcze.
Jan
14 lipca 2014 o 19:41Wystarczylyby ziemie II RP + reparacja w ziemiach od Niemcow za zniszczona gospodarke w 70% oraz za straty w ludności,czyli granica z Niemcami na Odrze + Prusy.Byloby ponad 500tys.km.
Boruta
30 lipca 2014 o 17:42Święta racja, choć to byłoby dobre, ale na wschodzie plus mały kawałeczek z Kamieńcem Podolskim.
Adam
4 sierpnia 2014 o 19:41Ahhh… Corona Regni Poloniae… To były czasy!
Wiktor z Minsku
5 sierpnia 2014 o 16:04To jest zgodne z prawda!
ese
28 sierpnia 2014 o 23:53Dziwne zachowanie portalu…Podniecacie się zajęciem terenów carskiej Rosji przez polskie wojska w XVII w. a gnoicie i opluwacie dzisiejszą militarną reakcję Moskwy na Ukrainie….Zresztą za 200-300 lat Rosjanie będą chwalić wniebogłosy aneksję Krymu…tak jak Wy kiedyś Polskie zwycięstwo…
rene
12 września 2014 o 00:40Ciekawy zwrot ” wy ” Polacy .
Stanislavus
10 marca 2017 o 12:51„WY … Kowalski jesteście … durny itp.”
Ten zwrot obowiązywał do niedawna przez wiele lat.
To też fragment (… „naszej” historyji ).
Tak to bywa, że kto nie zna historii ( w domyśle Naród ) -może ją powtarzać …)* -nie wyciągając racjonalnych wniosków.
longinus
22 września 2014 o 10:35oczywiaty błąd powinno być odzyskała smoleńsk
666
12 grudnia 2016 o 13:04„Longinus” ma rację. Smoleńsk odzyskany byłby wskazany. Mieżdu prociem: Miesięcznica byłaby wtedy w Smoleńsku a nie zakłócała spokoju i tamowała ruch turystom przed pałacem prezydenta w Warszawie!
Do refleksji!
Pozdro.
wezuwiusz3
10 grudnia 2014 o 14:39Jeszcze chwilę a nie będzie Rosji ,tylko wygłodzony kraj żebraków z panującym gnomem bankrutem Putinem.
A można by żyć wspólnie w jednej gromadzie gdyby nie wichrzyciele i głupi politycy.
gość
28 stycznia 2018 o 21:46Możnaby? Nie doceniasz wypaczonej mentalności narodu rosyjskiego, którego zmienić się dałoby tylko życzliwym zaborem edukacyjnym. Oni mają tak wyprane mózgi propagandą, że wbijanie noża w plecy przyjaciołom i ogólna, wieczna degeneracja to ich znaki rozpoznawcze. A nasz naród jest tak pamiętliwy i trujący, że o takim „pojednaniu” można tylko marzyć.
ROMAN
3 kwietnia 2016 o 17:51No nie za 300 lat to ich nie będzie : alkoholizm- narkotyki- samobójstwa- śmiertelność niemowląt – prostytucja – dzieci bez rodziców itd/itp krótki wiek życia( mężczyzn)
Będziemy graniczyć z Chinami
Wieslaw
9 czerwca 2020 o 10:03Moi rodzice w czasie wojny byli wywiezieni na Syberie.
Najstarsza moja ciocia pracowala w jednym z oddzialow Krasnojarskiej Ambasady Amerykanskiej.
Pozwole zacytowac sobie Jej slowa o Rosjanach.
” Jest to narod ,ktory je trociny a deskami sra”
Ja osobiscie czesciowo mieszkam miedzy Ukraincami , ktorzy niczy nie odzrozniaja sie od sowietow.
Nikt z nas nie wyobrarza sobie w jakich warunkach ci ” ludzie ” moda przezyc.
Na moj wzglad, po wojnie atomowej ,zostana tylko szczury, tarakany i ruscy.
Niestety.
Wieslaw
9 czerwca 2020 o 09:50Ma Pan 100% racji, tak jak do poprzedniej swietnosci jak i do ziem z przed II wojny
Polska juz nie powroci.
Niestety takie jes miedzynarodowe prawo.
Reakcje niektorych Panow na portalu sa conajmniej dziwne, okazuje sie ze w Europie tylko my Polacy mymy
prawo zajmowac terytoria, ktore nam sie podobaja.
Prosze dobrze pomyslec co by sie stalo gdyby Polska przylaczyla dzisiaj ,tereny obecnej Ukrainy,Bialorusi,Litwy i paru innych krajow.
Jedyna gwarancja jaka mamy to jest natychmiastowe bankructwo kraju.
Niestey Polska nie jest Tak mocna gospodarcz i militarnie i politycze tez ,jak Niemcy ,ktorzy po przylaczeniu DDR
o malo nie zbankrutowali i jeszcze po trzydiestu latach nie moga otrzasnac sie z szoku.
Artur
10 czerwca 2020 o 02:15Historia lubi zaskakiwac, wiec nie mowilbym, ze cos sie w 100% nie stanie. Moze nastapic niespodziewany „splot” wydarzen i nagle niewyobrazalne stanie sie mozliwe. Nie wiem jak pan, ale ja osobiscie bedac duzo mlodszym niz w chwili obecnej nie wyobrazalem sobie upadku imperium zla czyli ZSSR, a tym samym uniezaleznienia sie RP od „wiecznych przyjaciol i sojusznikow. Chociaz jestem osoba urodzona dlugo po wojnie niejako z nostalgia patrzylem na orla w koronie, ktory zostawil mi moj dziadek jako pamiatke z jego sluzby wojskowej z roku 1939, ogladalem dosc czesto przedwojenne zlotowki z orlem w koronie, z napisem Rzeczpospolita Polska i porownywalem do „badziewia” z mojej wspolczesnosci z napisem Polska Rzeczpospolita Ludowa i szczerze czesto myslalem, ze fajnie by bylo, gdyby chociaz te dwie rzeczy wrocily do stanu poprzedniego, ale niestety po chwili namyslu „schodzilem na ziemie i stwierdzalem „niestety, to chyba za mojego zycia niemozliwe”. I nagle zdarzylo sie jedno, drugie i zanim sie obejrzalem marzenia sie ziscily.
Krysto
4 września 2014 o 20:36Żeby te wszystkie życzenia miłośników potalu się spełniły to Polska powinna powrócić do systemu monarchistycznego.
JAWA
26 marca 2016 o 21:28non sequitur
Myszanin
7 września 2014 o 17:39Nie, kochani, w centrum znajdowało się moje miasteczko Mysz, obecnie Nowa Mysz, tuż przed Baranowiczami od zachodu. Podczas napaści w r.1654 ono doszczętnie było spalone, a „ludzie litewscy” (tak nazwano mieszkańców w doniesieniu do cara mieszkańców) wybici.
rene
12 września 2014 o 00:38Moskwa nazywała Polaków własnie Litwinami , rzadziej Lachami .
Wieslaw
9 czerwca 2020 o 10:04Lachami nazywaja nas Ukraincy.
rene
12 września 2014 o 00:35Nie Polska , a Rzeczypospolita Obojga Narodów ( Polski i Litwy) . Patriotyczne uniesienia nie usprawiedliwiają nieuctwa . Ponad połowa Tych terenów należała do Wielkiegi Księstwa Litewskiego .
Pawęł
11 listopada 2014 o 21:35Polska jest poprawną formą… Rzeczpospolita nie składała się z Polski i Litwy, tylko z KORONY i Litwy. Słowo POLSKA oznaczało wówczas Koronę + Litwę czyli Rzeczypospolitą
laga
6 lipca 2015 o 23:53Nie prawda gdyż Polska ma dłuższe dzieje niż Litwa. Polska to Polska.
Hansgazela2
21 listopada 2014 o 21:23a wielkim księciem w XVII WIEKU BYŁ WŁAŚNIE KRÓL RzeczypospolitEJ Obojga Narodów – ZATKAŁO ?
laga
6 lipca 2015 o 23:57Właśnie że Polska a dokładniej Królestwo Polskie gdyż Wielki Książe Litewski był poddanym Króla Polskiego i musiał oddawać dary do Polskiego Skarbca Królewskiego.
Zaymoon
16 września 2014 o 15:32Co ma być piękne? To że Polska nie posiadała Śląska i Pomorza? Bo to niestety przez to centrum Polski było tak daleko na wschód.
Paweł
13 listopada 2014 o 09:39Śląsk to najgorsza część Polski więc tak, to było piękne! Wilno i Lwów są nie do przecenienia. Na breslau można (usun. – redakcja – obraźliwe), bo z Polską ta szkarada nie ma nic wspólnego.
chriss
26 kwietnia 2017 o 16:42Bromberg też nie ma z Polską nic wspólnego
glossa
28 maja 2017 o 09:55chriss
26 kwietnia 2017 w 16:42
Bromberg też nie ma z Polską nic wspólnego
……………………….
To stwierdzenie świadczy o nieuctwie …
Od zarania to była Ziemia Kujawska nie Pomorska.
Istniejąca na Kujawach osada Budegac wymieniona jest w zapisie 28 czerwca 1238 r. w „Roczniku kapituły gnieźnieńskiej”, wspomniany zostaje wtedy kasztelan bydgoski o imieniu Sulisław – to właśnie nazwany później Bydgoszczą gród nad Brdą.
Dnia 19 kwietnia 1346 r. król Kazimierz III Wielki nadał Bydgoszczy prawa miejskie.
Akt lokacyjny wystawiony w Brześciu Kujawskim nadawał gminie miejskiej prawo magdeburskie
W 1772 r. – I rozbiór Rzeczpospolitej – Bydgoszcz została włączona w granice Prus.
W granice niepodległej Rzeczpospolitej wraca w 1920 roku.
Hedad
16 czerwca 2017 o 14:50A gdzie podziejeaz tyle Lwowiakow i zabużan z niech lawet Breslau? Czuje jednak wątrobą że to się wydarzy
I moja córka będzie żyła w reichu a Mama na Białorusi?
rezolutek
10 października 2014 o 07:08Zacznijmy od oddania Niemcom tego co nam ruscy sprezentowali? Szczecin, Wrocław i Gdańsk.
Izhora
12 grudnia 2016 o 16:42Nie „ruscy sprezentowali”, tylko Niemcy zwrócili w ramach reparacji.
mister
11 października 2014 o 00:08@rezolutek….Przeciez Szczecin,Wroclaw,Gdansk były kiedyś polskie!Do szkoły durniu!
ROMAN
3 kwietnia 2016 o 18:01Śląsk niemiecki od XVI wieku dopiero a od 7000-10000 lat to Słowiański – – kłania się historia świata
Ta prawdziwa nie ta od 1772- propagawana do dzisiaj : począwszy od pierwszego rozbioru przez zaborców a nie sprostowana do tej pory.
Czytać : kroniki Dzierstwy /kroniki Wielkopolskie / czy dzieje genealogiczne od Jefata – ( zaraz po potopie)
To jest historia faktyczna a nie spreparowana
tagore
26 października 2014 o 20:36Kraj o którym jest artykuł nie był Polską ,jego
mieszkańcy postrzegali tą sprawę zupełnie inaczej niż
sugeruje autor.
miki
29 października 2014 o 12:21Oj tam oj tam, nie przejmujta się ,żyjemy w ciekawych czasach i historia zatoczyła właśnie koło po pełnych 360 latach od podpisania ugody perejesławskiej „kozaki” ją wypowiedzieli w wolnych wyborach a jak mówi nam doświadczenie historyczne Rosja nie mając wpływu na Ukrainę słabnie a wówczas Rzeczpospolita wchodzi do gry bo Świat nie znosi pustki.Chodzi jeno o to aby tym razem to wykorzystać i dokończyć dzieła by to piekielne carstwo zlikwidować na amen czego sobie i wszystkim serdecznie życzę i oby to się stało jeszcze za naszego życia
Tym
30 listopada 2014 o 06:29amen
Wieslaw
9 czerwca 2020 o 10:10Amen
olek
9 listopada 2014 o 18:03Od tego trzeba zacząć tą całą dyskusję,że kolejni rządzący królowie wraz ze szlachtą i magnatrią „przefajdali” tą IRP.Szlachta wraz z magnaterią w imię swoich partykularnych interesow ,sprzedajności,zdrad nie dopuściła do stworzenia i umocnienia silnej władzy centralnej w osobie króla co miało miejsce w Francji,Anglii.Austrii.Gdyby tak się stało w Polsce śmiem twierdzić,że nie było by żadnych rozbiorów i Polska obecnie wyglądała by inaczej .Ale to jest tylko gdybanie ,co by było gdyby babcia miała wąsy.Obecnie nie ma co rozpamiętywać i tracić czas na jałową dyskusję.Trzeba to pozostawić historykom a żywi powinni zająć się dnim dzisiejszym i sprawami żyjących .
wulgarny
24 lutego 2015 o 17:01Tak uczyli w szkole za komuny. Prawda jest trochę inna. Polecam książki i internet.
sgfx
17 listopada 2014 o 22:47@Pawęł
Nie masz racji.
Rzeczpospolita Obojga Narodów= Królestwo Polskie (Korona) + Wielkie Księstwo Litewskie (Litwa)
Owszem, Polska stała się później nazwą potoczną na określenie Rzeczp., ale nie nazwą prawną
ulka
28 listopada 2014 o 12:16a 200 lat później już nie było Polski na mapie…….. 🙁
wezuwiusz3
10 grudnia 2014 o 14:46Teraz też nie ma .Jesteśmy tylko krajem z marionetkowym rządem sprzedawczyków.
JAWA
26 marca 2016 o 21:29nie ma Polski, nawet na mapie?
Janek
11 grudnia 2014 o 20:08dlaczego pisze się 'Polska’ kiedyś była największa. Przecież to nie prawda. Współczesna Polska ma niewiele wspólnego z Rzeczpospolitą przed rozbiorową. Aktualnie Polska mogła by być spełnieniem marzenia Dmowskiego o Polsce dla Polaków, niektórzy nazywają to wręcz anomalią, ale nadal istnieją wewnętrzne wojenki i głosy o 'prawdziwych Polakach’. I do czego to zmierza? Może do powrotu do historii piastowskiej Polski i prawdziwej Polsce z prawdziwymi polakami żyjącymi tylko wśród swoich na terenie Wielkopolski, Małopolski i Mazowsza? Może kiedy by tak zmniejszyć obszar współczesnej Polski ludzie byli by w tym kraju bardziej szczęśliwi żyjąc tylko wśród swoich? Rzeczpospolita była krajem wielonarodowym i jest wspólną historią tych narodów. Ruski język dominował, a nawet był językiem urzędowym. Jak ktoś tego nie rozumie spycha współczesną Polskę do kolejnych podziałów i rozbiorów. Współczesna Polska, Białoruś, Litwa i Ukraina to zrealizowane marzenie Stalina. Spolaryzowane przeciwko sobie i wyrywające sobie historie i kulturę narodowe państewka, którymi łatwo można rozgrywać przeciwko sobie. Dlatego możemy być dumni ze wspólnej historii, która zbudowaliśmy z razem, nie umniejszając naszym partnerom.
JAWA
26 marca 2016 o 21:30„Współczesna Polska, Białoruś, Litwa i Ukraina to zrealizowane marzenie Stalina.” bez przesady
Izhora
12 grudnia 2016 o 17:01Żadna przesada. Podzielić kraj na osobne państwa narodowe (nawet dość przyzwoicie to wyglądało), potem podjudzać je przeciwko sobie, w każdym z osobna zwalczać „burżuazyny nacjonalizm” i łagodzić zaognienia za pomocą plastra „drużby narodov” zaklejejąc przy okazji gęby tym, którzy mieli coś do powiedzenia przeciwko kierującej linii partii w wersji rosyjskiej. Nie tak?
Hans gazela2
25 marca 2015 o 18:20Księstwo litewskie wchodziło w skład RP, do Moskwy poszły wojska królewskie, wspierane oddziałami księstwa, 2 narody 1 państwo~ tak, jestem dumny, kacapom należało się~ gdyby nie zdrada i spisek zaborców w 18 i 20 wieku, nadal bylibyśmy mocarstwem .
Bizja
12 lipca 2015 o 15:58wspaniałarzeczpospolita.pl zajrzyjcie sobie na tą stronę, a zobaczycie jakie dzidzictwo Polaków-lechitów zostało nam odebrane, a jak historia jest mocno zakłamana. Przeważnie przez niemców.
tuituja2
3 września 2015 o 04:09Nie, nie było piękne. Może tylko na mapie. Nie liczy się ilość, tylko jakość.
JAWA
26 marca 2016 o 21:23„Polska zachowała też łupy wojenne wywiezione przez polską załogę z Kremla.” powód do chwały?
voy
12 grudnia 2016 o 13:12oczywiście e Polska powinna się koncentrować na powrocie w jej granice śląska i pomorza zachodniego i skoncentrować swoją politykę przeciwko Habsburgom, z dalekich stepów niewiele korzyści mieliśmy. Silna Polska w granicach państwa piastów w razie czego zawsze mogłaby moskala pogonić..gdyby zanadto się rozbisurmanił, ale do tego potrzeba było silnego państwa z silna władzą a nie Polski szlacheckiej czyli sobiepańskiej.
Polska husaria szybko przywróciłaby Śląsk Polsce i porządny dostęp do Bałtyku.
mariano
28 kwietnia 2017 o 08:34Jako Polski imperialista cały czas ma nadzieje ,ze powrocimy kiedys…
glossa
28 maja 2017 o 12:45” I powiedzcie, czyż to nie było piękne? ”
………………………………….
Do pełni urody brakuje Śląska Piastów Polskich.
jacenty
27 października 2017 o 07:51Iluż tu Debili, Kretynów, Idiotów i każdy uważa się za historyka. Rzygać mi się chce na nieuctwo i polskom megalomanie. Teraz się nie dziwię że państewko te skurczyło się z 990 000 km do 312 000. Niedługo przy takim poziomie intelektualnym zniknie z powierzchni na pożytek Europy i Świata.
józwa
29 grudnia 2017 o 17:10Nie jestem historykiem ale historia Polski zawsze mnie fascynowała.Mamy teraz przepiękny kraj którego granice w 1945r wyznaczyli silniejsi.Nasza dzisiejsza rola to bogacenie tego państwa i jego obywateli(nie chodzi mi o bogacenie tych którzy akurat są przy żłobie)bo państwo bogate ma większe szanse na utrzymanie swojej niezależności. Wielkość Polski to tolerancja dla innych wyznań, poglądów i poszanowanie innych narodów. Ujadanie na wszystkich myślących inaczej oraz sąsiadów(szczególnie na tych z którymi byliśmy kiedyś w stanie wojny) może być postrzegane w Europie jako objawy choroby umysłowej rządzących. Doprowadzając nasz naród do skłócenia wewnętrznego wystawiają nas na żer tym którym zależy aby Polska była skarlała. Kresy są przepiękne i Śląsk (Górny i Dolny) przepiękny. Kresy do nas już nie należą (w dużej części przez własną politykę wobec jej narodów) ale Ziemie Śląskie i żyjący tam ludzie są częścią Polski. Bardzo się z tego cieszę bo doceniłem to jak te ziemie poznałem. Chrońmy jedność naszego państwa i wzajemne poszanowanie, mimo odmienności poglądów i wyznań, nie wierzmy populistom,że ktoś będzie walczył w naszej obronie w razie zagrożenia. To skrajna naiwność.W razie najgorszego będziemy musieli radzić sobie sami. Wystarczy poczytać książkową historię naszego kraju w XX wieku.Pewnie wielu się z tym co napisałem się nie zgodzi ale może niektórzy chwilę się zastanowią.
Poomex
11 października 2018 o 15:46Podniecacie się jak faszyści pod moskwą. Od wieku polityka międzynarodowa stoi na Samostanowieniu Narodów. Więc raczej cieszyć się wypada że nie mamy żadnych kolonii na wschodzie a narody Ukraiński, Litewski i Białoruski same o sobie stanowią.
Nie dajcie sie wciągnąć w nacjonalizm rodem z ruskiego imperializmu.
Wieslaw
9 czerwca 2020 o 10:14Tez prawda.