Białorusko- chiński park przemysłowy, budowany z wielkim rozmachem w Smolewiczach pod Mińskiem, to jeden z przystanków na drodze z Pekinu na Zachód i wielka nadzieja dla Białorusi.
11 grudnia w białorusko- chińskim parku przemysłowym położono kamień węgielny pod budowę infrastruktury dla China Merchants Grupa – jednego z największych inwestorów chińsko – białoruskiego parku przemysłowego „Wielki Kamień”.
W uroczystości wzięli udział zastępca szefa administracji prezydenckiej Nikołaj Snopkou i dyrektor China Merchants Group, oraz szef przedstawicielstwa firmy na region Azji Środkowej i kraje bałtyckie Hu Zheng.
Budowa chińsko – białoruskiego parku przemysłowego „Wielki Kamień” w Smolewiczach rozpoczęła się w 2014 roku. Teraz na pierwszych 350 ha prowadzone są już prace inżynieryjne, budowana jest droga i osiedla mieszkaniowe dla chińskich robotników oraz strefa przemysłowo- logistyczna. Do chińskiego miasteczka o powierzchni 91,5 km kwadratowych, będzie prowadziła trzy pasmowa droga, a do portu w Kłajpedzie położona zostanie kolej.
W „Wielkim Kamieniu” zamieszka 100 tysięcy osób, czyli więcej niż w Lidzie lub Mołodecznie, prawie tyle samo co w Nowopołocku lub Soligorsku.
W pierwszym etapie budowa infrastruktury dla jednego z największych inwestorów projektu „Wielki Kamień” – China Merchants Group pochłonie 150 milionów dolarów, ale to tylko na początek. Planuje się, że całkowity koszt inwestycji o powierzchni około 100 tysięcy metrów kwadratowych, wyniesie pół miliarda dolarów.
Pod koniec 2016 roku pierwszy etap powinien być zakończony, a Chińczycy zaprosili już dziś Aleksandra Łukaszenkę na inaugurację.
Hu Zheng powiedział podczas dzisiejszej uroczystości, że „projekt China Merchants Group – chińsko-białoruski park logistyczno – handlowy, jest największym projektem inwestycyjnym spośród istniejących już obiektów parku przemysłowego”.
Reprezentujący Aleksandra Łukaszenkę Snopkou zauważył, że aby zrozumieć znaczenie tego wydarzenia, należałoby cofnąć się do historii Jedwabnego szlaku.
„Podstawą Jedwabnego szlaku, takimi bazowymi puntami były tzw. miejsca postoju. To były obszary miasta na linii szlaku, gdzie w tamtych czasach koncentrował się handel i logistyka, gdzie kontaktowali się ze sobą ludzie, finanse, interesy handlowe i gospodarcze i zawodowe. Były to punkty Jedwabnego szlaku, które były motorami rozwoju tych państw, przez które przechodził szlak.
Jednym z mocnych punktów handlowych nowego Jedwabnego szlaku jest Mińsk, Białoruś, białorusko-chiński park przemysłowy.
China Merchants Group, jako jedna z wiodących firm logistycznych na świecie, dziś rozpoczyna budowę swojego parku logistycznego. To nie tylko park logistyczny, to kooperacja – przemysłowa, finansowa, handlowa, towarowa. Tak naprawdę jest to globalne centrum, będzie to perła na Jedwabnym szlaku, jak nazwał to prezydent Chin Xi Dzinpin”
Nikołaj Snopkou poinformował, że w obecnej chwili wypracowywane jest porozumienie między Białorusią i Litwą, które umożliwi swobodny strumień handlu między obu państwami.
„China Merchants Group wyprowadzi ten strumień przez port w Kłajpedzie” – dodał .
W październiku br. media litewskie informowały, że tamtejsza spółka kolejowa „Lietuvos geležinkeliai“ oraz „China Merchants Group“ podpisały porozumienie o powołaniu wspólnej spółki spedycyjnej. Taka spółka będzie świadczyła usługi spedycyjne w przypadku transportu ładunków między Litwą, Chinami i Białorusią, oraz inne usługi logistyczne. Spółka zostanie powołana już wkrótce. Poza tym „China Merchants Group” podpisała list intencyjny z administracją portu w Kłajpedzie ws. negocjacji dot. transportu ładunków przez port w Kłajpedzie.
Kresy24.pl
1 komentarz
jubus
14 grudnia 2015 o 09:38No i bardzo dobrze. Czekam aż nasze nowe władze, zamiast jeździć i popierać Ukrainę, odbudują dobrosąsiedzkie relacje z Białorusią.
Dzisiaj, Duda powinien być w Mińsku, nie w Kijowie. I powiem wprost, jeśli do końca kadencji, nie pojawi się on u Łukaszenki, to sam pójdę na Krakowskie Przedmieście i zacznę skandować Duda-zdrajca.