„Samolot Ił-76 rozbił się w obwodzie iwanowskim (na północny — wschód od Moskwy) podczas podejścia do lądowania. Według wstępnych informacji, spadł on na teren cmentarza we wsi Bogorodskoje, niedaleko lotniska. Na pokładzie było 12 osób. Maszyna jest w połowie zniszczona. Obecnie trwa pożar” – podał kanał BAZA.
Później w mediach pojawiła się informacja, że samolot Ił-76, który rozbił się w obwodzie iwanowskim, odbywał lot szkoleniowy. Wystartował z rosyjskiego lotniska „Północ” i pozostawał w powietrzu przez kilka minut. Podczas podejścia do lądowania silnik samolotu zapalił się. Meedia podały, że pilot próbował dotrzeć na lotnisko, ale spadł w lesie niedaleko cmentarza.
Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej potwierdziło katastrofę transportowego wojskowego samolotu Ił-76 pod Iwanowem.
„Wojskowy Ił-76 rozbił się w obwodzie iwanowskim” – głosi komunikat rosyjskiego resortu.
Na pokładzie było ośmiu członków załogi i siedmiu pasażerów.
Przyczyną katastrofy był pożar jednego z silników podczas startu. Na lotnisko w Iwanowie poleciała komisja Dowództwa Głównego Sił Powietrznych Rosji.
Na nagraniu, można zaobserwować, jak jeden z silników odpada od maszyny. Po chwili samolot runął na ziemię.
Przypomnijmy, że nad ranem 12 marca, rosyjscy ochotnicy walczący po stroni Ukrainy wkroczyli na terytorium obwodów biełgorodskiego i kurskiego Federacji Rosyjskiej. Jak informują w sieciach społecznościowych, obecnie zdobywają kolejne miejscowości w regionie, idą w kilku kierunkach. Ofensywę podjęły Rosyjski Korpus Ochotniczy, Legiony „Wolność Rosji” i „Batalion Syberyjski”.
❗🇷🇺Silnik Iła-76 wylądował wcześniej niż sam Ił! Niet analoga w mirie! pic.twitter.com/wSxiBdjvKh
— RaportWojenny (@RaportWojenny) March 12, 2024
Panika w Moskwie po przedarciu się na terytorium Rosji oddziałów walczących w ramach SZU (WIDEO)
ba na podst. t.me.Baza/ SHOT/charter97.org/ twitter.com/RaportWojenny
3 komentarzy
Jagoda
12 marca 2024 o 15:16Pragnę przypomnieć że Rosja dzierży dwa niepodważalne rekordy w historii lotnictwa wojskowego. Pierwszym jest liczba zestrzelonych samolotów cywilnych i zamordowanych pasażerów ( zresztą zestrzeliwanie neutralnych samolotów rejsowych w czasie pokoju jest rosyjskim „wynalazkiem” z 1940r), natomiast jeśli chodzi o działania lotnictwa rosyjskiego/sowieckiego w działaniach wojennych od początków awiacji do dziś to również niepodważalny rekord: straty własne powyżej 106 500 (dane rosyjskie, ponad połowa rozbita z powodów nie operacyjnych) przy czym od 1914r wszyscy przeciwnicy Rosjan/sowietów stracili nieco poniżej DZIESIĘCIU TYS maszyn (również ze wszystkich przyczyn). Oczywiście gros powyższych strat/zwycięstw to 2 w.ś. lecz fakt że przejęte przez Aliantów statystyki Luftwaffe potwierdzają iż w okresie 22.06.41 – 31.12.44 (po ofensywie styczniowej dane szczątkowe, lecz Niemcy na całym froncie wschodnim mieli wówczas jedynie kilkaset samolotów wszystkich typów) w walkach z sowietami stracili 9 580 maszyn ze wszelkich przyczyn. Inną rosyjską „innowacją” w walkach powietrznych było wynalezienie TARANU. Pierwszy przypadek to lato 1914r rosyjski pilot staranował rozpoznawczego austriackiego Albatrosa pilotowanego przez Polaka, wszyscy lotnicy zginęli. Jedyną w historii udaną sowiecką/rosyjską konstrukcją lotniczą która dorównywała a w niektórych aspektach przewyższała konstrukcje światowe był Mig-15 którego płatowiec zaprojektowany przez niemieckich inżynierów Niemców a a napędzany produkowanym bez licencji silnikiem RR Nene. Od tej pory regułą że Rosjanie są w stanie projektować nawet bardzo przyzwoite płatowce lecz do dziś nie skonstruowali silnika dorównującego konstrukcjom światowym. Podczas wszystkich konfliktów po 2 w.ś. oficjalna propaganda Moskwy podkreślała że „mamy najlepsze samoloty na świecie tylko że inni (a zwłaszcza Arabi) są marnymi pilotami”. Zostało to brutalnie zweryfikowane w 1972r gdy podczas operacji Ramon w przeciągu 4 minut Rosjanie stracili 5 Mig-21 i 4 pilotów zestrzelonych przez izraelskie F-4, zresztą ku uciesze obserwujących Egipcjan. Wszystkie powyższe dane pochodzą z okresu sprzed wejścia do służby maszyn jak F-22 czy F-35 oraz najnowoczesniejszych środków EW, tak że bez wątpienia przepaść technologiczna w lotnictwie pomiędzy Rosją a cywilizowanym światem jedynie się powiększyła, zresztą nawet ChRL ze swymi potężnymi zasobami finansowymi i rozwiniętym szpiegostwem przemysłowym nie jest w stanie przekroczyć progu technologicznego powszechnego na zachodzie dekady temu?
Paweł
13 marca 2024 o 10:57Bardzo ciekawa analiza
Dawido
12 marca 2024 o 15:39Pewnie zahaczył o czubek brzozy. Ruskie samoloty tak mają.