Polacy z Mariupola bezskutecznie proszą polskie władze o pomoc w powrocie do Polski. MSZ argumentuje, że nie chce narażać na szwank prestiżu Ukrainy i podważać jej możliwości kontroli własnego terytorium.
Wczoraj o pomoc dla Polaków z Mariupola zaapelowali posłowie PiS. Michał Dworczyk powiedział, że osoby te już od ponad roku zabiegają o pomoc w dostaniu się do Polski. Przypomniał, że Mariupol położony jest w pobliżu linii demarkacyjnej i w razie zaognienia konfliktu jest miastem najbardziej narażonym na atak.
MSZ twierdzi, że ewentualna pomoc Polakom jest trudna z punktu widzenia prawa międzynarodowego. Rzecznik ministerstwa Marcin Wojciechowski w rozmowie z radiową Jedynką (POSŁUCHAJ NAGRANIA) tłumaczył, że ci, którzy chcieli wrócić do Polski, zostali już ewakuowani w styczniu. Osoby polskiego pochodzenia, które chcą ewakuacji, mieszkają blisko frontu, ale jednak jest to teren w pełni kontrolowany przez Ukraińców – wyjaśniał Wojciechowski. W ocenie rzecznika MSZ, zorganizowanie wyjazdu Polakom byłoby „podważeniem” sprawowania przez Ukrainę kontroli nad jej terenami.
Sytuacja jest szczególna w związku z trwającą obecnie debatą na temat przyjmowania do Polski uchodźców. Państwo polskie powinno jednak przede wszystkim walczyć o bezpieczeństwo i interesy Polaków a dopiero w drugiej kolejności solidarnie walczyć o bezpieczeństwo innych nacji – powiedział szef sejmowej komisji Łączności z Polakami za Granicą Adam Lipiński. Poinformował, że zwoła w najbliższym czasie nadzwyczajne posiedzenie komisji w tej sprawie.
W sprawę udzielenia pomocy Polakom z objętego wojną Donbasu włączają się polskie samorządy. Póki rząd zajmuje się „lepszymi” uchodźcami z krajów Afryki i Bliskiego Wschodu, na które otrzyma dotację z unijnego budżetu, poznańscy radni przygotowują grunt do przyjęcia dziesięciu polskich rodzin z Mariupola i okolic – pisze wtdawane na Ukrainie „Słowo Polskie” (TU RELACJA).
Kresy24.pl./Słowo Polskie, IAR
28 komentarzy
Jan
23 września 2015 o 12:14Jaki prestiż? Jaka terytorialna jedność? Krym oddany bez jednego wystrzalu.Republiki na wschodzie(podarowane za ZSRR) robia co im się podoba.Prezydent gloryfikuje bandytę na „bohatera” narodowego a nasze miernoty z MSZ robia z siebie blaznow.
Oby do października.Mam nadzieje ze jednych mało sprawnych umysłowo nie zastapia inni.
peter
24 września 2015 o 00:45Krym oddany bez jednego strzalu zle
Mariopula nie chca oddac bez jednego strzalu tez zle
Kiedy bedzie dobrze ?
Jan
24 września 2015 o 08:54@peter: Nie myl pojec.
Wołyń1943
23 września 2015 o 12:21To dopiero skandal !!! A jak przyjmowali na polski garnuszek 15 tys. ukraińskich studentów, to gdzie była troska o prestiż państwa ukraińskiego, które najwyraźniej nie potrafi zapewnić należytego wykształcenia swoim obywatelom? Poza tym, w demokratycznych krajach (za jakie podobno chce uchodzić Ukraina) każdy obywatel ma prawo do swobodnego przemieszczania się. Czyżby urzędnik polski zakwestionował to prawo? Rodakom z Mariupola radzę, by we wnioskach pisali, że są Ukraińcami i chcą w Polsce studiować – od razu ich przyjmą, a rząd jeszcze w tym tygodniu wyśle po nich własny samolot. Skoro polscy urzędnicy, którym polski podatnik płaci pensję, wolą bardziej troszczyć się o interes obcego państwa, to nie ma wyjścia. Swoją drogą, ten oszołom powinien stanąć przed sądem za zdradę stanu! A póki co, po pensję na koniec miesiąca do Kijowa!
świnka morska
23 września 2015 o 21:14Niech nie piszą w dokumentach że są Ukrami, muszą wpisać że są Polskiej Narodowości, jeżeli to możliwe ( jeżeli nie zostały zrabowane przez Ukrów (banderowców) itp.), przedstawić na to dowody w postaci dokumentów lub innych (zdjęcia, cesji majątku, dyplomów, rodziny w Polsce, itp.) zgłosić się do Polskiego Urzędnika Granicznego, wypełnić je w tym przypadku takie rodziny, osoby niezbędne dokumenty uchodźcy (nie mylić z repatriant-przesiedleniec, gdyż osoby te uchodzą z własnych domów w wyniku zagrożenia wojną i bezpośredniego zagrożenia życia przez inne nierozpoznane bojówki gdyż jest tam brak kontroli jakiejkolwiek nie przestępczej władzy), będą przekazane do wyznaczonego ośrodka w Polsce do czasu określenia ostatecznego kształtu ich pobytu na obszarze Polski.
świnka morska
23 września 2015 o 21:31Jeżeli pamiętają wpisać z imienia i nazwiska, stopnie wojskowe, nazwy oddziałów wojskowychi innych, przezwiska, rozmiary zniszczeń dokonanych w ich okolicy i inne bliższe dane szczegółowo określające osoby i podmioty w wyniku działań których zostały zmuszone aby uchodzić. W przypadku osób dorosłych które odbyły służbę wojskową na obszarze Ukry muszą podać wszystkie dane odnośnie swojego stopnia wojskowego i danych przełożonych w wojsku Ukry, Polskiemu Urzędnikowi Graniczne mu.
Karol
23 września 2015 o 12:27Pozbyć się wszystkich Polaków z kresów to marzenie moskala.
PIS jak zwykle szuka okazji do szerzenia populistycznego hejtu.
Jan
23 września 2015 o 15:33@Karol: A wie Pan ilu ich tam zostało?
rene
23 września 2015 o 12:49Co za problem . Tych kilkuset Polaków PIS może ściągnąć na koszt partii . Chyba że jest to tylko chwyt wyborczy „chcemy ale nie mozemy ”
A jak nie to za miesiąc gdy PIS wygra wybory (wtedy już Polacy z Mariupolanie będą potrzebni .
Jan
23 września 2015 o 15:31@rene: Panu jako „prawdziwemu Polakowi” proponuje w imieniu PO/PSL przyjąć pod dach – kilku wyznawcow Allacha.
Przypomne Panu ze Niemcy sciagneli w latach 1989-1995 ponad 200tys Niemcow z Rosji.Ta sama krew.kultura i poglądy.Gdyby Pan pobyl w Niemczech i zobaczyl jak „asymilują” się Turcy czy ob.Sudanu,Nigeri czy nawet Syryjczycy – zmienilby Pan zdanie.
Lwowiak mały
23 września 2015 o 13:02Więc dlaczego nie przyjadą do Polski sami, mają kartę polaka, mają kasę na bilet, jest ich stać więc o co tu chodzi.?
Zapraszamy, wprost nie możemy się doczekać Was na polskiej ziemi.
Nie zapomnijcie zabrać dokumentów i majątku abyście nie musieli po niego wracać jak to mają w zwyczaju Wasi pobratymcy z Donbasu. Po majątek do Donbasu jechać się nie bali – to dziwne.
Jan
23 września 2015 o 15:21@Lwowiak maly:Juz pisałem Panu ze nick wzniosły ale brak wiedzy historycznej i wiezi z rodakami go dyskwalifikuje – a dlaczego? Bo gdyby Pan choć trochę znal historie to wiedziałby Pan o powstaniu styczniowym czy listopadowym i carskich zsyłkach oraz konflinskacie majatkow polskim powstancom,Wiedzialby Pan tez ze od 1939r do 1946 wywieziono na Sybir,Kazachstan czy Donbasu do kopaln ponad 1,7mln.Polakow.
Pisanie ze pojechali po „majatek” jest zwykla profanacja naszej polskiej historii w Panskim wydaniu.
Lwowiak mały
23 września 2015 o 17:40@Jan: Czytaj moje dywagacje ze zrozumieniem, mnie historii uczyć nie musisz a radzieckiego uczyłem się chyba z 10 lat.
Odpowiedz ze zrozumieniem na moje obiekcje, pytania.
Masz małą wiedzę na tema życia imigrantów z Donbasu, ja jestem ciekawy i oglądam i czytam tu i tam.
Były w tv pokazane dwa przypadki że tatuś jechał do Donbasu bo czegoś 'majętnego” nie zabrali, tzn. że tam nie jest tak źle jak to pokazują propagandowo. A to chyba aż tak dalekiej historii nie dotyczy.
Dwa- ponad 500tyś ukraińskich obywateli przybyło do polski za pracą i starali się o zezwolenie o nią, dostali, a dalecy kuzyni nie mogą dostać?, przyjechac zadomowić się i starać się o stały pobyt czy obywatelstwo. Odpowiedz dlaczego. Tylko bez historii bo to nic nie wyjaśni.
zgadzam się
23 września 2015 o 20:25Zadam to samo pytanie – skoro Ukraińcy potrafili przyjechać do Polski – obcego kraju, to tym bardziej Polacy potrafią przyjechać do swojego. Nie żyją w innych państwach, ani regionach – jedni i drudzy żyją w takich samych warunkach.
Jan
24 września 2015 o 07:34@zgadzam się: Gro naszych rodakow to „finansowe golasy”.Poza tym każdy chce przywiezsc cos ze swego dobytku.Nie wszyscy za „dobytek” uwazaja ubrania,posciel czy sprzet domowy.Przewaznie z tamtej strony to dolary,zloto,brylanty a ostatnio duże(ok.1kg.)bryly bursztynu.
Inteligencje polska wymordowano a reszta była jak niewolnicy – do ciężkiej fizycznej pracy a ta ma za zadanie wykorzystać na maxa „robola” a nie napychać mu kieszenie rublami czy hrywnami.
Podobnie zrobili litvusi: Szaulisi wybili polska inteligencje lub wspólnie z NKWD wywieźli „niebezpieczny element” na Sybir.Reszte wymordowali w Ponarach a potem w tzw.”repatriacji” czyli wysiedleniu wyslali do Polski.Zostawili tylko robotnikow do prac w kołchozach i fabrykach.
Mysli Pann/i ze sa bogaci? Nie.Malo tego pozabierali im ziemie na Wilenszczyznie dla swych dziadowskich politykierów i „zasłużonych” za czasu sowietyzacji.
To tylko w krajach kolonialnych bogacili się kolonizatorzy a nie tubylcy.
Nasz glupi rząd zamiast wspierać nasza mniejszość to jeszcze jej szkodzi i grozi.
Patrzac na obecna sytuacje to odnoszę wrazenie ze moim premierem jest Kanclerz Merkel.Najpierw Tusek sluzyl za podnóżek teraz Kopacz.
A p.minister SW kolezanka ze szkoły p.Kopacz to już kuriozum nieudactwa.
Lwowiak mały
24 września 2015 o 12:54@Jan: Gromisz wszystkich wokół, prawie obrażasz, czepiasz się historii nie związanej z tematem, wyciągasz na wierzch rzeczy które nie mają nic wspólnego z wypowiedzią kolegi
Krytykujesz i obrażasz rząd i premiera, zachowujesz się jak Duda krytykując Polskę.
Wiesz Ty chyba nie jesteś Prawdziwym Polakiem Patriotą, nie rozumiesz dzisiejszego świata albo jesteś pod wpływem niebieskich tabletek
http://wyborcza.pl/1,75968,18899219,lykajmy-pigulki-pis-u.html#MTstream
Napisz o ile nie zmienisz Nicka za rok jak Ci dobrze z PIS-em.
Wiedz że koryto w chlewie jest zawsze to samo, zmieniają sie tylko świnie wyżerające z niego.
Dla mnie nie jest ważne kto będzie rządził, najważniejsze aby rzetelnie, uczciwie z korzyścią dla kraju i narodu. Tego się nigdy nie doczekam, tym bardziej przy takim nastawieniu polaków do siebie. Mamy to w genach, o czym krótko i dobitnie powiedział nasz Wielki Wódz J. Piłsudski.
Ma jeszcze jedną wielką prośbę do Ciebie. Proszę nie „panuj” mi.
W usenecie nie ma takiego zwyczaju. Dzięki. 🙂
obserwator
23 września 2015 o 13:03Dla wyjaśnienia: formalnie nie istnieją uchodźcy międzynarodowi z Krymu lub Donbasu, ponieważ na większości terytorium Ukrainy nie mają miejsca ani działania wojenne, ani dyskrymnacja na tle narodowościowym i wyznaniowym.
O ile można wykłócać się co do ilości rzeczywistych uchodźców w obecnych falach imigracyjnych z południa, o tyle w przypadku Ukrainy można mówić jedynie o ewentualnym uchodźctwie politycznym (zapewne pojedyncze przypadki w roku).
Jan
23 września 2015 o 19:46@Lwowiak maly: Pan uczyl się „radzieckiego” a ja przez 10 lat rosyjskiego.
Mysli Pan ze jest jedynym który interesuje się Donbasem i uchodźcami z tamtych obwodow? To jest Pan w bledzie.
To ze pojechal do Donbasu po reszte „majątku”(Pana slowo)to chyba nie grzech?Im więcej przywiozą tym lepiej.Byc może będą mniej potrzebować finansów od RP(choć roznie z tym bywa).
2).500 tys.to dane szacunkowe. To obecne rzady PO/PSL tworza przepisy o pozwoleniach na prace.Mam zal do MSZ ze tak latwo szasta pozwoleniami a potem nikt nie kontroluje czy odprowadzany jest podatek.80% pracuje na czarno.Kupuje dolary przed powrotem do domu a p.Kopacz i reszta miernot jest szczesliwa.
Przykład:Sporo starszych osob zatrudnia Ukrainki jako opiekunki czy gospodynie domowe.Stawka dla nich to min.1800-2000zl + nocleg + wyżywienie.Ta nie placi grosza do Urzedu Skarbowego.
Polka z tej kwoty musi odprowadzić podatek i ZUS. Mieszka w Polsce(np.Warszawie) musi dojechać do chorej i jeszcze zrobić opłaty za swoje mieszkanie czego Ukrainka nie robi bo nie musi.Wiec ile zarobi realnie taka Polka?800 do 1000zl.Ukrainka drugie tyle + miche i nocleg.
Po prostu – potrzeba kontroli podatkowej a nie pier………o przyjazni z ukrami bo takowej nie ma.To samo jest w b udownictwie,rolnictwie.Ile kasy ucieka?Gdyby była szczelna podatkowa kontrola to tylu by tu ich nie przyjezdzalo a przedsiębiorcy dawno zmuszeni byliby do podniesienia stawek.
Co do uzyskania obywatelstwa polskiego : Jestem za gdy oboje rodzice byli Polakami,Dziadkowie zeslancami i znaja biegle j.polski
A Pan wie ze na Bialorusi pytania na Karte Polaka sa pisane po……..rosyjsku?Wiedzial Pan o tym?
Lwowiak mały
23 września 2015 o 23:15Bardzo Cię proszę abyś przestał mi „panować”, bądźmy per Ty jak to w usenecie jest w zwyczaju. 🙂
Co do zatrudnienia ukrainców na lewo to czyja to wina? Prawych uczciwych polaków, to do kogo masz pretensje? Do rządu, US czy też innych instytucji, co mają ganiać i szpiegowac każdego? Tym razem byłyby płacze na ilość zatrudnionych urzędników.
Zaciekawiłeś mnie zarobkami, znaczy się Tania nie jest taka tania i jak zwykle wszędzie polak gnoi polaka.
Co do Twojego zdania o warunkach przyznawania obywatelstwa osobom mianujących się polskim pochodzeniem to się całkowicie zgadzam.
Co do białorusinów, czy oni znają chociaż białoruski? Może z 5% populacji. Ale po białorusku ponoć nie wolno publicznie rozmawiać więc czemu się dziwić podaniom o K.P.
NAVI
23 września 2015 o 15:46Bez przesady jak Polska zgadza się przyjmować tysiące tych nierobów z Afryki, którzy na nasz koszt sprowadzą tu swoje rodziny… to 100 Polakom co chcą wrócić do kraju, pracować przy sprzątaniu ulic, pracować gdzie tylko będą mogli to już nie łaska pomóc??
maciek
23 września 2015 o 16:26Nie Polska, tylko PO. To wielka różnica.
NAVI
23 września 2015 o 17:08Przyznaję rację tylko te zmiany władzy co się odbywają od lat to błędne koło. Zobaczymy czy nowa władza postanowi im pomóc czy skończy się na gadaniu jak zawsze.
Jan
24 września 2015 o 08:51@Lwowiak maly: Nie chodzi o szpiegowanie.Skoro RP wydaje wizy i pozwolenia na prace to niech dane tych osob przekaze np.Inspekcji Pracy lub Policji Skarbowej.To sa pieniądze do budżetu a tych zawsze brakuje np.na sluzbe zdrowia.Tylko z niepłacenia podatkow przez cudzoziemskich pracowników RP traci od 5mld.zl do nawet 8mld.zl.
Skoro ja place i gro Polakow to dlaczego nie Ukraincy?
Polak nie gnoi Polaka tylko wybiera tam gdzie taniej.A Polak już raczej za 1000zl i 220godz.pracy robic nie chce,
Na Bialorusi – Lida,Nowogrodek,Grodno,Brzesc czy okolice j.Narocz mowia pięknym spiewnym jezykiem tzw.”tutejszy”Podobnie czesc Wilenszczyzny.W Brzesciu była(a czy jest?)szkola podstawowa z jezykiem nauczania białoruskim.Do I klasy w 2009/2010 zapisalo się…….16 uczniów.
zenon
23 września 2015 o 18:09Oczywiście najważniejsi są Ukraińcy dla rządu w Polsce, bo mogą hejlować, rozrabiać i nie dostaną po łapach. Nam polakom zamyka się usta, bo nawet byle jaki banderowiec tchórz, ważniejszy.
Czytelnik
23 września 2015 o 18:35Poczekajcie, ekipie PO-PSL zostało jeszcze 32 dni, odejdą na śmietnik historii! Czort z nimi!
Rozliczymy ich przy urnach wyborczych!
Pozdrawiam.
Ewa
23 września 2015 o 20:55Polacy z Mariupola wsiadajcie w pociagi,szturmujcie granice na sile
jak to robi ta dzicz ,na sile.Nie ma innego wyjscia.Nie liczcie ze
polskie wladze wam pomoga.My zwylki obywatele wam pomozemy.
NAVI
24 września 2015 o 00:26Ta dzicz niestety nie posiada za grosza honoru i kultury a rząd dba tylko o to co powiedzą Niemcy, Bruksela, USA (taka ich wyrocznia) a swoich obywateli ma w 4literach. Szturm bez wiz, zaproszeń skończy się tym że ich sami Ukraińcy zawrócą i nikt się nawet nie dowie.
Dariusz
1 października 2015 o 12:46Nie po to Was tam zostawili żydzi po II WŚ, aby teraz ich wnuki mieli was ściągać do Polski. W ostatnich 15 latach do Polski sprowadzili 300 – 400 tyś. żydów rosyjskich. Operacja MOST.