W Rosji niszczeje Ił-76PP, unikatowy samolot przeznaczony do prowadzenia walki elektronicznej. To maszyna, której konstrukcję i wyposażenie opracowano jeszcze w epoce radzieckiej. Ił-76PP teoretycznie byłby w stanie „zagłuszać” nawet amerykańskie systemy rakiet przeciwlotniczych Patriot. O sprawie poinformował portal „Defense Express”.
Na podstawie Iła-76 Rosjanie próbowali stworzyć samolot do walki elektronicznej. Obecnie samolot niszczeje pod gołym niebem na terenie byłego lotniska szkoleniowego w Irkucku. Powodem konieczność zrobienie miejsca na nowy budynek.
„Samolot ten został wyprodukowany w jednym egzemplarzu, pozostawał w fazie konstrukcji eksperymentalnej i nigdy nie wszedł do produkcji masowej. Do konwersji na Iła-76PP wykorzystano seryjny samolot transportowy Ił-76MD, prace trwały w ANTK im. Berijewa [Lotniczy Kompleks Naukowo-techniczny] w Taganrogu, specjalizującym się w produkcji samolotów nadzoru radarowego A-50. Zakładano, że Ił-76PP będzie służył przede wszystkim do „zagłuszania” radarów zachodnich systemów obrony powietrznej różnego typu, w szczególności wyrzutni Patriot” – czytamy w materiale portalu.
„Defense Express” sugeruje, że tym, co „pochowało” projekt, był fakt, że na tym samolocie zainstalowano elektroniczny system walki „Łandysz”.
„Faktem jest, że umieszczenie kompleksu walki elektronicznej „Łandysz” na Ile-76PP wymagało w szczególności zainstalowania dodatkowych źródeł zasilania. Aby rozwiązać ten problem, projektanci samolotu zainstalowali dodatkowe dwa generatory na bazie silnika lotniczego AI-24WT, z których każdy miał zasilać cztery radary na pokładzie Iła-76PP. Jednak wydaje się, że to nie wystarczyło do niezawodnego zasilania elektronicznego sprzętu bojowego.
Ponadto, jak zauważono, podczas prac i testów konstruktorom Iła-76PP nie udało się osiągnąć kompatybilności elektromagnetycznej pomiędzy urządzeniami pokładowymi samolotu a kompleksem „Łandysz”.
„Innymi słowy, Ił-76PP okazał się monstrualną i jednocześnie niefunkcjonalną konstrukcją, niezdolną do spełnienia swojego głównego zadania, dlatego w 1993 roku samolot ten został oddany do składowania na terenie wyżej wymienionego lotniska szkoleniowego w Irkucku. I najwyraźniej „przypomniano sobie” o Ile-76PP właśnie wtedy, gdy trzeba było zwolnić miejsce na budowę, czyli pod koniec 2024 roku” – czytamy.
Przypomnijmy, że w Rosji produkcja łożysk niskiej jakości doprowadziła do awarii pięciu samolotów Ił-76, przeznaczonych do transportu żołnierzy i ładunków.
Pod koniec 2023 roku rosyjskie ministerstwo obrony dysponowało 18 tego typu jednostkami. Większość z nich (11) została dostarczona w latach 2022-2023.
Opr. TB, defence-ua.com
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!