Rzecznik Marynarki Wojennej Ukrainy kpt Dmytro Płetenczuk powiedział, że rosyjscy okupanci eksportują do swoich portów ukraińskie zboże i inne towary, a stamtąd sprzedają je jako własne produkty – niestety w procederze uczestniczą także przewoźnicy międzynarodowi.
„Niestety oni [Rosjanie – red.] wykorzystują ukraińskie porty na okupowanym terytorium, jak poprzednio, dość aktywnie je wykorzystują w celu nielegalnego eksportu ukraińskiego zboża, najprawdopodobniej z nowych zbiorów” – powiedział Płetenczuk na antenie ogólnoukraińskiego kanału telewizyjnego.
Wyjaśnił, że w latach 2022-2023 najeźdźcy eksportowali przez okupowane porty to, co wyhodowano i wyprodukowano przed inwazją na pełną skalę. Dotyczyło to ukraińskich wyrobów metalurgicznych, zboża itp. – wszystko, co Rosjanie uważają za cenne.
„Schemat jest dość prosty – wyłączają system automatycznej identyfikacji (AIS), oczywiście narusza to przepisy międzynarodowe. Następnie przeładowują łup w swoich portach, a następnie sprzedają go na eksport jako własne produkty. Są one eksportowane przez przewoźników międzynarodowych oraz oficjalnych przewoźników rosyjskich” – wyjaśnił.
Niedawno struktury podległe Marynarce Wojennej Ukrainy zatrzymały na Dunaju jeden z tych obcych statków, który w celach handlowych zawijał do ukraińskich portów okupowanych przez Rosję.
Przypomnijmy, niedawno struktury podległe Marynarce Wojennej Ukrainy zatrzymały na Dunaju statek towarowy, który wbrew ukraińskiemu i międzynarodowemu prawu wpłynął w celach handlowych do ukraińskich portów okupowanych przez Rosję. Według Lloyd’s List zagraniczny statek Usko Mfu pływający pod banderą Kamerunu został zatrzymany za nielegalne przekraczanie granic państwowych Ukrainy i transport ładunków do i z okupowanego przez Rosję Sewastopola. Statek płynął z mołdawskiego portu Giurgiulesti do Soudy w Grecji z ładunkiem jęczmienia.
SBU poinformowała, że zatrzymano kapitana tego statku. Według śledztwa pomagał on Federacji Rosyjskiej w eksporcie ukraińskiego zboża z Krymu. W latach 2023–2024 statek wielokrotnie zawijał do Sewastopola, aby odebrać zrabowane produkty rolne. Następnie transportował ładunek na Bliski Wschód w celu sprzedaży na rzecz Rosji.
Opr. TB, UNIAN
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!