W dniach 16–26 marca 2023 roku na Litwie – w Wilnie, Kownie, Kłajpedzie, Szawlach i Poniewieżu – odbędzie się 28. Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Kino Pavasaris” pod hasłem „Kiedy kino woła – jedziesz!”; w tym roku to niezwykłe wydarzenie kulturalne dołączy do międzynarodowej sieci festiwali filmowych Smart7.
W skład sieci Smart7 wchodzą zatem obecnie międzynarodowe festiwale filmowe: „Nowe Horyzonty” (Polska), „IndieLisboa” (Portugalia), „Transilvania” (Rumunia), „FILMadrid” (Hiszpania), festiwal w Reykjaviku (Islandia), festiwal w Salonikach (Grecja) oraz „Kino Pavasaris” (Litwa). Głównym celem Smart7 jest m.in. określenie wspólnych trendów dla przyszłego rozwoju branży i kultury festiwalowej.
Zdaniem kierownika programowego festiwalu „Kino Pavasaris” Aistė Račaitytė, sieć Smart7 pozwoli również rozwijać się profesjonalistom litewskiej branży filmowej:
„Cieszy fakt, że festiwal może przyczynić się do upowszechnienia kina litewskiego za granicą, delegując filmy do programu konkursowego pokazywanego na festiwalach sieciowych. To gwarancja wysokiej i znaczącej widoczności dla młodych litewskich twórców oraz szansa dla młodych profesjonalistów na sprawdzenie się w ocenianiu filmów przez jury.
W ramach tegorocznej edycji »Kino Pavasaris« litewscy widzowie jako pierwsi w tym roku zobaczą program konkursowy, który będzie kontynuował swoją podróż na sieciowych festiwalach. Litewscy filmowcy będą mieli okazję zaprezentować swoje filmy na znaczących europejskich festiwalach filmowych.
W ostatniej dekadzie byliśmy świadkami wyjątkowego odrodzenia kina litewskiego. Cieszymy się i jesteśmy dumni z każdego osiągnięcia litewskich twórców oraz rosnącego zainteresowania publiczności produkcją litewską. W tym roku filmy litewskie zajmą na festiwalu szczególne miejsce — pokażemy aż 18 filmów, z czego 15 to krajowe premiery”.
Aistė Račaitytė informuje także, iż w tym roku program festiwalu obejmuje w sumie 74 filmy fabularne i 53 krótkometrażowe, a ich twórcy wyróżniają się umiejętnościami, oryginalnością, ambicjami, odwagą i różnorodnością narracji artystycznej.
Podczas otwarcia festiwalu zostaną pokazane dwa filmy: nagrodzony międzynarodowymi nagrodami debiut Charlotte Wells „After Sun” oraz krótkometrażowy film w reżyserii Vytautasa Katkusa pt. „Uogos” , którego premiera miała miejsce w programie konkursu głównego Festiwalu Filmowego w Cannes.
Także po raz pierwszy na Litwie zostanie wyświetlony film „Mariupolis 2” zabitego na Ukrainie reżysera Mantasa Kvedaravičiusa. Obraz zdobył nagrodę specjalną w Cannes i został uznany za najlepszy dokument na Europejskich Nagrodach Filmowych.
Najlepszy film wybierze międzynarodowe jury. W jego skład wejdą: dyrektor artystyczny „Gutek Film” Jakub Duszyński, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „IndieLisboa” Miguel Valverde, reżyserka i aktorka Dounia Sichov, aktorka oraz profesjonalna tancerka Judith State, a także reżyser i operator filmowy Laurynas Bareiša.
Jak powiedział Konradas Kazlauskas, dyrektor wykonawczy festiwalu „Kino Pavasaris”:
„Chcemy zachęcić Was, abyście na nic nie czekali i nie zwlekali, a kiedy zobaczycie zwiastun lub opis interesującego Was filmu, poszlibyście i go obejrzeli. Mówi o tym hasło tegorocznego festiwalu »Kiedy kino woła – jedziesz!«. Zapraszamy do odłożenia wszystkiego na bok i obejrzenia filmów, o których mówi cały świat”.
O tytuł najlepszego filmu walczyć będzie aż 27 filmów, wśród nich są m.in. produkcje polskie, które trafiły na festiwal dzięki współpracy z Instytutem Polskim w Wilnie:
- „Chleb i sól” (reż. Damian Kocur; Polska, 2022)
Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami, zagrany przez „naturszczyków”. Tymek, młody pianista, student Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, wraca na wakacje do swojej prowincjonalnej miejscowości, gdzie czekają na niego matka, młodszy brat i kumple z osiedla. Centralnym punktem spotkań lokalnej młodzieży jest nowo otwarty bar z kebabem. Tymek staje się świadkiem nakręcającej się spirali napięć między pracownikami kebaba arabskiego pochodzenia a jego kumplami. Spirali, której finał okaże się tragiczny w skutkach.
- „Amator” (reż. Krzysztof Kieślowski; Polska, 1979)
Polski film psychologiczny zrealizowany na podstawie autorskiego scenariusza Krzysztofa Kieślowskiego. Głównym bohaterem filmu jest zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym, Filip Mosz, którego dotychczasowe życie zmienia się po zakupie amatorskiej kamery filmowej.
- „Szczypigłówki” (reż. Katarzyna Miechowicz; Polska, 2022)
Jeżeli dręczą cię natrętne myśli takie jak: „Co zapewnia zwycięstwo w konkursie kościotrupów?”, „Jaka ilość plastikowych woreczków jest optymalna do zapakowania jednego banana?” lub „Skąd przyszliśmy?”, „Kim jesteśmy?”, „Dokąd idziemy?”, to świetnie! „Szczypigłówki” odpowiedzą na co najmniej jedno z tych zagadnień.
Film składa się ze zbioru kilkunastu animowanych fraszek połączonych motywem zapętlenia w absurdzie. W kolorowym labiryncie obserwacji bohaterowie próbują nadać sens bezsensowi lub bezmyślnie w nim trwają. „Szczypigłówki” prawdopodobnie nie zmienią świata, nie wywołają wstrząsu ani rewolucji, za to – być może – będą podszczypywać głowy w trakcie projekcji?
- „Martwe małżeństwo” (reż. Michał Toczek; Polska, 2022)
Czasami najbardziej uwieść potrafią małe, niepozorne historie, drobne gesty i nieśmiałe słowa. Skromne kino, które potrafi dotknąć jakichś czułych strun. Na planie filmowym spotykają się on i ona: Filip, mężczyzna w średnim wieku, i Łucja, która prowadzi kawiarnię i remontuje mieszkanie. Oboje z jakimś życiowym bagażem. Filip jest zawodowym statystą, który specjalizuje się w rolach… martwych ciał. Nie ma sobie równych – zna wszystkie sztuczki: jak powstrzymać oddech, nie mrugać powieką. Dla Łucji to nowość i przygoda. Razem grają małżeństwo zabite w trakcie historycznej potyczki. Mają leżeć przytuleni. W przerwach między dublami zaczynają rozmawiać…
- „Piękna łąka kwietna” (reż. Emil Buchwald; Polska, 2022)
Emil, architekt krajobrazu, toczy nierówną walkę ze wszystkimi, którym obojętne jest piękno przyrody i beztrosko kwitnące dzikie łąki. Ponadto stara się być dobrym ojcem dla swojej córki, ale jego neurotyczna fiksacja rzuca go w wir absurdalnych wydarzeń.
- „A Brief History of Us” (reż. Etgar Keret; Polska, Izrael, 2021)
Kiedy jesteś w związku, wiele rzeczy robicie razem. Ktoś jest przy Tobie, gdy podejmujesz trudne decyzje, gdy jest ci smutno, bo odchodzą rodzice albo nieswojo, kiedy dziecko opuszcza dom rodzinny. Znacie się tak dobrze, jakbyście tworzyli jeden organizm. Jeden zależny jest od drugiego. Co będzie jednak, kiedy to wszystko się skończy? Gdy nagle zamiast „my” trzeba będzie powiedzieć „ja”? Narysowana w komiksowej stylistyce, wykorzystująca w warstwie wizualnej odniesienia do świata natury i superbohaterów animacja, stawia ważne pytanie o poczucie indywidualności w związkach.
To film nie o życiu, zmianie i parciu do przodu, lecz o końcu. Ten przyjść być może musi, choć z punktu widzenia ewolucji koniec wydaje się niemożliwy. Koniec znaczy zatrzymanie się w pędzie, otrzeźwienie, zdanie sobie sprawy z własnej kondycji i tego, co jest naprawdę ważne. To także śmierć. Choć raczej metaforyczna. Keretowi udało się to wszystko pomieścić w sześciominutowej, minimalistycznej animacji, pośpiesznie szkicowanej piórkiem, której forma wydaje się idealnie oddawać płynięcie z nurtem życia – dążenie ku śmierci.
- „Apolonia, Apolonia” (reż. Lea Glob; Polska, Dania, Francja, 2022)
Apolonia dorastała w społeczności artystów w podziemnym teatrze w Paryżu. Charyzmatyczna dziewczyna zaintrygowała Leę Glob, ówczesną studentkę reżyserii, która jeszcze przez 13 lat, w miarę pogłębiania się ich związku, wracała do rejestrowania kolejnych etapów życia Apolonii. Wśród nich jest głęboka przyjaźń z jedną z założycielek „Femenu”, która uciekła z Ukrainy. I diaboliczny układ z mecenasem z Hollywood – jedna z wielu niecierpliwych prób przebicia się do świata sztuki przez początkującego malarza.
- „Disco Boy” (reż. Giacomo Abbruzzese; Polska, Francja, Belgia, Włochy, 2023)
Celem Alekseja jest wstąpienie do francuskiej Legii Cudzoziemskiej. Po tragicznej podróży z Białorusi i próbach legionu zostaje dowódcą drużyny taktycznej. Celem Johna jest ochrona swojej wioski w delcie Nigru przed korporacjami naftowymi. Dowodzona przez niego uzbrojona grupa porywa przeszukujących okolicę Francuzów. W wizualnej i porywającej narracji te dwa losy zbiegają się, łącząc życia, ciała i kontynenty.
Pełen program 28. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Kino Pavasaris” dostępny na stronie:
https://kinopavasaris.lt/lt/programa?p=977&fbclid=IwAR0PLVRXSAk5ri917bO153nw4t3um2tjQ3vL1tIABQAW4X3PxWIugi1zNeY.
Projekcje zaplanowano m.in. w wileńskich kinach: „Forum Cinemas Vingis”, „Apollo Cinemas” w galerii „Akropol”, „Skalvija”, „Pasaka” na Starówce oraz „Pasaka” (ul. Paupio 26).
RES
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!