24 uczniów klas 3. i 4. gimnazjalnych ze szkół polskich w Wilnie oraz z rejonów wileńskiego, solecznickiego i trockiego uczestniczy w XXIX Olimpiadzie Języka Polskiego, która w czwartek, 15 marca rozpoczęła się na Litewskim Uniwersytecie Edukologicznym. Mottem tegorocznej olimpiady są słowa zmarłego przed 20 laty Zbigniewa Herberta: „Naród, który traci pamięć, traci sumienie”.
XXIX Olimpiada Języka Polskiego jest poświęcona 100-leciu niepodległości Polski.
Tegoroczna olimpiada przypada w roku szczególnym dwóch wielkich rocznic. I to budzi refleksje – mija 100 lat od tych ważnych momentów w naszych krajach, sto lat wypełnionych pielęgnowaniem języka, kultury, takim codziennym mało efektownym, ale ogromnie ważnym trudem.
Proszę, pomyślcie, że uczestnicząc w tej olimpiadzie, też bierzecie udział w tej sztafecie pokoleń, w tym codziennym dziele, do którego każdy się może przyłożyć. I bardzo proszę, traktujcie ten udział nie jak współzawodnictwo. Każdy, kto w tym uczestniczy, bierze pałeczkę w sztafecie i niesie dalej. To jest najważniejsze. Z tej olimpiady na pewno wyniesiecie wiele inspiracji, wiele rzeczy do przemyślenia – to zostawia ślad w życiu
– zwracając się do olimpijczyków, powiedziała prof. dr hab. Teresa Dobrzyńska-Janusz, wiceprzewodnicząca Prezydium Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego.
Pierwszego dnia olimpiady odbył się etap pisemny. Uczestnicy mieli do wyboru 3 tematy rozprawek i 3 teksty literackie do interpretacji.
Là-dessus tematy wypracowań:
1. „Nie chciejcie ojczyzny, która was nic nie kosztuje” (Jan Paweł II). Omów na wybranych przykładach literackich, jak pojmowano patriotyzm i służbę ojczyźnie w różnych okresach historii narodu polskiego.
2. „Nie jesteśmy, by spożywać urok świata, ale po to, by go tworzyć i przetaczać przez czasy jak skałę złotą” (K.I. Gałczyński). Czy postawa jednostki może wpływać na zmiany w świecie? W swoich rozważaniach odwołaj się do utworów literackich i innych tekstów kultury.
3. „Stawiam kobiety wyżej niż mężczyzn. Są bliższe prawdy o życiu” (Ryszard Kapuściński). Ton obywatelski i ton intymny w twórczości wybranych pisarek polskich XIX i XX wieku.
Na pewno twórcy tematów rozprawek nie mieli na myśli niczego zdrożnego, ale fakt, że Jan Paweł II został zestawiony z pieszczochami komuny – Gałczyńskim i Kapuścińskim – sam się nimi kiedyś zaczytywałem – wywołuje pewien dyskomfort. Na szczęście remis dla sił światła ratuje patronujący imprezie mistrz Zbigniew.
Jeśli chodzi o interpretację tekstu literackiego, możliwości również były trzy:
1. Interpretacja wiersza Juliusza Słowackiego „Do matki”.
2. Interpretacja porównawcza wierszy Edwarda Słońskiego „Już Ją widzieli idącą…” i Alicji Rybałko „Idąca”.
3. Interpretacja fragmentu powieści Tadeusza Konwickiego „Kompleks polski”.
W piątek 16 marca uczestnicy zaprezentują przed komisją wypowiedzi ustne.
Prace pisemne i wypowiedzi ustne ocenia komisja składająca się z wykładowców Uniwersytetu Wileńskiego i Litewskiego Uniwersytetu Edukologicznego. Komisji przewodniczy doc. dr Henryka Sokołowska, kierowniczka Centrum Języka Polskiego, Kultury i Dydaktyki na Litewskim Uniwersytecie Edukologicznym.
Uroczystość ogłoszenia laureatów odbędzie się w sobotę, 17 marca w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wilnie. Będzie na niej obecny marszałek Senatu RP Stanisław Karczewski.
Zwycięzcy krajowego etapu będą reprezentowali Litwę podczas olimpiady ogólnopolskiej w Warszawie. Trzymamy kciuki za wszystkich, ale niech wygra najlepszy!
Kresy24.pl / Wilnoteka.lt / Kurier Wileński
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!