Ukraińska SBU opublikowała komunikat o stosowaniu przez rosyjskie stacje telewizyjne, zwłaszcza „Rossija24″, przekazu podprogowego.
Maryna Ostapenko, rzeczniczka SBU powiedziała, że w charakterze narzędzia tego przekazu stosowane są m.in. trzy zbitki słowne: „Narodowa Gwardia – mordercy”, „podpalił – Prawy Sektor” i „banderowcy – mordercy”, które mają na celu wrogo nastawić Rosjan w stosunku do działań władz Ukrainy podejmowanych w reakcji na rosyjską agresję.
Percepcja podprogowa (subliminalna) to oddziaływanie na mózg informacji bez świadomości ich spostrzegania. W latach 80. zarzucano stosowanie przekazu podprogowego niektórym zespołom rockowym, które w ten sposób miały propagować satanizm lub nakłaniać do samobójstwa (słynna sprawa płyty Stained Class zespołu Judas Priest) umieszczając w piosenkach komunikaty, które były słyszalne, kiedy utwór był odtwarzany „od tyłu”. Współcześnie reklama podprogowa stosowana jest w celach politycznych przez władze Rosji.
Zdaniem części badaczy przekaz podprogowy to jedynie mit. Argumentują, że nie można ulec propagandzie, jeśli nie widzi się elementu propagandy. Jednak eksperymenty wykazały, że bodźce podprogowe wpływają na procesy poznawcze, choć wpływ ten utrzymuje się zaledwie przez ułamki sekundy, a reklama podprogowa została zakazana w wielu krajach. Polska ratyfikowała konwencję o Telewizji Transgranicznej, która zakazuje perswazji poza świadomością widza, dlatego techniki reklamowe oddziałujące na podświadomość (chodzi tu głównie o reklamę telewizyjną i kinową) są zakazane.
Kresy24.pl/Wikipedia
1 komentarz
Stefan
3 stycznia 2015 o 03:38Rosja to nie jest normalny, życzliwy dla ludzi i życia ludzkiego kraj. To enklawa czekistowskich bandytów, czerwonych ,mafijnych elit, sterujących resztą ogłupianego, trzymanego za pysk rosyjskiego narodu.