Niektórzy Rosjanie odłożyli wymianę samochodu ze względu na wzrost cen i zniknięcie z rosyjskiego rynku wielu znanych marek; decydują się więc na rzadsze korzystanie z własnego auta, by służyło ono jak najdłużej. Inni zaczęli jeździć mniej z powodu rosnących kosztów napraw i problemów z parkowaniem oraz wzrastających cen paliwa…
Rosjanie masowo przechodzą na carsharing i taksówki; przestają marzyć o kupnie nowego samochodu, a tych aut, które już mają, używają rzadko. Koszty benzyny i parkingu wzrastają, a części zamienne zniknęły z rynku.
Wyjaśnijmy, iż carsharing to system wspólnego użytkowania samochodów. Auta udostępniane są za opłatą użytkownikom przez operatorów floty pojazdów, którymi są różne przedsiębiorstwa, agencje publiczne, spółdzielnie, stowarzyszenia lub grupy osób fizycznych.
Jako główny powód wzrostu popularności carsharingu analitycy banku określają rezygnację Rosjan z posiadania własnych samochodów lub ograniczenie ich eksploatacji. Wskazać można kilka powodów takiego stanu rzeczy.
Parkowanie w Moskwie staje się coraz droższe, a dzielnic z płatnym parkingiem przybywa. Latem tego roku taryfy zostały zmienione i wzrosły od 40 do 80 rubli (od 1,7 do 3,4 zł — kurs z 1 września 2023 r.) za godzinę na większości ulic, od 150 do 380 rubli (od ponad 6 do ponad 16 zł) za godzinę w centrum, a na najbardziej ruchliwych ulicach — od 380 do 450 rubli (od ponad 16 do ponad 19 zł) za godzinę.
Powodem jest także fakt, iż utrzymanie i naprawa własnych samochodów stały się znacznie droższe, ponieważ ceny części zamiennych gwałtownie wzrosły, nawet o 30 procent.
Tendencja do rezygnacji z podróżowania prywatnym samochodem została również potwierdzona podczas ankiety przeprowadzonej wśród klientów giełdy samochodowej Fresh. 42 procent respondentów stwierdziło, że rzadziej korzysta z samochodów osobowych, a częściej — z carsharingu. Głównym powodem tej tendencji był wzrost cen paliw – ceny benzyny w lipcu tego roku były o 5–6 procent wyższe niż w lipcu ubiegłego roku, a główny wzrost cen nastąpił w miesiącach letnich.
W pierwszej piątce rosyjskich regionów, w których carsharing był najaktywniej wykorzystywany tego lata, oprócz Moskwy, znalazły się Sankt Petersburg, Kraj Krasnodarski, Tatarstan i obwód leningradzki.
RES na podst. „Forbes”
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!