Nie zatrzymanie się na pasie startowym lotnisku w Jakucku pozbawił 8 października rosyjską regionalną linię lotniczą Yakutia Airlines (Авиакомпания «Якутия») jednego z pięciu użytkowanych odrzutowców Suchoj SS 100-95. Samolot został tak uszkodzony, że jego naprawa okazała się nieopłacalna. Należy przypomnieć, że cena katalogowa tego typu płatowca z pełnym wyposażeniem to 28 mln dolarów.
Na pokładzie samolotu, wykonującego połączenie rejsowe R3-414 znajdowało 87 pasażerów i pięciu członków załogi. Wszyscy udało się ewakuować i opuścić samolot z wykorzystaniem trapów ratunkowych. Na szczęście zostały ranne jedynie cztery osoby (wśród nich trzymiesięczne niemowlę, które uległo kontuzji po upadku bagażu jednego z pasażerów na dziecko podczas lądowania.
Pilot Suchoja nie był mógł zatrzymać samolotu przed końcem drogi startowej 23L na zakończenie lotu ze stolicy Buriatii Ułan-Ude do Jakucka. Suchoj najpierw uszkodził podwozie, a hamując oparł się na gondolach silnikowych, przez do uległy zniszczeniu oba turbowentylatorowe, dwuprzepływowe silniki PowerJet SaM146.
Do chwili obecnej nie są znane przyczyny wypadku. Wiadomo natomiast o trwającej przebudowie jednego z pasów startowych na jakuckim lotnisku. Z tego powodu na końcu lądowiska zostało zamontowane podwyższenie. Ten element miał sygnalizować pilotom koniec dobiegu. Podwyższenie spowodowało podskoczenie Suchoja, które spowodowało znalezienie się samolotu za drogą startową.
Władze lotniska sygnalizują, że to pilot Yakutia Airlines popełnił błąd, nie rozpoczynając zbyt wcześnie hamowania, aby zatrzymać samolot przed końcem pasa. Jednak nie poinformowano pilota o oblodzeniu drogi startowej na jakuckim lotnisku, a co gorsza nie oczyszczono ich ze śniegu. Lotniskowe służby techniczne rozpoczęły usuwanie lodu i śniegu dopiero po wypadku, co utrudniało przeprowadzenie sprawnej ewakuacji pasażerów.
Flota Yakutia Airlines zmniejszyła się do czterech Suchojów po wypadku. Ta regionalna linia lotnicza, istniejąca od 16 lat, posiada swe bazy w Jakucku i Krasnodarze oraz na moskiewskim lotnisku Wnukowo. Buriacki przewoźnik posiada 5 Boeing 737-800, 3 Bombardier Dash 8 Q300, cztery Suchoj SuperJet 100-95B i Suchoj SuperJet 100-95LR i sześć Antonow An-24RW.
Pisaliśmy ostatnio o kłopotach technicznych Suchojów oraz interwencyjnym zakupie tych płatowców przez Aerofłot.
FeKo
Żródło: tass.com – zdjęcia: Wikipedia
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!