Kierowany przez Wołodymyra Wiatrowycza (na zdjęciu) Ukraiński Instytut Pamięci Narodowej domaga się od władz Polski przeprowadzenia „przejrzystego śledztwa w sprawie wszystkich faktów przemocy i niszczenia ukraińskich miejsc pamięci na terenie RP”. Tekst UIPN publikujemy (bez korekty językowej) za portalem zik.ua.
„W trakcie zbrojnej agresji Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy Rzeczpospolita Polska stała się jednym z tych sąsiadów, którzy wyraźnie zademonstrowali swój szacunek dla suwerenności Ukrainy i nienaruszalności ukraińskich granic. W ciągu tych trudnych lat, zawsze odczuwaliśmy przyjacielskie ramię sąsiada i międzynarodowego partnera. Nie tylko państwo Polskie, ale i całe społeczeństwo polskie wykazało chęć rozwoju relacji między dwoma narodami na zasadach wzajemnego szacunku i dobrego sąsiedztwa. (…) Jednak wraz z oficjalnym stanowiskiem władz RP (podkreślenie nasze – red. Kresy24) obserwujemy niebezpieczne tendencje , które stanowią zagrożenie dla polityki dobrego sąsiedztwa, niszczą pozytywne zmiany między dwoma rządami i instytucjami społeczeństwa obywatelskiego. Od momentu inwazji Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej na terytorium Ukrainy w Polsce rozpoczęła się kampania niszczenia ukraińskich wojskowych pomników i grobów. Najpierw obserwowaliśmy poszczególne akty wandalizmu: ksenofobiczne napisy, pomazanie nagrobków farbą i tym podobne. Zwykle takie działania dokonywano przez nieznanych sprawców w nocy i następnie nie były one badane przez polskie organy ścigania. Jednak w ostatnich latach tego rodzaju działania stały się coraz bardziej masowe i bezczelne. Tylko w latach 2014-2016 na terenie RP zostało popełnione co najmniej 14 aktów wandalizmu wobec ukraińskich pomników i miejsc pochówków. Na szczególną uwagę zasługuje akt wandalizmu dokonany w niedzielę, 9 października 2016 r., na cmentarzu w Werchracie w województwie podkarpackim (…). Zwracamy się do władz Rzeczypospolitej Polskiej z apelem zapewnić przejrzyste śledztwo w sprawie wszystkich faktów przemocy i niszczenia ukraińskich miejsc pamięci: pomników oraz miejsc pochówków. Zgodnie z art. 3, 4 Umowy między Rządem Ukrainy a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej o zachowanie miejsc pamięci i pochówków ofiar wojny i represji politycznych, natychmiast naprawić zniszczone ukraińskie pomniki na koszt strony polskiej. (…) Jesteśmy przekonani, że znalezienie i ukaranie przestępców, jak i odnowienie zniszczonych ukraińskich pomników, jest nie tylko sprawą nawiązania ukraińsko-polskiego dialogu o tragicznych stronach przeszłości, ale i czynem zachowania dobrosąsiedzkich stosunków między Polską a Ukrainą”.
Zamiast komentarza redakcji, głos Czytelnika Kresów24 pod jednym z naszych newsów: „Trudno oprzeć się wrażeniu, że komuś bardzo zależy, aby Polacy i Ukraińcy byli do siebie wrogo nastawieni. Komu i dlaczego? Podżegacze są po obu stronach granicy. Można snuć wiele przypuszczeń. Mam wielu kolegów Ukraińców. Razem pracujemy i żyjemy. Nie ma między nami barier, szanujemy się wzajemnie. Pytanie brzmi: Jak długo normalni ludzie będą w stanie oprzeć się tej wrogiej propagandzie? Do czego to wszystko w konsekwencji ma doprowadzić? Oceńcie sami i zastanówcie się czy tego chcecie. Ja nie chcę” – kończy swój wpis nasz komentator.
Zachęcamy do komentowania materiału na naszym oficjalnym fanpage’u: https://www.facebook.com/semperkresy/
Kresy24.pl
35 komentarzy
tomek
12 października 2016 o 11:06Nie ma i nie będzie zgody na antypolskie pomniki w Polsce.
fanjan
12 października 2016 o 11:13Pan Wiatrowicz powinie posypać głowe popiołem ludzi zamordowanych na kresach naszej rzeczpospolitej Polskiej a nie opowiadać bredni o odszkodowaniach za burzenie pomników banderowskich nie chce mi się czytać takich bredni potomków banderowskich jest to plucie w twarz nam Polakom A utrzymywanie takich Tymuw w Polsce uważam za największy absurd z dotacji podatników tak jak bysmy nie mieli naszych rodaków na Litwie Ukrainie czy Białorusi gdzie te pieniądze byly godnie spożytkowane dla szkół czy ludzi starszych .Koniec z dotowaniem ukraińskich nocjalistow w Polsce
observer48.
12 października 2016 o 11:20Wydaje mi się, że 14 aktów wandalizmu na przestrzeni dwóch lat to fakt niezbyt wart wzmianki. Oczywiście winnych należy ścigać, odnaleźć i ukarać, a zniszczone groby i inne legalnie wzniesione obiekty przywrócić do oryginalnego stanu na koszt miejscowych samorządów, o ile wcześniej wydały one oficjalnie zgodę na ich wzniesienie. Nielegalnie wzniesione monmenty poza terenami cmentarnymi powinny zostać usunięte na koszt tych, kórzy je nielegalnie postawili. Robienie z tego afery na skalę międzynarodową to oznaka idiotyzmu autorów tego listu.
wolyniak
12 października 2016 o 11:21Tylko dlaczego nie odnowią pomników polaków zniszczonych na ukrainie za swoje pieniądze, skoro przez 70 lat niszczyli wszytko co Polskie to niech to odnowią pierwsi a nie żądają tego od nas. Pewnie zaraz odpiszą, że nie oni niszczyli ale komuniści im kazali, ale teraz kto niszczy materialne świadectwa polskości na ukrainie jak już nie mają komunistów ?
tagore
12 października 2016 o 11:21Wypowiedzi Wiatrowycza współautora ustawy o beatyfikacji OUN-B
są dzięki swojej hipokryzji nawet zabawne. Ciekawe czy nie zauważa
łańcucha przyczyn s skutków z powodu swoich intelektualnych zdolności czy raczej świadomie go pomija.
voy
12 października 2016 o 11:36szkoda że w ramach akcji Wisła nie udało się tych banderowców za Zbrucz przesiedlić…
oko "RA"
12 października 2016 o 12:04Należy ubolewać z powodu tego że Redakcja portalu, zamiast wspierać Polaków, stara się wszelkimi możliwymi sposobami zrelatywizować ludobójstwo Wołyńskie i spowodować aby Polaków ogarnęła amnezja w tej sprawie.
NIE MOŻE I NIE BĘDZIE ŻADNEGO POJEDNANIA POMIĘDZY POLAKAMI A UKRAIŃCAMI! DOPÓKI NA UKRAINIE BUDOWANE SĄ POMNIKI BANDEROWSKICH LUDOBÓJCÓW A UKRAINA UWAŻA ICH ZA SWOICH BOHATERÓW.
Polskie władze mogą oczywiście obściskiwać się z banderowcami i krzyczeć
„Sława Ukrajini! Herojam sława” to tylko świadczy o tej władzy! przyjdzie czas to się ich rozliczy.
HHG
12 października 2016 o 13:16To smutne, że oko”RA” nie rozumie tekstu pisanego. Redakcja portalu ponad wszelką wątpliwość nie relatywizuje ludobójstwa wołyńskiego. Przeciwenie, potępia tych, którzy to robią lub poróbują robić. Wie to każdy, kto zna nasze publikacje. No, może prawie każdy…
oko "RA"
12 października 2016 o 14:31Ja oczywiście rozumiem że Redakcja portalu stara się raczej łagodzić nastroje, łączyć Polaków i Ukraińców! ale są jednak pewne granice których przekroczyć nie można. Osobiście jestem za jak najszybszym i prawdziwym pojednaniem między naszymi narodami, dla dobra obopólnego jednak „do tańca trzeba dwojga”. Nie widzę dobrej woli po drugiej stronie (fakty mówią same za siebie)
SyøTroll
12 października 2016 o 14:46Redakcja nie relatywizuje zbrodni ? Nie zgadzam sie, ludobójstwo wołyńskie redakcja potępia ponieważ ofiarami byli Polacy, ale z drugiej strony, napaść „proeuropejskich” obywateli Ukrainy na „prorosyjskich” obywateli Ukrainy nazywa „rosyjską agresją”, i potępia napadniętych za samoobronę. To nie jest relatywizacja ?
Tłumacząc z „z polskiego na nasze” do eurosceptyków na Ukrainie wolno strzelać, a do euroentuzjastów nie. To na prawdę specyficzna etyka, moim zdaniem, ocierająca się o szowinizm.
Wołyń1943
12 października 2016 o 12:45Co jest bardziej naganne: postawienie pomnika ludobójcom z UPA czy zniszczenie tegoż? Dlaczego nadzór budowlany bezlitośnie ściga zwykłego Kowalskiego za to, że ten bez zezwolenia zabudował ganek, a upowskie straszydło w Hruszowicach stoi do dziś? Czyżby Ukraińcy w Polsce stali aż tak ponad prawem? Jak to się ma do „sytuacji przedpogromowej”, o jakiej słyszymy z ust przedstawicieli Związku Ukraińców w Polsce?
aleks
12 października 2016 o 13:14Polacy w większości chcą współpracy i żadna RUSKA siła tego nie zmieni. Musimy wspólnie uważać na prowokacje. Ja uważam że one dopiero nadejdą. Ukraińcy muszą sobie uświadomić, że jest duże prawdopodobieństwo że Polsce uda się obronić suwerenność ale Ukrainie bez Polski będzie bardzo trudno to zrobić i to prawdopodobieństwo jest małe. Polsce zależy na współpracy z Ukrainą bo wspólnie będzie nam łatwiej się obronić. Zagrożenia nie idą tylko ze wschodu ale z zachodu też istnieją i też są groźne.
PolakNieTroll
12 października 2016 o 15:27Zgadzam się w 100%.
Pozdrawiam.
MX
12 października 2016 o 19:25A na czym opierasz tę słowa „w większości”? Według CBOŚ, więcej Polaków NIE LUBI niż lubi Ukraińców.
Kajetan
12 października 2016 o 13:30„ukraińskich pomników i miejsc pochówków”
Z tego co czytałem rzecz dotyczy pomników UPA. Pomniki nazistów też można nazwać niemieckimi, ale Niemcy tego tak nie nazywają.
Tylko Rosjanie pomniki komunistycznych oprawców nazywają rosyjskimi i też się domagają i też protestują. Tylko Rosjanie i Ukraińcy.
Groby kogokolwiek niech zostaną w spokoju. Pomników sowieckich i banderowskich oprawców wolałbym nie widzieć w Polsce.
obe
12 października 2016 o 13:35Strasznie nadęty facio – chyba stąd jego nazwisko. Polecam mu Espumisan.
SyøTroll
12 października 2016 o 14:34Sporo zależy od tego czy pomnik UPA „na cmentarzu w Werchracie” został postawiony zgodnie z polskim prawem i czy pod nim znajdują się groby. Jeśli tak , to trudno, trzeba uznać, że zostało popełnione przestępstwo niszczenia miejsc pochówków, odnaleźć sprawców i przymusić ich do pokrycia kosztów wandalizmu. Jeśli nie – to nadal postępować zgodnie z polskim prawem, odnośnie dewastacji samowoli budowlanych.
fanjan
12 października 2016 o 15:18Postawione zostały jeszcze za czasów kiedy nie wolno bylo mówić o tych rzeczach bo komuna czy mala to wszytko swoich lapskach i byl taki balagan że oni nie wiedzieli komu stawiają pomniki wstarczylo napisać że to pomnik bohaterów socjalistycznej ukrainy i juz stał a teraz okazuje się co to za ptaszki tam stoją
PolakNieTroll
12 października 2016 o 15:24Kto podżega do konfliktu Polaków i Ukraińców ?
Jak to kto?
Trolle,
rusofile,
putlerowcy,
pożyteczni idioci z Polski i Ukrainy,
ale na pewno nie normalni, myślący Polacy, czy Ukraińcy.
Ci wiedza doskonale, ze skłóceni stanowimy łatwy żer dla Mordoru.
Zgodnych i współpracujących ze sobą, naszych bratnich narodów (pomimo strasznych okresów naszej wspólnej historii) nie da się tak łatwo i bez większych ofiar i strat pochłonąć.
Na pohybel Mordorowi !
Na pohybel wrogą Polski i Ukrainy !!!
Kajetan
12 października 2016 o 16:12Polak, tym bardziej nie troll, powinien potrafić pisać poprawnie po polsku: wrogom! nie wrogą. Nie musi mi Pan dziękować, nawet sobie tego nie życzę.
cherrish
12 października 2016 o 22:45Taki z niego Polak jak ze mnie Masaj.
nn56
17 października 2016 o 13:44Nie do wiary – jeszcze sa normalni ludzie.
Tedy
12 października 2016 o 15:42akurat nam na wsodzie Polski ,ukraina jest tak potrzebna jak g… w rosole.nasi dziadowie walczyli o Polske setki lat,a taki pajac jak mówi że bez wolnej ukrainy niema wolnej Polski jest oszolomem. (red.)na takich sąsiadów co czczą morderce moich bliskich.ty kolego o nicku PolakNieTrol,zapewne byś byl zadowolony jakby ktos zadżgal twoich rodzicow,zgwalcil twoje siotry-w imie dobra dla ukrainy powiedzialbys że to byl wypadek,lub przez pomylke.otórz takich jak ty trzeba leczyć.dla mnie osobiście jestes (red.).
wnuk rezuna
12 października 2016 o 18:07Agresywna głupota ukraińska już naprawdę męczy …
Ten dureń mówi do nas językiem jakiegoś chamskiego dyktatu , jakby naszym obowiązkiem było pielęgnować groby zbrodniarzy upowskich w Polsce .
W dodatku w większosci postawionych nielegalnie i w gruncie rzeczy będacych pretekstem do gloryfikacji ZBRODNICZEJ ORGANIZACJI UPA i OUN , a nie osób narodowości ukraińskiej .
Przypominam po raz kolejny , ze na terenie Polski zginęło 800 tys Niemców w czasie II WS ..i tych grobów nikt w Polsce nie rusza .
Dlatego że są to cmentarze zbudowane zgodnie z prawem i nie ma tam mowy o gloryfikacji czy upamiętnieniu zbrodniczych organów faszystowskich Niemiec , typu …SS,Gestapo, Abwehra, NSDAP itp.
Ukraińscy prowokatorzy chcieliby , aby Państwo Polskie remontowało pomniki rezunów którzy mordowali na Wołyniu …
Czasem myślę , że może rzeczywiście dla Polski byłoby lepiej , gdyby Putin zrobił na Ukrainie drugą Białoruś…
Zaczynam mieć dosyć tych idiotycznych nacjonalistów i ich „etnicznych” roszczeń , kłamstwa , fałszu i nikczemności …
Putin jest bydlę…ciem jeszcze gorszym , dlatego może lepiej żeby to sobie załatwili w „rodzinie” ???…bez naszego udziału …
Maur
12 października 2016 o 18:12List gdzieś wysłany czy tylko tak sobie w necie wisi dla PR banderowców?
Jeżeli wysłany oficjalnie to do MSZ. I stamtąd powinien otrzymać grzeczną odpowiedź.
Coś w tym stylu: Umowa pomiędzy naszymi państwami przewiduje pełną wzajemność w tym obszarze. Polska zawsze spełniała swoje zobowiązania wynikające z zawartych traktatów międzynarodowych i nie zamierza w tym względzie zmieniać swojego stanowiska. Przegląd agendy spraw objętych umową zmusza nas wyrażenia ubolewania z powodu poważnych zaniechań strony ukraińskiej w realizacji tak ważnego dla obu sąsiednich krajów aspektu relacji wzajemnych. Tu chcielibyśmy szczególnie podkreślić sprawę związaną z pogarszającym się stanem cmentarzy polskich ofiar wojennych ze znanym cmentarzem Orląt Lwowskich w pierwszym rzędzie. Podobna sytuacja dotyczy wielu innych cmentarzy wojennych Polaków na Ukrainie. Warto również podkreślić wyraźną niechęć i wręcz uniemożliwianie organom państwa polskiego jak i polskim organizacjom pozarządowym w poszukiwaniu i upamiętnieniu ofiar ludobójstwa Polaków dokonanego przez nacjonalistów ukraińskich podczas II WŚ. Tak postawa władz Ukrainy wszystkich szczebli jest normą a do wyjątków można zaliczyć przypadki gdy takie badania są wspierane przez władze lokalne i miejscową ludność.
Spodziewamy się zdecydowanej reakcji władz państwowych Ukrainy na szczeblu najwyższym by ten niekorzystny dla naszych wzajemnych relacji stan rzeczy odmienić – co pozwoli nam na podjęcie równie skutecznych działań wzajemnych.
(msz)
Lublinianka
13 października 2016 o 14:29Maur, cmentarz Orląt był remontowany za polskie pieniądze, przy sprzeciwie i aktywnych działaniach bezczeszczących tę nekropolię bohaterskich dzieci broniących Lwowa przed ukraińską dziczą, podejmowanych przez plugawiące swoją obecnością Lwów banderowskie władze. Lwów zresztą się rozsypuje, złodzieje nie będą mieli czym się cieszyć.
raju
12 października 2016 o 20:01Nie liczyłbym na pomoc UK, czy USA; Polska i Ukraina nic ich nie obchodzą! Osobno jesteśmy tylko pionkami w geopolitycznej grze światowych mocarstw, ale gdybyśmy stanęli zjednoczeni: Polacy, Ukraińcy, Białorusini, to wtedy każdy musiałaby się z nami liczyć. No, ale nacjonaliście nie przetłumaczysz! 😛 :)
Japa
12 października 2016 o 21:50Wiatrowycz, gwarantem granic nie byli Polacy lecz kolejne polskie rządy. W odróżnieniu od rzadzących , obywatele mają olej w głowach i wiedzą kto jest wróg, a kto przyjaciel. Zapewniam cię człowieczku, że żaden Polak (o zdrowych zmysłach) nie bedzie bił się za was o wasze granice. No są i obywatele Polski o korzeniach UPAińskich. Na tych mozecie liczyć i o ile mi wiadomo walczyli po stronie ATO. Tym lepiej, bo o tyle V kolumny mniej w Polsce. Mam wrażenie, że wielu Polaków ma z wami do wyrównania rachunek krzywd. Ci na pewno są gwarantami granic, ale dawnej Polski. Wiatrowicz dobrze wiesz, że Ukraina dzieli się na Ukrainę i UPAinę. Przeciw Ukraińcom nic nie mam. Co o UPAińców chodzi to bedę wszelkimi siłami ich tepił. Tak mi dopomóż Bóg.
janukowicz
12 października 2016 o 21:53ty kolo ukraiński to możesz się zwracać z apelem do kałmuków i innych ludów wam podobnych a nie do szlacheckiego dumnego narodu
j-23
13 października 2016 o 03:02kochajmy sie jak bracia
liczmy sie jak zydzi
tagore
13 października 2016 o 09:36Tak wykorzystano opublikowany na kresy24.pl nadesłany przez Pana Bohdanowicza materiał na Ukraińskim portalu. Powołanie się na Kresy24.pl jako źródło uwiarygadnia go w oczach czytających.
Ivan Katchanovski
Поляки дуже часто вдаються до фальсифікацій.
Це фальшиві фотографії „людобойства”, про які пишуть навіть поляки: http://kresy24.pl/lektura-na-weekend-material-nadeslany…/
Там в тексті та в коментаріях до тексту є посилання на інші фальсифікації польських істориків.
І ще інші фальшивки: http://urb-a.livejournal.com/126808.html
Ці фальшивки колись використовував Калісніченко для своєї виставки „Волинська різанина”.
Подобається · Відповідь · 1 · 11 жовтня 2016 р. 4:59 · Відредагований
Jan Dobrodziej
http://dobrodziej.webnode.com.ua/…/dlya-chitannya-u…/
Redakcja powinna przemyśleć ten problem.
mwi
13 października 2016 o 10:49Jak to kto podzega ? A do kogo naleza media w Polsce ?
graba
13 października 2016 o 11:23Polaków i Ukraińców do konfliktów między sobą podżegała od zawsze bandycka rosja, jaka by nie była.
JJ
13 października 2016 o 20:43W interesie Rosji a konkretnie Putina jest skłócenie Polaków z Ukraińcami.
stary Buc
9 marca 2017 o 09:25Należy w końcu jasno powiedzieć, że nie ma cienia możliwości jakimkolwiek: zbliżeniu, pojednaniu itp., skoro nie ma płaszczyzny porozumienia się bo są to ludzie, którzy zupełnie inaczej pojmują i identyfikują wydarzenia moralne (inna wrażliwość psychiczna)! To inna CYWILIZACJA!!.. To tak jakby próbować porozumieć się ze skrajnymi muzułmanami z tzw. państwa ISIS. Przypominam, że zdziczałych i okrutnych morderców bezbronnej cywilnej ludności w szczególności: kobiet, starców, dzieci a nawet niemowląt ubóstwia się tam z wielką estymą a osoby negujące karane są prawem!