Komisja Europejska pozytywnie oceniła cztery wnioski PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. złożone w tzw. III naborze CEF, w ramach budżetu UE na lata 2014 – 2020.Jest wśród nich inwestycja w rozbudowę polskiego odcinka trasy łączącej Helsinki, Tallin, Rygę, Wilno, Warszawę i Berlin.
Z pieniędzy ze środków Unii Europejskiej sfinansowane zostaną prace na linii E75, na odcinku Białystok – Ełk. Wartość projektu to 398 043 024 euro, w tym 338 336 570 EUR (85%) stanowi planowane dofinansowanie z CEF – poinformowały PKP PLK w specjalnym komunikacie.
CEF (czyli „Łącząc Europę”) to unijny instrument finansowy mający na celu rozbudowę połączeń kolejowych, drogowych, telekomunikacyjnych i energetycznych w ramach UE.
Jednocześnie spółka PKP PLK poinformowała, że został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej odcinka Białystok-Ełk. Planowane zakończenie robót budowlanych na tym odcinku najwcześniej rok 2020, a najpóźniej 2023.
W połowie czerwca natomiast PKP PL podpisały umowę na modernizację innego polskiego odcinka Rail Baltica, czyli Sadowne – Czyżew na trasie Warszawa-Białystok. Ta inwestycja dostała już wcześniej 85-procentowe dofinansowanie z KE (467 mln zł.). Zakończenie modernizacji i rozbudowy tego odcinka zaplanowane jest na rok 2019.
Jak dotąd, ukończono już odcinek z Warszawa Rembertów – Sadowne. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć z Warszawy w kierunku północno-wschodnim z prędkością ok. 160 km/h.
Marcin Herman
2 komentarzy
jubus
29 czerwca 2017 o 07:50No to akurat bardzo popieram. Są jednak „jakieś” tam, pożytki z tego kołchozu.
Victor
3 lipca 2017 o 23:02Ale tylko pod warunkiem odbudowy rozebranego odcinka z Możejek do granicy Litwy z Łotwą. Inaczej Polska powinna też rozebrać kawałek torowiska. Najlepiej ten łączący Litwę z Europą.