Dzisiaj komisja w Radzie Najwyższej Ukrainy zamierza rozpatrzyć zmiany w ustawie nr 4212, dotyczące ograniczenia reklamy tytoniu i alkoholu w mediach elektronicznych. Około 300 poprawek, które komisja zamierza rozpatrzyć, dotyczą zakazu wszelkich wzmianek o znakach towarowych papierosów, w tym e-papierosów, oraz alkoholu na stronach internetowych mediów, w menu restauracji i sklepach internetowych. Według mediów zmiany te nie tylko przyniosą biznesowi wielomilionowe straty, ale także zadadzą potężny cios mediom niezależnym, którym m.in. te reklamy pozwalają funkcjonować.
To nie pierwszy cios w ukraińską prasę, która z jednej strony jest regularnie oskarżana o „korupcję” i „pracę dla oligarchów”, z drugiej, stopniowo pozbawiana źródeł dochodów. Prawdziwy kryzys ukraińskiego dziennikarstwa rozpoczął się w listopadzie 2001 roku, kiedy Rada Najwyższa Ukrainy całkowicie zakazała reklamy wyrobów tytoniowych w radiu i telewizji, a także we wszystkich mediach drukowanych. W ten sposób prasa została pozbawiona około 65% lub 2/3 dochodów z reklam, po czym, tracąc środki do funkcjonowania. Spowodowało to zamknięcie wielu mediów lub przejście ich pod kontrolę oligarchów.
Opr. TB, https://w1.c1.rada.gov.ua/, UNIAN
fot. https://pixabay.com/
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!