Prawo i Sprawiedliwość złoży dziś w Sejmie projekt ustawy o ustanowieniu Narodowego Dnia Pamięci Męczeństwa Kresowian. Święto ma mieć charakter państwowy. Jeśli ustawa zostanie przyjęta, będzie obchodzone 11 lipca, w rocznicę Krwawej Niedzieli na Wołyniu – informuje portal wPolityce.pl. Autorem projektu i posłem sprawozdawcą jest Michał Dworczyk.
„Historia najnowsza okrutnie doświadczyła Polaków zamieszkałych na byłych Kresach. Szczególnie dramatycznym piętnem w XX wieku odcisnął się na nich totalitaryzm rosyjski, niemiecki oraz integralny nacjonalizm ukraiński. Ludobójcze i eksterminacyjne działania dotknęły wielu mieszkańców tamtych ziem, wyłącznie, dlatego, że byli Polakami. Dodatkowym dramatem była zmowa milczenia narzucona przez komunistyczną cenzurę, która zakazywała mówienia o byłych Kresach i gehennie Polaków na Wschodzie” — czytamy w projekcie ustawy.
„Ludobójcze i eksterminacyjne działania dotknęły niemal wszystkie polskie rodziny na Kresach I i II Rzeczpospolitej. Większa część tych, którym udało się przetrwać musiała szukać schronienia w granicach pojałtańskiej Polski. O ich losie jak również o tych, którzy pozostali na terenach byłych kresów nie można było mówić. Zmowa milczenia narzucona przez komunistyczną cenzurę miała wymazać Kresy oraz ich dorobek ze świadomości narodowej” — napisano w uzasadnieniu, które zostanie wygłoszone przed parlamentarzystami. (WIĘCEJ)
Kresy24.pl/wPolityce.pl
21 komentarzy
kindzal
10 lutego 2016 o 09:23Najwyzsza pora!
historia doceni
10 lutego 2016 o 09:39Narodowy Dzień Pamięci Polaków. Jakich kresowian? Przecież to byli nie kresowianie, tylko obywatele Polski. Po co takie nazwy, na siłę. Cierpieli obywatele Najjaśniejszej RP, przecież.
Litwin
12 lutego 2016 o 15:16Z Bogiem bracie – NIECH ŻYJE WOLNA POLSKA !
olo
10 lutego 2016 o 09:59Nooo!!!! I dać im po pińcet złotych!!!!:)
cherrish
10 lutego 2016 o 11:43Nie ma w słowniku ludzi kulturalnych słów, które mogłyby dostatecznie obelżywie określić pańskie postępowanie. Zastanawiam się czy warto to komentować, ale jednak tak, chamstwo powinno być piętnowane wszędzie. Droga redakcjo, proszę nie zasłaniać oskarżeniami o cenzurę, takie coś nie ma prawa istnieć w przestrzeni publicznej i nie ma to nic wspólnego z cenzurą i wolnością słowa.
jubus
10 lutego 2016 o 10:19Bardzo dobrze. Taka twarz PiSu jest ok, nie to, co reszta tej bandy.
Wołyń1943
10 lutego 2016 o 10:21To będzie test dla PiS i ich wersji patriotyzmu. Zobaczymy czy pójdą drogą platformerskiego krętactwa, obłudy i hipokryzji, czy w dalszym ciągu będą uprawiać ukraińsko-litewskie włazidupstwo, czy też wreszcie zaczną kierować się polską racją stanu? Czas pokaże…
jubus
11 lutego 2016 o 09:32Nie łudźmy się. Do póki w PiSie dominują takie osobniki jak Macierewicz czy Waszczykowski, dla których nawiększy zagrożeniem dla Polski jest Rosja, nic się nie zmieni. Akurat poseł Dworczyk jest jednym z niewielu, obok Pawłowicz, których w PiSie autentycznie lubię i których mógłbym nazwać „nacjonalistami”, w pozytywnym rzecz jasna, znaczeniu.
Faktycznie, nie ma co liczyć, że polscy narodowcy oddzielą się od wpływów niektórych środowisk kresowych i pseudo-narodowych, którzy wola jątrzyć w relacjach z sąsiadami, niż walczyć o silny naród. A tacy niestety dzisiaj dominują.
Michał Mieczysław
10 lutego 2016 o 12:45Zgadzam się ze wszystkim poza wyborem daty tego dnia pamięci.
Polacy i Polskość została wyniszczona na kresach bezpośrednim mordem Moskala i jego działalnością agenturalną (’imitacja i dominacja’, w sumie ludobójstwo 2 milionów Polaków zgładzone, zniszczone przez Kreml w latach od 30tych do 50tych).
Uleganie kremlowskim agentom wpływu (dzisiejsi odpowiednicy agentów Stalina i Ponomarienk’i) i wybór daty 11 Lipca jest hańbą i świadomym odwracaniem uwagi od prawdziwych sprawców i beneficjentów cierpienia narodu na Kresach Rzeczypospolitej.
Pafnucy
10 lutego 2016 o 23:37http://parezja.pl/ukraincy-odmawiaja-pomocy-prawnej-ws-upa-ich-zdaniem-zbrodnie-sie-przedawnily/ ;
11 lipca to właściwa data. Niemieckie czy rosyjskie mordy to nic w porównaniu bestialstwem upaińców. To data symbol. Czas na nazwanie rzeczy po imieniu LUDOBÓJSTWO. Należy dążyć żeby zostało uznane i potępione przez wszystkie państwa i ONZ.
ułan kresowy
10 lutego 2016 o 12:52Oby więcej takich posłów. 100 % poparcia. Brawo dla Pana Michała.
lew
10 lutego 2016 o 13:28@Michał Mieczysław, a tu ciebie boli Ukropie, data 11 lipca 1943 to data najbardziej potwornego mordu dokonanego przez banderowców (ta dzicz nie zasługuje na pisanie nazwy z dużej litery) na Polakach z Kresów, Sowieci to pionki biorąc pod uwagę okropność banderowskich zbrodni.
historia doceni
11 lutego 2016 o 12:20@lwie:
przestań grzebać w śmietniku historii, zostaw to historykom, budujmy lepszą Polskę, bo jak na razie od 25 lat nam, Polakom to się nie udaje i wiem czemu.
Łzy Matki
10 lutego 2016 o 13:54Jestem jednak za datą 11 lipca – bo jest to symbol wymazywania historii. Do tego masowe mordy na ukrainie mają już 400 lat historii – największe w 1648, 1768, 1846, w latach I WŚ, i w II WŚ.
Przypomnę że okresie Konfederacji Barskiej ok 300tys Polaków zostało bestialsko wymordowanych przez bandytów ukraińskich.
Zatem Moskwa nie jest bez winy ale to ukraińcy nas mordowali najczęściej tylko za to że byliśmy Polakami.
Jestem za datą 11 lipce – bo to przypomnienie wielowiekowego bestialstwa.
Michał Mieczysław
10 lutego 2016 o 15:49Bezczelne kłamstwa i dezinformacja.
„1648, 1768, 1846, w latach I WŚ, i w II WŚ.”
..wszystko z inspiracji lub bezpośrednio pod okupacją Moskala.
Wolnej Ukrainy nigdy na tym etapie nie było, co było efektem imperialnej polityki kremla oraz niestety naszej.
To tylko dodatkowe potwierdzenie, że należy pamiętać przede wszystkim o winie Księstwa moskiewskiego – prawdziwego sprawcy i kontynuatora tej zbrodniczej, zaborczej polityki, której możemy łatwo stać się ofiarą również dziś.
Pafnucy
10 lutego 2016 o 23:42„wszystko z inspiracji lub bezpośrednio pod okupacją Moskala.” A kogo to interesuje z czyjej inspiracji ??? Co to za tłumaczenie ?? Faktem jest że mordowali upadlińcy z własnej woli i okazuje się że bardzo chętnie.
Kicia
10 lutego 2016 o 14:41Lew, zgadzam się z Tobą w 100 % !!! Jestem tylko ciekawa czy będą wymienieni SPRAWCY !!!
rene
10 lutego 2016 o 15:04Brawo . Co na to P Duda ? Po takiej deklaracji będzie międzymorze czy nie ?
Michał Mieczysław
12 lutego 2016 o 10:05Ta data ’11 Lipca’ to miało być co?
Ukłon wobec kremlowskiej 5tej kolumny?
Kompromis z bandą agentów wpływu Łubianki?
Oni już opluwają tą inicjatywę, bo ich zadaniem jest WYBIELANIE MOSKALA Z LUDOBÓJTWA KRESOWEGO I OBWINIANIE O TO NIEWINNYCH UKRAIŃCÓW i nie zadowoli ich nic innego.
Pseudo-kresowiaków, którzy od początku opowiedzieli się po stronie kremlowskiego faszyzmu, należy zwalczać, a nie się przed nimi płaszczyć.
2 miliony ludzi straciliśmy na Kresach Rzeczypospolitej, oraz terytoria w wyniku paktu Ribbentrop-Molotov – wszystko z winy moskala, to jest prawda i tego należy się trzymać.
cherrish
16 lutego 2016 o 15:12Obwinianie niewinnych Ukrainców? Toto znowu wróciło na portal i znowu kłamie? Zapatrzone w Ribbentropa pluje Polsce w twarz.
Kresowaik
14 lutego 2016 o 22:02Po pierwsze ludobójstwo nie męczeństwo. Po drugie 11 lipca wiąże się ze zbrodniami dokonanymi przez banderowskie ścierwo,wstawianie Sowietów czy Niemców(także ludobójców,ale to nie oni mordowali Polaków na Wołyniu)do ustawy jest prymitywną manipulacją, może jeszcze Tatarów dodać? Jasno należy określić kata i ofiarę zbrodni ludobójstwa dokonanej przez ukrainskich nacjonalistów.
Michał Mieczysław czy jak ci tam Mykoła oczyść siekierę dziadka z krwi zamordowanych Polaków i hajda na Donbas robić porządek w waszym stylu. Zabierz ze soba 1000000(milion)ukraińskich tchórzy i darmozjadów z naszego kraju, którzy nie chcą bronić swej samostijnej.