AWPL, przywołując przykład Niemiec, Hiszpanii, Wiekiej Brytanii, Polski i Belgii zaproponowała wprowadzenie nauczania religii do szkoły jako przedmiotu obowiązkowego. Natychmiast pojawiły się głosy oburzonych.
„Kościół jest przecież oddzielony od państwa!”, „Konstytucja gwarantuje prawo wolności sumienia!”, „Nauczanie religii w wielowyznaniowym społeczeństwie jest trudne do wcielenia w życie!” – argumentują przeciwnicy.
– Żeby uniknąć niepotrzebnych dyskusji na ten temat i nie być posądzonym o demagogię, odwołajmy się do doświadczenia innych europejskich krajów – proponuje lider Akcji Wyborczej Polaków na Litwie i podaje przykłady krajów europejskich:
Niemcy
Art. 7 p. 3 Ustawy zasadniczej gwarantuje nauczanie religii w szkołach państwowych, gdzie religia jest obowiązkowym przedmiotem nauczania, z wyjątkiem szkół niereligijnych. Bez względu na prawo państwa do sprawowania kontroli nad nauczaniem, zajęcia z religii mają być prowadzone zgodnie z zasadami religijnych wspólnot. Od 12 grudnia 1999 roku w Hamburgu działa prawo, zgodnie z którym przedmiot „religia” jest obowiązkowym przedmiotem nauczania. W Bawarii lekcje religii są przedmiotem obowiązkowym we wszystkich szkołach ogólnokształcących. Zazwyczaj na lekcjach religii klasy są dzielone na katolików i protestantów. Prawo do nauczania i obowiązek nauczania religii mają też prawosławni, mimo że stanowią niewielką liczebnie mniejszość – mówi Tomaszewski.
Hiszpania
Jako kolejny przykład podaje Hiszpanię, gdzie nauczanie religii jest realizowane na wszystkich poziomach edukacji – od przedszkola do uniwersytetu. Obejmuje nauczanie przedszkolne, początkowe i średnie oraz dalsze etapy edukacji – zarówno państwowej jak i prywatnej. Główne zasady i reguły nauczania religii katolickiej są utrwalone w umowie między państwem i Stolicą Apostolską w dziedzinie oświaty i kultury.
Wielka Brytania
To następne państwo, na które powołuje się lider AWPL: Zgodnie z Aktem o standardach szkolnych z 1998 roku i Aktem o oświacie 1996 roku, wszystkie programy szkół mają zawierać składnik religijny. P. 3 art. 375 cz. III Ustawy o oświacie 1996 r. brzmi: Każdy wprowadzony program szkolny powinien uwzględniać, że tradycje religijne w Wielkiej Brytanii ogólnie są chrześcijańskie, przyjmując przy tym do wiadomości nauczanie i praktykę innych podstawowych religii, które są reprezentowane w państwie.
Polska
W Polsce religia jest przedmiotem traktowanym na równi z językiem polskim i matematyką. System przypomina hiszpański. Religia katolicka jest nauczana we wszystkich szkołach, a religie innych wspólnot – w zależności od liczby ich wyznawców. Według polskiego prawa nauczanie tego przedmiotu wymaga obecności w klasie nie mniej niż trzech uczniów tego samego wyznania. Od pierwszych dni nauki dziecka w szkole administracja szkoły i nauczyciele uwzględniają to w trakcie całego procesu nauczania – mówi Tomaszewski.
Belgia
Zgodnie z prawem belgijskim, włączanie do programu kursów, nazywanych „filozoficznymi”, do powszechnego systemu oświaty opiera się na art. 18 i 26 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz art. 29 i 30 Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka. Mimo tych fundamentalnych ustaw, prawo do religijnej oświaty w szkołach wyraźnie jest tłumaczone w oficjalnym poradniku Ministerstwa Oświaty: „We współczesnym społeczeństwie, kiedy wzmagający się zanik moralnych fundamentów [moralnych] powoduje kryzys wartości, kiedy młodzież stawia pytanie o sens istnienia, szkoła jest zobowiązana dopomóc młodemu pokoleniu w jego samookreśleniu. (…) Lekcje religii mogą pomóc przeciwstawić się obojętności, fanatyzmowi, nietolerancji, przemocy i pomóc uczniom stać się ludźmi odpowiedzialnymi, członkami demokratycznego i solidarnego społeczeństwa, otwartego na pluralizm i dialog z innymi kulturami” – cytuje lider AWPL.
– Tak więc praktyka nauczania religii w szkole zgodnie z wyborem uczniów jest powszechna dla krajów europejskich – argumentuje Tomaszewski i dodaje, że we wszystkich wymienionych państwach uznano nauczanie przedmiotów religijnych za nieodłączną część państwowej polityki w sferze oświaty, przy pomocy której zapewnia się etyczne wychowanie i duchowy rozwój uczniów.
– W większości krajów Europy lekcje religii są wciągnięte na listę przedmiotów obowiązkowych na równi z innymi przedmiotami. I bardzo dobrze, bo przeciwnicy takiego rozwiązania de facto odmawiają nauki podstaw kultury i cywilizacji europejskiej w szkołach – przypomina lider Akcji Wyborczej Polaków na Litwie, podkreślając, że AWPL weszła do koalicji rządzącej z koncepcją pakietu ustaw dot. systemu wartości, w tym wychowania młodego pokolenia i obrony dzieci nienarodzonych, co zaakceptowali koalicjanci.
Kresy24pl/awpl.lt
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!