W ramach IX Dni Kultury Polskiej we wtorek 29 listopada 2022 roku, o godz. 19:00, w Domu Kultury Polskiej w Wilnie odbędzie się wydarzenie niezwykłe – jedyne przedstawienie opery „Tango” w reżyserii Michała Dobrzyńskiego, w wykonaniu Warszawskiej Opery Kameralnej.
Michał Dobrzyński ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego; w 2017 roku obronił tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jego utwory znajdują się w repertuarze wybitnych solistów i dyrygentów. Należy do grona twórców wyłonionych przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego do programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” (2007–2010).
Utwory Michała Dobrzyńskiego wykonywane były także w ramach pierwszej edycji 4-letniego programu „Muzyka Naszych Czasów”, realizowanego pod patronatem ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto jest laureatem konkursów kompozytorskich i wielokrotnym stypendystą ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jego „Operetka” – opera na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza – wystawiana była w Warszawskiej Operze Kameralnej aż kilkanaście razy w ciągu dwóch sezonów, a publiczność wielokrotnie nagradzała dzieło owacjami na stojąco. Utwór otrzymał również rekomendację samej Rity Gombrowicz. „Operetka” wystawiana była także w Wiedniu w lipcu 2017 roku i była transmitowana na cały świat przez TV ARTE w tłumaczeniu na pięć języków (polski, francuski, angielski, hiszpański i niemiecki).
Jak informuje Dom Kultury Polskiej w Wilnie:
„Operowe libretto bazujące na poetyckim dziele, dramat, antyczny mit, biblijna przypowieść… Historia sztuki, w szczególności opery, dowodzi, że u zarania większości dzieł, ich uwertur, arii, ansambli, chórów, leżały ludzkie radości i tragedie, uczucia i emocje przelane na papier w postaci strofy, wersu, akapitu.
Sukces operowej adaptacji «Operetki» Witolda Gombrowicza,
wystawionej na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej dowodzi, że przełożenie klasyki polskiego dramatu na język opery, mogą wieńczyć znakomite recenzje krytyki i entuzjazm melomanów. A to nieczęsto występuje w parze!Wśród najwybitniejszych dramatów powojennej Polski bezspornie wymienimy «Tango» Sławomira Mrożka. Kanon naszej literatury wpisany w teatralny afisz, jak Kolumna Zygmunta w krajobraz Placu Zamkowego. Warto zauważyć, że w swojej dwuznaczności, ponadczasowości, dzieło wydaje się wręcz wymarzonym fundamentem do eksperymentu z formą i konwencją; do stworzenia na jego bazie opery.
Aby słynny dramat rozpisany na takty, arie, ansamble, wreszcie ujęty w ramy – akty, zachował artystyczny poziom narzucony przez twórcę pierwowzoru, potrzeba ręki wizjonera. Jego wyobraźni, warsztatu, kompleksowego ujęcia dzieła, odnalezienia melodii i rytmu w tekście. Fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje
się gwarantem jakości. To właśnie ten twórca, zaliczany do grona najwybitniejszych kompozytorów młodego pokolenia, w mistrzowski sposób przełożył na język współczesnej opery wspomnianą gombrowiczowską «Operetkę».Artystyczny sukces potwierdziło zaproszenie spektaklu na festiwal oper kameralnych w Wiedniu, skąd transmitowała je telewizja ARTE. Opera, jako sztuka, daje doskonałe możliwość ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu dochodzi walor muzyki – budowanego napięcia, konfliktu. To idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka.
Opera, jako forma sceniczna, posiada magię niedopowiedzenia, sama muzyka może być odczytywana na tyle sposób, ilu ma słuchaczy”.
Bilety na przedstawienie opery „Tango”, w cenie 7 euro, do nabycia w Domu Kultury Polskiej w Wilnie, pokój 203.
Partnerzy: Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, Orlen Lietuva. Patronat honorowy: Marszałek Województwa Mazowieckiego. Organizator: Dom Kultury Polskiej w Wilnie.
Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu „Polonia i Polacy za Granicą 2022”.
RES
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!