W ramach budowy litewskiego odcinka międzynarodowej autostrady Via Baltica Kowno-Mariampol-Suwałki, w poniedziałek na 66. kilometrze trasy ogłoszono rozpoczęcie prac rekonstrukcyjnych na najdłuższym odcinku znajdującym się między Mariampolem a granicą z Polską.
Na tym odcinku trwają największe od czasu odzyskania przez Litwę niepodległości prace związane z budową infrastruktury drogowej. Cała droga, która ma około 40 km długości, w 2025 r. stanie się czteropasmową autostradą i zostanie przystosowana zarówno do mobilności cywilnej, jak i wojskowej – poinformowało Ministerstwo Komunikacji.
W oficjalnej ceremonii wzięli udział premier Ingrida Šimonytė oraz minister komunikacji Marius Skuodis, którzy zakopali kapsułę z listem do przyszłych pokoleń.
Premier Ingrida Šimonytė podkreśla, że droga ta jest niezwykle ważna, gdyż będzie dostosowana nie tylko do potrzeb ruchu cywilów, ale także sprzętu wojskowego.
– (Autostrada – BNS) byłaby arterią komunikacyjną, bramą dla przybywających na Litwę i, co niezwykle ważne, częścią infrastruktury mobilności wojskowej. (…) Ta droga będzie musiała również spełniać wymogi mobilności wojskowej – powiedziała Šimonytė podczas poniedziałkowej uroczystości rozpoczęcia prac rekonstrukcyjnych odcinka.
Premier pytana, dlaczego budowa autostrady na Litwie przebiega wolniej niż w Polsce, wyjaśniła, że procesy pozyskiwania gruntów na potrzeby publiczne są długie, a poza tym w kraju są inne priorytety.
„Można było to zrobić wcześniej, ale zawsze jest to kwestia priorytetów”. W 2020 roku, w czasie pandemii Covid-19, na drogi zdecydowano przeznaczyć sporo dodatkowych pieniędzy. Wtedy ceny były niższe i może dałoby się coś zrobić, ale grunt nie był zagospodarowany, jest wiele procedur, to teren prywatny, trzeba kupić grunt, potem zacząć projektować” – wyjaśniła I. Šimonytė.
Minister transportu Marius Skuodis powiedział, że budowa 30-kilometrowego odcinka ma się zakończyć do końca przyszłego roku, potem kolejne 12 kilometrów powstanie tuż przy granicy z Polską.
„Już jesienią tego roku planujemy zakończyć 12-kilometrowy odcinek, a wykonawcy planują zakończyć ten, chyba najtrudniejszy, 16-kilometrowy odcinek, pod koniec lata przyszłego roku. Innymi słowy, do końca przyszłego roku będziemy mieli już całą 30-kilometrową autostradę, a tuż przy polskiej granicy zostało nam jeszcze 12 kilometrów. (…) Mam ogromną nadzieję, że pod koniec tego roku uda nam się ruszyć z tymi pracami” – mówił podczas uroczystości M. Skuodis.
Burmistrz Mariampola Povilas Isoda powiedział, że wyremontowana autostrada rozwiąże problemy związane z bezpieczeństwem ruchu, gdy mieszkańcy będą przekraczać obecną autostradę w miejscach, które się do tego nie nadają.
oprac. ba za bns.lt
1 komentarz
PI Grembovitz
20 czerwca 2023 o 11:17Litwini nienawidzą Polski.
Biali Rusini nie.
Zatem!?