Wyrażona na początku lutego br. zgoda władz niemieckich na dostarczenie Siłom Zbrojnym Ukrainy także czołgów „Leopard” 1 właśnie się skonkretyzowała. Potężna dostawa 80 maszyn ma być przygotowana przez Danię do 1 czerwca – tak ustalili ministrowie obrony obu krajów – Troels Lund Poulsen oraz Boris Pistorius.
Ponieważ jednak „Leopard” 1 jest konstrukcją dość starą – to czołg tzw. drugiej generacji, opracowany na początku lat 60. XX wieku, a produkowany w latach 1965–1979, realna wartość tej pomocy zależała od tego, w której wersji rozwojowej zostanie on przekazany armii Ukrainy.
Na szczęście będzie to stosunkowo nowoczesna wersja A5, modernizowana od początku lat 80. Charakteryzuje się ona nowoczesnym systemem kierowania ogniem EMES 18 – rozwinięciem systemu EMES 15, który był montowany w pierwszych wersjach czołgu „Leopard” 2. EMES 18, opracowany przez firmę Krupp-Atlas Elektronik z Bremy, został zamontowany w 1225 pojazdach „Leopard” 1, a pierwszy tak zmodernizowany pojazd, oznaczony właśnie jako A5, został skierowany do jednostki bojowej z początkiem 1987 roku. W skład EMES 18 wchodzi właśnie 18 elementów składowych, m.in. celownik główny HZF, dalmierz laserowy, termowizor oraz serce systemu – komputer balistyczny.
Zastosowanie tak nowoczesnego systemu kierowania ogniem pozwoliło na wyposażenie „Leopardów” 1A5 w bardziej skuteczną podkalibrową amunicję typu APFSDS (Armour Piercing Fin Stabilized Disgarding Sabot), która charakteryzuje się dość dobrą przebijalnością rzędu 340 mm jednorodnej płyty stalowej, z odległości 2000 metrów. Pewien problem stanowić może jednak jej dostępność, gdyż czołgowa armata L7A3 (produkowana na brytyjskiej licencji) ma kaliber 105 mm, a „Leopardy” 2 używają już amunicji 120 mm. Dodatkowo A5 ma sprzężony z armatą uniwersalny karabin maszynowy Maschinengewehr 3 kalibru 7,62 mm oraz taki sam km przeciwlotniczy zainstalowany na stropie wieży. Zapas amunicji to 60 pocisków do działa i 3000 do karabinów maszynowych.
Wersja A5 ma także zmodernizowany system łączności – radiostacje SEM 80/90 i zmodernizowany system ochrony przed środkami ABC (broń atomowa, biologiczna i chemiczna), który skuteczniej ma chronić czteroosobową załogę (dowódca, działonowy ładowniczy, kierowca).
„Leoparda” 1A5, o masie 41 500 kg, napędza wysokoprężny 10-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 37 330 cm³, co pozwala czołgowi rozwinąć prędkość do 60 km/godz., ale też zużywać około 180 litrów ropy na 100 kilometrów.
Bezdyskusyjną wadą „Leoparda” 1 jest stosunkowo słabe opancerzenie – czołg był projektowany w okresie, gdy w Niemczech obowiązywała doktryna użycia broni pancernej stawiająca na mobilność pojazdów, a więc na ich maksymalne odciążenie.
„Leopardy” 1, produkowane prze monachijskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe Krauss-Maffei AG (obecnie Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co.) rząd Republiki Federalnej Niemiec eksportowane do kilkunastu krajów świata, m.in.: Australii, Belgii, Brazylii, Danii, Grecji, Holandii, Kanady, Turcji, Włoch.
Czołgi „Leopard” 1 zastąpiły „Leopardy” 2, produkowane od lat 1979/1980.
RES
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!