Ukraińskie media alarmują 31 października; polscy przewoźnicy zamierzają przez najbliższe dwa miesiące blokować wszystkie przejścia graniczne z Ukrainą.
Akcja protestacyjna ma się rozpocząć na początku listopada i w razie potrzeby potrwa do końca grudnia.
Informacje o planach polskich przewoźników międzynarodowych akcji protestacyjnej obiegły większość ukraińskich mediów. Portal Ukraińska Prawda podaje, że ukraińskie ministerstwo rozwoju i infrastruktury zwróciło się już do swojego odpowiednika w Polsce i dyrekcji ds. mobilności Komisji Europejskiej z prośbą o natychmiastowe podjęcie negocjacji.
W związku z możliwym blokowaniem przejść przez polskich przewoźników, Ukraińcy chcą przedyskutować kwestię realizacji memorandów w sprawie przepustowości ukraińsko-polskich punktów kontrolnych.
„Otrzymaliśmy informację o możliwym blokowaniu punktów kontrolnych przez polskich przewoźników. Nasze stanowisko jest takie, że takie strajki i blokady szkodzą wszystkim: zarówno ukraińskim, jak i polskim przewoźnikom” – podkreślił wiceminister rozwoju społecznego, terytoriów i infrastruktury Sierhij Derkacz.
Zauważył, że Ukraina jest wdzięczna narodowi polskiemu za nieustające wsparcie w warunkach wojny na pełną skalę i jest gotowa do dialogu, w którym interesy przewoźników obu krajów będą równo reprezentowane.
Spotkanie z Dyrekcją Komisji Europejskiej (DG MOVE) ma się odbyć jeszcze dziś – 31 października. Kluczowym celem jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą zwiększyć przepustowość i zapewnić stabilne funkcjonowanie granicy.
Polscy przewoźnicy zagrozili zamknięciem od listopada wszystkich punktów kontrolnych ze stroną ukraińską ze względu na nadmierną konkurencję po liberalizacji transportu międzynarodowego pomiędzy Ukrainą a UE.
Wcześniej przewoźnicy w Polsce ograniczali się do blokowania jednego punktu kontrolnego, teraz planują zablokować wszystkie istniejące wjazdy z Ukrainy.
Polscy przewoźnicy mają żądać: przywrócenia systemu zezwoleń dla ukraińskich przewoźników, zaostrzenia przepisów przewozowych dla przewoźników zagranicznych w ramach ECMT, wydzielonej kolejka w E-kolejce dla samochodów z rejestracjami UE, osobnej kolejki dla pustych ciężarówek na wszystkich granicach, oraz dostępu do systemu „Way”.
ba za eurointegration.com.ua
2 komentarzy
Jagoda
31 października 2023 o 18:44Granica powinna być całkowicie zamknięta od co najmniej 2014 roku, a spedycję swoich dóbr niech prowadzą przez ukachana Giermańju !
Emeryt
5 listopada 2023 o 10:14Ja też tak uważam, blokada na czas negocjacji!