W tym miesiącu rosyjski państwowy przewoźnik lotniczy Aerofłot zamówił u producenta UAC 100 maszyn Suchoj Superjet 100 reklamowanych jako nieustępujące nowym amerykańskim bądź europejskim samolotom pasażerskim, ale wyraźnie tańsze. Skusiło się na nie wcześniej kilka firm zagranicznych, wśród nich meksykański Interjet Airlines. Meksykańska firma udokumentowała jednak szereg nieprawidłowości w działaniu rosyjskich samolotów.
Nowe odrzutowce Aerofłotu będą miały po 12 miejsc w klasie biznesowej i 75 w ekonomicznej. Mają być dostarczane w latach 2019-26. To największe jednorazowe zamówienie w historii Aerofłotu.
Wspomniany meksykański przewoźnik zamówił pierwsze 28 nowych pasażerskich Suchojów w 2011. Po sześciu latach sytuacja jest taka, że część floty jest uziemiona albo z powodu awarii, albo została przeznaczona na części do wymiany w używanych maszynach, bo na obu amerykańskich kontynentach nie ma żadnego serwisu firmy. W sierpniu Meksykanie poinformowali, że otrzymali od producenta odszkodowanie za poniesione koszty (w około 40 mln dolarów).
Kilka lat temu też rosyjska agencja transportowa uziemiła 6 maszyn Superjet, w tym 5 należących do Aerofłotu i 1 do powiązanej z nim firmy z powodu znalezienia wady w konstrukcji, która negatywnie wpływała na stabilność maszyny.
W 2017 pojawiły się problemy z silnikami, które są produkcji rosyjsko-francuskiej i kolejne maszyny w barwach meksykańskiej firmy zostały uziemnione. Wtedy jednak jeszcze władze firmy utrzymywały, że i tak zakup samolotów dla obsługi tanich połączeń się opłacał.
Oprac. MaH, airlinegeeks.com, airlineworldkeypublishing.com
fot. CC BY-SA 2.0
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!