Rosyjski przewoźnik lotniczy „Aerofłot”, jedna z najstarszych linii na świecie, bo istniejąca od roku 1923, przed wybuchem wojny z Ukrainą latała na 146 lotnisk w 52 krajach. Obecnie sankcje nałożone prze Unię Europejską doprowadzają „Aerofłot” do bankructwa i niebezpiecznych dla życia pasażerów rozwiązań…
W wyniku sankcji wiosną 2022 roku „Aerofłot” przestał latać do Europy, a rosyjskie linie zostały dodatkowo całkowicie usunięte z ogólnoświatowego systemu rezerwacji lotów.
Trudną sytuację przewoźnika niewiele poprawiła wyprzedaż jego nieruchomości zagranicznych – na Węgrzech, Cyprze, w Szwecji, Norwegii, Danii i Belgii, choć jeden tylko apartamentowiec zlokalizowany w Larnace wyceniono prawie na dwa miliony euro…
Prawdziwy dramat rozgrywa się w jednak w samym wyposażeniu rosyjskich linii lotniczych. Do tej pory „Aerofłot” zamawiał samoloty głównie z zagranicy, ale zachodni producenci, w tym tacy potężni jak Boeing i Airbus, odcięli dostawy gotowych maszyn oraz komponentów i części zamiennych dla klientów z Rosji. Spowodowało to, iż już prawie rok temu wicepremier Rosji Jurij Borysow zapowiedział w wywiadzie dla kanału Rossija-24, że rosyjscy mechanicy w końcu posuną się do „kanibalizacji” – rozmontują niektóre samoloty zachodniej produkcji, by serwisować inne maszyny i dalej móc nimi latać…
Rosyjski opozycyjny serwis internetowy „Projekt” opublikował właśnie informację o tym, że tak się już dzieje w „Aerofłocie”, a zarząd linii nakazał personelowi lotniczemu zaprzestanie zgłaszania wadliwego lub brakującego sprzętu zapewniającego bezpieczeństwo na pokładzie samolotów; wszystkie usterki nie mogą być odtąd rejestrowane w dziennikach pokładowych, a jedynie zgłaszane ustnie przełożonym.
Personel pokładowy „Aerofłotu” potwierdza, że pewnych elementów w samolotach nie wymieniano od dłuższego czasu, a dokumentacja dotycząca bezpieczeństwa niektórych maszyn dawno wygasła.
Po informacjach opublikowanych w niezależnych mediach szef rosyjskiego Rostransnadzoru Wiktor Basargin powiedział gazecie „Kommiersant”, że w ciągu ostatnich 15 miesięcy rosyjskie samoloty wykonały około 2000 lotów z… przestarzałym wyposażeniem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo:
„Kilkaset nieplanowanych inspekcji linii lotniczych wykazało, że firmy korzystające z zachodniego sprzętu mają niedobór komponentów oraz problemy z dostawami materiałów eksploatacyjnych”.
Równocześnie Rostransnadzor uspokaja, że problem ten dotyczy głównie mniejszych rosyjskich przewoźników, a nie flagowego „Aerofłotu”:
„Wszystkie części zamienne przechodzą rygorystyczną kontrolę pod kątem zgodności z wymogami jakościowymi, historią pochodzenia i posiadają niezbędne certyfikaty”.
Bez wątpienia jednak obecne usługi „Aerofłotu” to może być „one way ticket”…
RES na podst. „Projekt”, „Kommiersant”
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!