Samochód, powóz, poruszający się automatycznie, za pomocą motoru benzynowego, ma się w tych dniach pojawić na ulicach Lwowa.
Automatyczny ten powóz sprowadza z Paryża p. Odrzywolski, właściciel kopalni naftowych.
„Gazeta Lwowska”, 18 sierpnia 1897 r.
Jak czytamy w „Dziejach polskiej motoryzacji” Stanisława Szelichowskiego, pojazd inżyniera Kazimierza Odrzywolskiego był marki Benz Victoria. „Istnienie przemysłu naftowego w Galicji w pewnym stopniu przyczyniało się do rozwoju automobilizmu, a pionierzy tego przemysłu byli również krzewicielami polskiej motoryzacji.
Jednym z pierwszych importerów pojazdów różnych marek była firma Pierwszy Galicyjski Zajazd Automobilistów i Sprzętu Sportowego z siedzibą w Przemyślu przy ulicy Dobromilskiej 12 (obecnie ulica Słowackiego)” – czytamy w „Dziejach…”.
W ówczesnych relacjach z pokazu pojazdów motorowych czytamy, że „licznie zgromadzonych cyklistów uderzyła pewność i chyżość, z jaką jeżdżący powstrzymywał maszynę w największym nawet pędzie” (50-60 km/h).
Trzeba Lwowowi przyznać, że od samego początku używał obecnej nazwy pojazdu – samochód. Równolegle funkcjonowały bowiem nazwy: samoruch, samobieg i samojezd. Pierwszy wyścig samochodowy we Lwowie odbył się jednak dopiero w 1930 roku.
Natomiast pierwszy wypadek samochodowy w Polsce miał miejsce w Krakowie, na Placu Matejki w 1903 roku.
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!