Koncepcja szybkiego korytarza transportowego z Północy na Południe na wschodniej ścianie Unii Europejskiej powstawała w 2006 r. Na zamku w Łańcucie, podczas spotkania pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego przedstawiciele rządów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier podpisali pierwszą deklaracje w tej sprawie. W 2010 r. do inicjatywy dołączyły Grecja, Rumunia i Bułgaria.
3 marca 2016 w Warszawie wspólną deklarację ws. dalszych prac nad budową Via Carpatia, łączącą litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami, podpisali ministrowie transportu Polski, Bułgarii, Węgier, Czech, Grecji, Turcji, Słowacji, Ukrainy i Rumunii (Tu zapoznasz się z materiałami).
Oprócz niezaprzeczalnych korzyści gospodarczych, szlak łączący Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego ma olbrzymie znaczenie strategiczne – zwiększa bezpieczeństwo wschodnich rubieży Unii Europejskiej.
Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego przebiegającego przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię do Grecji. Przewidywana jest także budowa odgałęzień w kierunku na Ukrainę i Białoruś oraz portów w Gdyni i Gdańsku.
Kresy24.pl
16 komentarzy
miki
4 marca 2016 o 14:50Tylko przyklasnąć. Rzutem na taśmę można wykorzystać upadającą UE do wyasygnowania znacznych środków na budowę czegoś w przyszłości ze wszech miar pozytywnego czyli ….. szkieletu Międzymorza.
Mizio
4 marca 2016 o 20:10Brawo. Czy ten moj post tez wytniecie?
Logika
3 listopada 2016 o 19:49Co tu bić brawo, jeśli nie będzie autostradowej odnogi do Gdyni/Gdańska to pomysł jest tworem śmiertelnych wrogów Polski.
HAL 9000
5 marca 2016 o 02:16Wszystko fajnie i idealnie bo jestem jak najbardziej za takimi łączącymi projektami zwłaszcza te Państwa… ale… Po tej drodze też będą mogli iść muzułmanie z Grecji. Dziś mają bardzo ale to bardzo utrudnioną sprawę zwłaszcza dojście do Polski jest bardzo dużym wyzwaniem bo teren jest wyjątkowo nie przyjemny. Oczywiście przedostanie się tam parę osób ale dla dużych mas ludzi jest to teren nie osiągalny.
kl
5 marca 2016 o 11:33Tak, ale poco pchać tą drogę na wrogą Polsce Litwę? Lepiej skierować ją na Gdańsk. Koniec!
rene
5 marca 2016 o 12:07Jakie to korzyści ekonomiczne miała by mieć taka inwestycja ? Szlaki komunikacyjne tworzy się pomiędzy dostawcą a odbiorcą . Równie dobrze mozna wytyczyć polną drogę na odzinki Kłajpeda – Saloniki a w razie porzeby nawet utwardzić . Chyba nie będziemy na kolanach błagać tej zgniłej EU o pieniądze .
trycykl
21 marca 2016 o 12:37Żeby w ogóle był dostawca i odbiorca, muszą być szlaki komunikacyjne, i to najlepiej jak najkrótsze. Teleportacji jeszcze nie wymyśliliśmy. Myślałem, że to oczywistość, jak widać jednak nie dla wszystkich.
Maur
5 marca 2016 o 17:40Nie znajduję żadnego uzasadnienia dla Kłajpedy jako punktu początkowego szlaku Już lepszym jest Gdańsk, A najlepszym, biorąc pod uwagę cele szlaku, jest Tallinn w Estonii. Bez Łotwy i Estonii jest to projekt kulawy i właściwie korzystny tylko dla Lietuvy – faktycznego i wręcz genetycznie zaprogramowanego wroga Polski. Po cholerę robić im kolejny prezent?
Kresowiak
5 marca 2016 o 18:29Zdrada ? Korytarze z północy na południe już są jeden Gdańska a drugi ze Szczecina należy tylko dokończyć budowę rozgrzebanych tras a nie ładować kasę w drogę dla Litwinów za którą tranzyt nawet nie pobierzemy
właściwych opłat bo …. wybudowana zostanie po części ze środków UE !!
trycykl
21 marca 2016 o 12:41Kresowiak, nie wiesz, że najważniejsze dla bezpieczeństwa państwa są drogi równoległe do potencjalnej linii frontu? A może wiesz, tylko należysz do innej odmiany kresowiaków – z Łubianki?
lolus
7 marca 2016 o 12:02To bardzo dobry pomysł integrujący kraje „między morza” – kto wie, czy to nie byłby dobry początek nowej UE bez stolicy w Brukseli i bez zblazowanych krajów zachodniej Europy. A kto wie, czy w czasie ewentualnej wojny z Rosją tym szlakiem nie dostalibyśmy szybciej pomocy wojskowej od Turcji niż z za Odry. Wszak stare powiedzenie mówi : wróg mojego wroga jest moim przyjacielem. A Turcja obok UK wydaje się jedyną siłą w Europie która nie boi się Rosji i trzeźwo ocenia sytuacje.
robi
8 marca 2016 o 19:26Brawo !!! Oto przykład jak bracia kaczyńscy działają dla dobra Polski.Pogratulować. Oby nie tak dalej!
CzarnySzymon
11 marca 2016 o 15:08Jeszcze reaktywować linię kolejową przez przeł. Łupkowską na Węgry. W końcu też powstała ze względów militarnych.
b.s.
23 maja 2016 o 09:04Via Carpatia Thessaloniki – Memel
MIESZKO
12 sierpnia 2016 o 18:37kierowac na Gdansk a nie na zmudz gdyby bylo odwrotnie to POSKA nigdy by tej drohi nie zobaczyla juzby sie litwini postarali .TAK WIEC PANOWIE POLITYCY KIERUNEK GDANSK A JAK ZMUDZ CHCE TO ODNOGE AUTOSTRADY NIECH SAMA BUDUJE
PRYK
26 czerwca 2017 o 17:45Polacy to najgłupszy pomysł z Kłajpedą. Międzymorze ale bez Ukrainy Litwy Łotwy Estoni.