• Ukraina
  • Białoruś
  • Rosja
  • Litwa
  • Region Bałtyku
  • Azja i Zakaukazie
  • Na Świecie
  • Historia i Wspomnienia
  • Kultura
  • Podróże po Kresach
  • Wyszukiwarka Kresowa
  • Kalendarium Kresów
    • Styczeń w Historii Kresów
    • Luty w Historii Kresów
    • Marzec w Historii Kresów
    • Kwiecień w Historii Kresów
    • Maj w Historii Kresów
    • Czerwiec w Historii Kresów
    • Lipiec w Historii Kresów
    • Sierpień w Historii Kresów
    • Wrzesień w Historii Kresów
    • Październik w Historii Kresów
    • Listopad w Historii Kresów
    • Grudzień w Historii Kresów
  • Polacy na Wschodzie
  • Biblioteka Kresowa
  • Kuchnia Kresowa
Kresy24.pl
  • 24 cze 2026
  • Gazety i Czasopisma Kresowe
    • Archiwum Dziennika Kijowskiego
    • Archiwum Gazety Polskiej Bukowiny
    • Archiwum Głosu Polonii
    • Archiwum Głosu znad Niemna
    • Archiwum Kuriera Galicyjskiego
    • Archiwum Kwartalnika Echa Polesia
    • Archiwum Kwartalnika Krynica
    • Archiwum Magazynu Polskiego
    • Archiwum Monitora Wołyńskiego
    • Archiwum Mozaiki Berdyczowskiej
    • Archiwum pisma Nasze Drogi
    • Archiwum pisma Polacy Donbasu
    • Archiwum pisma Polonia Charkowa
    • Archiwum pisma Wołanie z Wołynia
    • Archiwum Polak na Łotwie
    • Archiwum Polaka Małego
    • Archiwum Polaka w Niemczech
    • Archiwum Słowa Polskiego
    • Archiwum Słowa Życia
    • Archiwum Tęczy Żytomierszczyzny
Kresy24.pl
  • Ukraina
  • Białoruś
  • Rosja
  • Litwa
  • Region Bałtyku
  • Azja i Zakaukazie
  • Na Świecie
  • Historia i Wspomnienia
  • Kultura
  • Podróże po Kresach
  • Wyszukiwarka Kresowa
  • Kalendarium Kresów
    • Styczeń w Historii Kresów
    • Luty w Historii Kresów
    • Marzec w Historii Kresów
    • Kwiecień w Historii Kresów
    • Maj w Historii Kresów
    • Czerwiec w Historii Kresów
    • Lipiec w Historii Kresów
    • Sierpień w Historii Kresów
    • Wrzesień w Historii Kresów
    • Październik w Historii Kresów
    • Listopad w Historii Kresów
    • Grudzień w Historii Kresów
  • Polacy na Wschodzie
  • Biblioteka Kresowa
  • Kuchnia Kresowa
Home
Białoruś

W centrum Mińska stanął pomnik dwóch Polaków

05 wrz 2016

W sobotę,  na placu Swabody w Mińsku, w pobliżu nieistniejącego już kościoła dominikańskiego, w którym Stanisław Moniuszko grał na organach, oraz gmachu gimnazjum, do którego uczęszczał przyszły kompozytor uroczyście odsłonięto jego pomnik.

Autorami rzeźby przedstawiającej polskiego kompozytora Stanisława Moniszkę w towarzystwie białoruskiego pisarza, są Lew i Siergiej Humilewscy. Ich propozycja pomnika, w którym uwiecznili wielkich mińszczan podczas dyskusji na temat wspólnego dzieła polskiego kompozytora i białoruskiego pisarza, tak bardzo spodobała się władzom miasta, że postanowili wreszcie upamiętnić te ważne dla stolicy Białorusi persony.

 

Zachęcamy do komentowania materiału na naszym oficjalnym fanpage’u:https://www.facebook.com/semperkresy/

Kresy24.pl

< Idź pod prąd Zobacz inny >
Ważne? Ciekawe? Podaj dalej:

Nie przegap w tym temacie:

K24„Podzwonne dla Wincentego Dunin Marcinkiewicza” K24Do sieci wyciekł projekt pomnika Moniuszki w Mińsku Default ThumbnailImpas przełamany. Na razie w sferze kultury
  • Tagi
  • Dunin-Marcinkiewicz
  • Mińsk
  • Moniuszko

23 komentarzy

  1. Dymitr z Mińsku
    11 września 2016 o 13:11 Odpowiedz

    Cieszę się że przyszliśmy do jakiegoś porozumienia. Ale ciężko mnie po polsku doskonale opisać to co myślę. Eżeli pan Oko “RA” ma ochotę i troche zna po rosyjsku, to zapraszam do historycznych dysputów po email. Mój adress : ug*****@*****ia.pl
    Pozdrawiam .

  2. Dymitr z Mińsku
    10 września 2016 o 11:19 Odpowiedz

    Zgadzam się. Ale w takim razie tytul tego artykułu musi być: ” W centrum Mińsku stanał pomnik dwóch wybitnych postaciej w sztuce i literaturze Polski i Białorusi .( lub Rzeczypospolitej) Ale ż napisane jest inaczej.

    1. oko "RA"
      10 września 2016 o 15:24 Odpowiedz

      Masz dużo racji! Jest na tym polu wiele do zrobienia między Polską a Białorusią. W tej chwili jednak macie większy problem! jesteście tłamszeni, rusyfikowani, i ciągle wynaradawiani. Wróćcie do korzeni, do Wielkiego Księstwa Litewskiego, Nie dajcie sobie wmówić Moskalom że wy i oni to to samo! bo to bzdura kompletna. Jesteście częścią naszego świata Starajcie się kultywować tradycje Wielkiego Księstwa, pamiętajcie że zawsze będziecie mieli poparcie Polski i Polaków.

  3. oko "RA"
    9 września 2016 o 16:16 Odpowiedz

    Dymitr, z faktami nie da się dyskutować! trzeba je po prostu zaakceptować.
    Jeżeli tak znasz historie, to pewnie wiesz że głównym twórcą porozbiorowej Polski był wielki Litwin Józef Piłsudski. Jeżeli chodzi o Mickiewicza (następny wielki Litwin) to przeczytaj sobie w oryginale np “Redutę Ordona” i pomyśl o słowach które padają w tym wierszu, albo piosenka do słów Rainolda Suchodolskiego “Trzeci maj Litwina” wczytaj się w słowa do tej piosenki! we wszystkich tych utworach aż kipi od polskości. I to są właśnie Litwini( najprawdziwsi Polacy) czego dają dowód przez swoją twórczość, przez swoje zachowanie i przez jednoznaczne określenie siebie jako Polacy. Takich dokumentów świadczących o Polskości Litwinów jest tysiące! i to są fakty z którymi nie da się dyskutować.

    1. Dymitr z Mińsku
      9 września 2016 o 18:59 Odpowiedz

      “Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie.
      Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie,
      Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie
      Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie.”
      A. Mickiewicz. To też jest fakt.

      1. oko "RA"
        9 września 2016 o 22:38

        Dymitr! Przecież cały czas to mówię. To są Litwini czyli najprawdziwsi Polacy. Skoro cytujesz Waść Pana Tadeusza ta ja również zacytuję fragment nieco dalszy.
        “Tu Kościuszko w czamarce krakowskiej, z oczyma

        Podniesionymi w niebo, miecz oburącz trzyma;

        Takim był, gdy przysięgał na stopniach ołtarzów,

        Że tym mieczem wypędzi z Polski trzech mocarzów”

        O czym to świadczy?
        Pierwsza Rzeczpospolita jest jak stół! nie da się jej podzielić.
        Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest to że Litwa to nasza wspólna sprawa i nie próbować jej dzielić (stół podzielony na pół to nie stół) My Polacy rozumiemy Białorusinów którzy chcą zbudować swoją nowoczesną tożsamość w oparciu o Wielkie Księstwo Litewskie i popieramy was w tym.
        Problem jest w tem że Białorusini mają tendencje do zawłaszczania Litwinów negując mimo dowodów pierwiastek Polski Wielkiego Księstwa. A Litwa jest częścią naszej narodowej duszy, i nic tego nie zmieni. Jeszcze raz mówię! Rzeczpospolitej nie da się podzielić.
        Moje pytanie Brzmi! Czy nie lepiej traktować Wielkie Księstwo Litewskie jako naszą wspólną sprawę?

  4. Dymitr z Mińsku
    9 września 2016 o 11:15 Odpowiedz

    Trudno dyskutować z tobą na historyczne tematy, bo uszyliśmy z różnych podręczników i czytamy różne ksążki. Ponieważ historia est taka nauka, którą każde państwo widze tak jak jemu est wygodno.

    1. józef III
      17 września 2016 o 13:48 Odpowiedz

      rzecz w tym, że ja czytam Wasze książki bardzo uważnie

  5. Dymitr z Mińsku
    8 września 2016 o 11:11 Odpowiedz

    Przepraszam za mój polski. Mieszkam ns Białorusi. Poczytałem wasi otpowiedzi. Moim zdaniem uważacie białorusinow za młodszysh bratów. Tak samo liszą i rosjanie. W takim raze możecije razem cieszyć się swojej wielkosciu. Białoruś pod rosijskej okupacijej już 220 lata. Pogarda polakow do białorusinów znaczy, że zapomnieliśwy jak sami byli w takim stanie przez 123 lata. Pozdrawiam.

    1. oko "RA"
      8 września 2016 o 15:43 Odpowiedz

      Dymitr, nie obrażaj się. Polacy nigdy nie byli przeciwko Białorusinom, wręcz przeciwnie, popieramy was ponieważ jesteście częścią naszej wspólnej historii i to częścią pozytywną (w przeciwieństwie do Lietuvisów i Ukrainców. ) Białorusini mają absolutne prawo do spuścizny po Wielkim Księstwie. Nam chodzi głównie o to, że Wielkie Księstwo Litewskie jest nierozerwalną częścią naszej kultury, cywilizacji. Rozumiemy także że Wielkie Księstwo Litewskie to także wasi przodkowie i nie zamierzamy tego negować!
      Pozdrawiam z Polski.

    2. józef III
      8 września 2016 o 23:14 Odpowiedz

      stary, po co ten ton ; dyskutujmy na argumenty a nie zadawnione kompleksy bo inaczej wyjdzie jak w “Seksmisji”, że “Kopernik była kobietą”.

  6. Morientes
    6 września 2016 o 09:33 Odpowiedz

    Być może mylimy nieco pojęcia: Polska (dawna Korona) i Rzeczpospolita (jako całość – Korona + Wielkie Księstwo). O dzisiejszych Białorusinach czy ich władzach można wiele powiedzieć, ale nikt im nie zarzuca, że hołubią morderców. Postacie muzyków, pisarzy, wojskowych – do których mogą się przyznawać dzisiaj zarówno Polacy, jak też Białorusini – to znacznie lepsza podstawa kulturowa i historyczna do budowy własnej tożsamości, niż opieranie się na “dorobku” zbrodniarzy. A tak się niestety dzieje w państwie Poroszenki et consortes. Co z tego, że nasi politycy często “pielgrzymują” na Ukrainę, wiozą tam pieniądze i wsparcie, skoro w zamian otrzymujemy pogardę i kolejne pomniki bandytów z UPA. Może lepiej i zdrowiej byłoby dla Polski, gdyby bardziej doceniała wschodniego sąsiada, z którym mamy kawał wspólnej historii, możliwość rozwoju handlu i – co również bardzo ważne – brak tragicznych kart z przeszłości w rodzaju Wołynia czy Ponarów.

  7. black flag
    6 września 2016 o 02:09 Odpowiedz

    ,,,, ten napis na pomniku wyglada na ruski ,,, co ludzie tam zapomnieli jezyk polski ,,,przydaloby sie napisac po polskiemu ,, , jak Riecpospolita to Riecpospolita ,,,, zmudzini , bialorusini i ukraincy zabieraja wszystko co najlepsze i najciekawsze Polska wychodowala od artstow do poetow do zolnierzy ,,panie i panowie Polska za jakis czas ,bedzie bez bohaterow ,,,tak nie moze byc , Polska bez Kresow to nie Polska ,,,,

  8. józef III
    5 września 2016 o 21:08 Odpowiedz

    … za to tam, na miejscu uważają to za pomnik dwu Białorusinów (wyłącznie !)

    1. Dymitr z Minsku
      5 września 2016 o 22:47 Odpowiedz

      Hyba morzecie mi powiedzieć skąd taja Polska w Mińsku. Poszytajcie chociarz wikipiedię gdzie urodzili się Monuszko, Mickiewisz, Kosciuszko, Poniatowski ,Radziwilowi i inni bohatyrowie “polskie”. Eżeli po rosyjskim zaborze ludzi na białorusi pragnali woli i mówili po polsku , byli katolikami – to nie znaczy że byli etnicznymi poliakami. Białorusska noblistka Aleksijewicz pisze po posyjsku. Ona est rossijąką ? Już niemowlata wiedzą , że Białoruś-to centrum byłogo Wielkiego księstwa Litowskiego, jako z 1569 roku było w związku z Poską i to się nazywało- Rzeczpospolita obojdwuch narodów.

      1. oko "RA"
        6 września 2016 o 14:42

        Nie jest istotne, kto jakie ma geny! Ważniejsze jest, że wszyscy wymienieni ludzie mówili po polsku i uważali się za Polaków a Polska i Polacy za takich ich właśnie uznają. Prawdziwy Litwin to prawdziwy Polak. Cały problem w tem że ogromna większość Rusinów i Litwinów spolonizowała się i dlatego, nie ma różnicy między Polakami z Wielkiego Księstwa i Korony. Cała spuścizna kulturowo cywilizacyjna po obu częściach Rzeczpospolitej należy do Polski. Natomiast ta warstwa która nie uległa polonizacji bądź uległa rusyfikacji,stworzyła w 20 wieku państwo znane obecnie jako Białoruś. niestety nie jest to Wielkie Księstwo Litewskie. Obecna Białoruś została stworzona przez chłopskie warstwy Rusinów którzy w czasach Pierwszej Rzeczpospolitej nie mieli świadomości narodowej. Wniosek wypływa z tego oczywisty że Prawdziwi Litwini zamieszkują obecnie Polskę po wysiedleniach po drugiej Wojnie Światowej, część z nich została wymordowana a część zrusyfikowana.

      2. józef III
        6 września 2016 o 20:40

        “gente Ruthenus natione Polonus” tak mówili o sobie w XVII wieku polonizujący sie “Lićwini”. Skąd pyta Pan : z kultury jaką wybrali a potem z tożsamości z jaką się zgadzali. Naród to świadoma wspólnota, plemienne pochodzenie o niczym nie świadczy. Świadczy właśnie tożsamość swobodnie wybrana. Urodzenie (miejsce urodzenia) nie świadczy o tożsamości, tę sie wybiera tak jak np. uczynili to na przełomie XIX i XX wieku trzej bracia Iwanowscy : Wacław (Wacłau) uznał sęe Białorusien, Tadeusz (Tadas) Litwinem, Kazimierz – Polakiem. Itd.
        Kilkanaście lat temu jedna z Polek na Białorusi, której odmawiano wpisu narodowości z argumentacją : “jaka z ciebie Polka, na Białorusi mieszkasz, białoruski chleb jesz !” odpowiedziała : “a jak się kocięta urodzą w psiej budzie, to będą psami ?”

      3. józef III
        7 września 2016 o 19:39

        Noblistka według Pana kryterium nie mogłaby być Białorusinką bo nie urodziła się na Białorusi ale na Ukrainie (w polskim Stanisławowie) a z pochodznia jest pół – Ukrainką. Dla Pana Polacy na Bialorusi muszą być Bialorusinami bo się tam urodzili. Dla mnie Alieksijewicz – może być Bialorusinką bo sama tę tożsamość wybrała.
        PS. Za jej antypolskie wypowiedzi o rzekomym uczestnictwie Polaków w Holokauscie (“z podpuszczenia księży” jak twierdzi) winna zostać objęta stałym zakazem wjazdu do Polski. Niedługo też ustawą o kłamstwie nt. “polskich obozów koncentracyjnych” gdzie takie przypadki będą uwzględnione. Jak się zjawi, Reduta Obrony Dobrego Imienia Polski wniesie stosowny pozew

      4. józef III
        7 września 2016 o 19:40

        PS. “niemowlęta” w zasadzie nic nie wiedzą ; podobnie jest z bialoruskimi mitomanami historycznymi

  9. Ula
    5 września 2016 o 19:54 Odpowiedz

    Mozna porownac. “dyktator” Lukaszenka stawia pomniki Moniuszki a przyjaciel Polski Poroszenko, Bandery.

  10. kresowianin
    5 września 2016 o 17:42 Odpowiedz

    I czego się czepiasz że Łukaszenka jest lepszy od ukraińskiegp prosiaka.

  11. Lublinianka
    5 września 2016 o 15:29 Odpowiedz

    A pomnik Dzierżyńskiego jeszcze stoi?

    1. AGA-Kresy24pl
      5 września 2016 o 16:20 Odpowiedz

      No pewnie, vis a vis siedziby KGB

Dodaj swój komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Uwaga! Komentarze naruszające prawo będą usuwane, a dane autorów - przekazywane organom ścigania.

Najnowsze wiadomości
To zaboli Putina najbardziej! Płonie strategiczny zakład Gazpromu (WIDEO)

To zaboli Putina najbardziej! Płonie strategiczny zakład Gazpromu (WIDEO)

ISW: Putin ujawnił swoje prawdziwe cele

ISW: Putin ujawnił swoje prawdziwe cele

Gwiazda POP przerażona możliwym zwycięstwem Ukrainy

Gwiazda POP przerażona możliwym zwycięstwem Ukrainy

Potężny atak na Krym: Sewastopol bez prądu, pożar w bazie wojskowej pod Kerczem

Potężny atak na Krym: Sewastopol bez prądu, pożar w bazie wojskowej pod Kerczem

Amerykański prezent dla Kijowa. To 450 kilometrów strachu

Amerykański prezent dla Kijowa. To 450 kilometrów strachu

Obserwujcie Białoruś i Krym...

Obserwujcie Białoruś i Krym...

Pomnik na miejscu masakry Polaków. Dowódca UPA uhonorowany na Wołyniu

Pomnik na miejscu masakry Polaków. Dowódca UPA uhonorowany na Wołyniu

Łukaszenka nagle ucieka z Białorusi. Zaskakująca deklaracja dyktatora!

Łukaszenka nagle ucieka z Białorusi. Zaskakująca deklaracja dyktatora!

"Pierwszy poszedł!" Most na Krymie zniszczony (WIDEO)

"Pierwszy poszedł!" Most na Krymie zniszczony (WIDEO)

18 czołgów za jednym zamachem! (WIDEO)

18 czołgów za jednym zamachem! (WIDEO)

Projekt finansowany ze środków MSZ
Zmień ustawienia cookies
© Kresy24.pl 2018. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.  Kontakt | Polityka prywatności
Produkcja: Fundacja Wolność i Demokracja