Chińskie firmy zaczynają dominować na rynku rosyjskim, zaś lokalne firmy nie są w stanie z nimi konkurować. Poinformowała o tym Służba Wywiadu Zagranicznego Ukrainy.
Chińczycy przejmują kontrolę bez znaczących inwestycji. Eksperci uważają, że najlepszym przykładem jest tutaj rynek samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Od stycznia do października br. sprzedaż pojazdów o masie całkowitej powyżej 14 ton spadła w Rosji o 54%, a w segmencie pojazdów dalekobieżnych o 71%.
Formalną pozycję lidera zajmuje formalnie firma „Kamaz” z 29,5% udziałem w rynku. Tymczasem poważną konkurencję zaczęły stanowić chińskie firmy „Sitrak” (16,3%), „Shacman” (10,8%) i FAW (9%). Pewną presję wywiera również białoruski MAZ, który ma 7,2% udziału w rynku.
Eksperci uważają, że rosyjscy producenci zostali skutecznie sparaliżowani przez wysokie stopy procentowe, nieskuteczną politykę pieniężną i spadek dynamiki budżetowej.
„Formalne wskaźniki inwestycji w środki trwałe wydają się stabilne, ale odzwierciedlają one jedynie stare aktywa, podczas gdy rzeczywisty spadek sięga 1,5%” – zauważa Służba Wywiadu Zagranicznego.
Rosyjskie dochody z eksportu spadły o 20%, a wzrost obciążeń podatkowych, w tym podatku VAT, dodatkowo ograniczył możliwości biznesowe.
Sami rosyjscy przemysłowcy tłumaczą brak możliwości rozwoju spowolnieniem tempa obniżek stóp procentowych i wysokim kosztem kredytów.
Jeśli sytuacja się nie zmieni – a nie ma ku temu żadnych przesłanek – rosyjscy producenci będą nadal wypierani z kluczowych segmentów rynku.
Przypomnijmy, rosyjski urząd statystyczny (Rosstat) niedawno poinformował, że po kilku miesiącach stagnacji rosyjski przemysł przyspieszył w październiku. Według ekspertów poprawa wynika ze wzrostu produkcji w sektorze przetwórczym, napędzanego głównie przez branże nastawione na kontrakty rządowe, przede wszystkim przemysł zbrojeniowy.
Jednocześnie sytuacja w rosyjskich sektorach cywilnych pozostaje w kryzysie. Na przykład produkcja żywności spada drugi miesiąc z rzędu. Media poinformowały, że do końca roku może zostać zamkniętych w Rosji nawet 20% salonów samochodowych. Wynika to ze spadku sprzedaży samochodów.
Opr. TB, szru.gov.ua











Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!