Niezależna organizacja zrzeszająca białoruskich kolejarzy ujawniła nowe fakty dotyczące importu na Białoruś komponentów rosyjskiej taktycznej broni nuklearnej (TNW) oraz ładunków wojskowych.
Białoruskie Stowarzyszenie Kolejarzy, które wielokrotnie ujawniało niewygodne dla władz Biaorusi informacje o rosyjskich transportach wojskowych i wspierało akcje „partyzantów kolejowych” , pisze, że pewną część takiego transportu, który miał miejsce we wrześniu 2023 r., władzom udało się na pewien czas ukryć.
Pierwotne plany rosyjsko-białoruskie zakładały, że import komponentów TNW koleją miał się odbywać w dwóch etapach: w czerwcu 2023 roku i w listopadzie 2023 roku.
Przewidywano dostarczenie łącznie 32 wagonów z komponentami taktycznej broni nuklearnej. Oprócz tego zaplanowano i dostarczono na Białoruś dodatkowo 18 różnych wagonów specjalnego przeznaczenia i eskorty.
Jak się okazuje, były też inne transporty komponentów TNW. Nowe dane dotyczą okresu od 15 do 24 września 2023 r., w którym łącznie przewieziono 26 wagonów, zarówno bezpośrednio załadowanych elementami taktycznej broni nuklearnej, jak i przeznaczonych do transportu personelu, samochodów eskortujących i ochrony.
Dostawa odbywała się przez międzypaństwowy węzeł kolejowy Zaolsza i dalej przez stację Witebsk do stacji Prudok.
Jak wskazuje charter97.org, obecnie punkt Zaolsza jest punktem mało obciążonym, dlatego najwyraźniej wybrano tę trasę, żeby nie zwracać na siebie uwagi.
W pobliżu stacji Prudok zlokalizowana jest 2631 baza lotnicza do przechowywania broni rakietowej i amunicji – jednostka wojskowa 94017.
Czas dojazdu ze stacji Zaolsza do stacji Witebsk wynosi około 1:10, ze stacji Witebsk do stacji Prudok – 1:10. Tym samym, biorąc pod uwagę konieczność zmiany składów lokomotyw na stacji Witebsk, łączny czas przejazdu wagonów z elementami taktycznej broni nuklearnej przez terytorium Białorusi wyniósł około 3,5 godziny.
Z informacji o wysłaniu wagonów i ich przybyciu na Koleje Białoruskie wynika, że wskazaną liczbę jednostek taboru dostarczono w dwóch grupach:
Grupa pierwsza – wyjazd 15 września – 16 wagonów (10 załadowanych, 6 pustych) ze stacji Czeboksary, przyjazd 22 września;
Grupa druga – wyjazd 18 września – 10 samochodów (4 załadowane, 6 pustych) ze stacji Potanino, przyjazd 24 września.
Ładunek należy do klasy „Materiały wybuchowe” i oznaczony był jako „Inna amunicja do celów wojskowych” i „Amunicja inna niż określona powyżej”.
ba za charter97.org
2 komentarzy
qwe
10 listopada 2023 o 15:06” i firmę białorusko-szwajcarską Transrail-BCz” komedia
Jagoda
11 listopada 2023 o 20:59Tymczasem NATOwscy idioci nie widzą Polski w programie „Nuclear Sharing” …