Ukraińscy piloci F-16 musieli w bardzo krótkim czasie radykalnie zmienić maniery pilotowania, aby walczyć z Rosją, a to dla pilotów ogromne wyzwanie. Sprawę opisuje w rozmowie z „Bussines Insider” Michael Bohnert, ekspert ds. działań wojennych w korporacji RAND.
Uważa on, że duże zmiany, przez które musieli przejść zbyt szybko ukraińscy piloci, utrudniają im przezwyciężenie starych nawyków i pamięci mięśniowej. W USA i niektórych krajach Europy ukraińscy piloci przechodzą dziewięć miesięcy szkolenia, podczas gdy większość zachodnich pilotów ma trzy lata na opanowanie obsługi myśliwców.
Zanim pierwszy F-16 przybyły na Ukrainę w sierpniu, piloci latali starszymi samolotami z czasów radzieckich, wyposażonymi w układy hydrauliczne, podczas gdy F-16 wyposażony jest w układy elektryczne , co oznacza, że komputery przetwarzają dane wejściowe od pilotów.
„Oznacza to, że F-16 są nie tylko bardziej zwrotne, ale także bardziej responsywne” – powiedział Bohnert. Dodał, że przejście pilotów na nowy samolot jest problemem, bo choć można nauczyć kogoś latania samolotem w ciągu sześciu miesięcy do roku, to po to, aby zaszczepić mu pamięć mięśniową, aby piloci wiedzieli, co robić, gdy coś się wydarzy, potrzeba cztery, pięć, sześć lat.
Ukraińscy piloci myśliwców F-16 musieli radykalnie zmienić styl pilotażu po latach obsługi radzieckich samolotów, a to jest bardzo trudne.
Były pilot amerykańskiej piechoty morskiej Tom Richter, który latał na F-16 w Gwardii Narodowej, nazwał ten samolot „wrażliwą bestią” w porównaniu z ukraińskimi samolotami z czasów radzieckich. Dowódca Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie i Dowództwa Sił Powietrznych Sojuszu NATO, generał James Hecker, powiedział, że Ukraina nie używa myśliwców do najbardziej ryzykownych misji, ponieważ „piloci są nowicjuszami w tej sprawie” – czytamy w publikacji.
Dziennikarze sugerują również, że przejście na F-16 i włączenie tych myśliwców do działań bojowych wymaga od Ukrainy przeglądu dziesięcioleci radzieckiej doktryny i szkolenia.
„Stare nawyki trudno zatrzeć. Muszą być gotowi zaakceptować nowe koncepcje i szkolenia, a także chęć „przepisania książek na nowo” w zakresie zastosowań wojskowych” – wyjaśniają.
Byli amerykańscy piloci wojskowi ostrzegali w wywiadach dla „Bussines Insider” kilka miesięcy temu, że „sporne niebo nad Ukrainą” będzie najniebezpieczniejszym polem bitwy, z jakim kiedykolwiek znalazły się F-16.
Opr. TB, businessinsider.com
3 komentarzy
Jagoda
Author Jagoda acts as a real person and verified as not a bot.
Passed all tests against spam bots. Anti-Spam by CleanTalk.
Author Jagoda acts as a real person and verified as not a bot.
Passed all tests against spam bots. Anti-Spam by CleanTalk.
6 października 2024 o 16:28The Real Person!
The Real Person!
Nie da się zrobić z zachodnioruskiego traktorzysty pilota F-16 !
krogulec
Author krogulec acts as a real person and verified as not a bot.
Passed all tests against spam bots. Anti-Spam by CleanTalk.
Author krogulec acts as a real person and verified as not a bot.
Passed all tests against spam bots. Anti-Spam by CleanTalk.
8 października 2024 o 16:40The Real Person!
The Real Person!
W kwietniu 1943r. pomiędzy wsią Podłużne a osadą Janowa Dolina pow. Kostopol Ukraińcy zamordowali 10-letniego Tadeusza Gołębiowskiego, którego udusili drutem oraz 18-letnią Zofię Bartosiewicz, którą zgwałcili i obcięli jej piersi (Siemaszko…, s. 322).
Adams
8 października 2024 o 17:24Opisz dodatkowo zbrodnie które Moskale kacapy popełniły na ludności Lwowa w 1939 roku. Napisz również kilka zdań o zamordowanych przez ruskich w Katyniu i Starobielsku…napisz o zesłańcach na Syberię.. Napisz o wywiezionych i mordowanych Polakch, Ślązakach, Kaszebach do ZSRR..w latach1944-55. Jaka pogoda w Maaaaskwie????