Analiza zdjęć satelitarnych firmy Maxar pokazuje, że od lutego do kwietnia 2024 roku na odcinku kolejowym Mostu Krymskiego, który łączy Rosję kontynentalną z okupowanym Krymem, nie zarejestrowano ani jednego pociągu towarowego ze sprzętem wojskowym, podaje Meduza, powołując się na The Independent.
Według brytyjskiego dziennika, władze Rosji postanowiły nie korzystać już z Mostu Krymskiego w Cieśninie Kerczeńskiej do zaopatrywania swoich wojsk na linii frontu. Dostawy broni odbywają się szlakami lądowymi przez okupowane południowo-wschodnie regiony Ukrainy. Pokazały to zdjęcia satelitarne, które przeanalizowała i przekazała do publikacji największa ukraińska prywatna agencja OSINT Molfar.
Od trzech miesięcy przez most nie kursują wojskowe pociągi towarowe. Tylko raz, 29 lutego, przez most przejechał jeden rosyjski pociąg towarowy z 55 wagonami na paliwo.
The Independent zwraca uwagę, że Moskwa znacznie ograniczyła użytkowanie mostu krymskiego po ataku na niego 17 czerwca 2023 r. Ukraińskie drony morskie uszkodziły wówczas kilka jego przęseł, zginęły dwie osoby.
Według Artema Staroska, dyrektora generalnego grupy Molfar, decyzja władz rosyjskich o zaprzestaniu korzystania z mostu zbiegła się z gwałtownym wzrostem ruchu towarowego przez Taman w obwodzie rostowskim.
– Na Moście Krymskim praktycznie nie ma ruchu, dlatego nie może on już służyć jako efektywny cel wojskowy dla Sił Zbrojnych Ukrainy – twierdzi analityk ukraińskiej grupy Molfar.
Według niego Rosja rozpoczęła budowę nowych linii kolejowych na okupowanych terytoriach, czyli w Melitopolu, Berdiańsku i Mariupolu, aby drogą lądową połączyć Krym z Rosją.
Gazeta podaje, że nowa linia kolejowa, biegnąca z Melitopola do Berdiańska i Mariupola, a następnie do Rostowa nad Donem, prawdopodobnie zostanie wykorzystana przez siły rosyjskie do nowej ofensywy, której wielu spodziewa się rozpocząć latem tego roku.
Przypomnijmy, że po rozpoczęciu przez Rosję pełnowymiarowej inwazji na Ukrainę, Most Krymski, zbudowany wkrótce po aneksji półwyspu przez Rosję w 2014 roku, został dwukrotnie zaatakowany. W październiku 2022 roku na moście eksplodowała ciężarówka wypełniona materiałami wybuchowymi, niszcząc kilka przęseł. W lipcu 2023 roku most został zaatakowany przez drony morskie. Do zamachów przyznała się Służba Bezpieczeństwa Ukrainy.
ba za meduza.io/nashaniva.com
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!