20 listopada na Wielkiej Scenie Koncertowej Białoruskiej Filharmonii Narodowej odbył się koncert jazzowy w ramach projektu PIANO.PL w wykonaniu wokalistki Doroty Miśkiewicz, kwartetu smyczkowego Atom String Quartet i pianisty Dominika Wani. Imprezę zorganizował Instytut Polski w Mińsku w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
„Stęskniliśmy się za polskim jazzem, a dzisiejszy koncert jest atomowy – i to nie tylko ze względu na nazwę” – mówił Polskiej Agencji Prasowej białoruski znawca jazzu Dzmitry Padbiareski, który otworzył imprezę.
Podczas koncertu w Mińsku artyści wykonali jazzowe aranżacje znanych polskich utworów.
„Jestem szczęśliwa, że mogliśmy wystąpić w Mińsku dla publiczności, wśród której zapewne większość osób nas nie znało. Cieszy mnie, że można przyjechać do Mińska, zagrać piosenki polskich kompozytorów i że to jest tak wspaniale przyjmowane” – powiedziała PAP Dorota Miśkiewicz, która w Mińsku występowała po raz pierwszy.
Dyrektor Instytutu Polskiego w Mińsku Cezary Karpiński powiedział, że entuzjastyczna reakcja publiczności świadczy o tym, że warto prezentować na Białorusi polski jazz.
Koncert PIANO.PL jest kontynuacją bezprecedensowego wydarzenia zrealizowanego w maju 2016 roku w Warszawie, podczas którego na jednej scenie wraz z Dorotą Miśkiewicz zaprezentowali się Leszek Możdżer, Włodzimierz Nahorny, Marcin Wasilewski, Grzegorz Turnau, Andrzej Jagodziński, Bogdan Hołownia, Krzysztof Herdzin, Dominik Wania, Michał Tokaj, Piotr Orzechowski, Tomasz Kałwak, Lutosławski Piano Duo (Bartek Wąsik i Emilia Sitarz), Atom String Quartet oraz gościnnie Henryk Miśkiewicz.
Płyta CD I DVD z rejestracją koncertu miała swoją premierę 28 października 2017 wywołując ogromne uznanie krytyków i środowiska muzycznego. Publiczności w Mińsku Dorota Miśkiewicz zaproponowała koncert, będący „pomniejszoną” prezentacją unikalnego przedsięwzięcia, zrealizowanego w Warszawie. Na koncert składają się piosenki należące do kanonu polskiej muzyki, a ich wybór podyktowany został osobistymi sympatiami Doroty, subiektywnym odczuwaniem muzyki i tekstu. Każdy z nich został zaaranżowany przez innego pianistę, spośród tych, którzy współtworzyli koncert premierowy.
Kresy24.pl za dzieje.pl/instpol.by
1 komentarz
Paweł III
21 listopada 2018 o 22:31Nie ma czegoś takiego, ja polski jazz, więcej styl ten jest daaleko nieobecny w polskiej muzyce narodowej, jeszcze więcej jak go zabraknie, to zyska na tym tylko sama JM Muzyka Polska.