
Lotniskowiec USS Gerald Ford/ Fot: navy.mil
Grupa Uderzeniowa lotniskowca Gerald R Ford Carrier Strike Group (GRFCSG) Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, z 90 samolotami płynie do Europy.
Oprócz Geralda Forda (o podwójnym napędzie atomowym) w skład grupy uderzeniowej, która skieruje się do wybrzeży Wielkiej Brytanii, wchodzi siedem jednostek. Według UK Defense Journal okręty zawiną do bazy Portsmouth na południu Anglii, Gerald Ford jest zbyt duży, będzie musiał pozostać na zewnętrznej redzie w Spithead.
Nie ma oficjalnych informacji o dokładnej dacie przybycia amerykańskich jednostek do Europy, jednak według służby prasowej Marynarki Wojennej USA na dzień 28 października lotniskowiec Gerald Ford przebywał w kanadyjskim porcie Halifax.
Niewykluczone, że Gerald Ford przybędzie do brytyjskiej bazy morskiej w Portsmouth na południu Anglii w połowie listopada.
Wraz z nim do Europy płyną; krążownik rakietowy USS Normandy (CG 60); niszczyciel USS Ramage (DDG 61); niszczyciel USS McFaul (DDG 74); niszczyciel USS Thomas Hudner (DDG 116); tankowiec USNS Joshua Humpreys (T-AO 188); drobnicowiec USNS Robert E. Peary (T-AKE 5); kuter USCGC Hamilton (WMSL 753).
USS Gerald Ford to lotniskowiec o podwójnym napędzie atomowym, jest okrętem flagowym serii lotniskowców nowej generacji USS Ford, będącej ulepszoną i nowocześniejszą wersją lotniskowców klasy Nimitz. Okręt został zwodowany 17 listopada 2013 roku, a oddany do eksploatacji 22 lipca 2017 roku. Jest to najdroższy lotniskowiec w historii US Navy, którego koszt szacowany jest na 13 mld dolarów.
Statek ma 337 metrów długości, wyporność 100 tysięcy ton i prędkość do 30 węzłów (56 km/h).
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!