Prezydent Francji Emmanuel Macron zapowiedział, że sojusznicy utworzą koalicję w celu przekazania Ukrainie myśliwców Mirage 2000-5. Nie sprecyzował, jakie kraje zostaną uwzględnione, ale lista kandydatów nie jest zbyt długa.
„W przeciwieństwie do F-16, które są obecne na całym świecie, w przypadku Mirage 2000, nawet bez określenia konkretnej „piątej” wersji, wszystko jest znacznie skromniejsze. Co więcej, nawet z tych krajów, które mają te samoloty, można od razu wykluczyć niektóre kraje, ponieważ prawdopodobieństwo, że zaczną je przekazywać, jest bliskie zeru. I na tym tle możliwe jest odgadnięcie, które kraje mogą zostać uwzględnione w tej „Koalicji Mirage 2000” – zauważają analitycy „Defense Express”.
Francja, według różnych źródeł, ma 26-27 Mirage 2000-5, ale tylko 20 z nich jest w stanie bojowym. Jest też 6-7 dwumiejscowych Mirage 2000B, które zmodernizowano w latach 90-tych. Ponadto kraj posiada 60 Mirage 2000D, z których 55 zostanie poddanych modernizacji w celu przedłużenia okresu użytkowania do 2030 r., w związku z czym nie stanowią one jeszcze zasobu zbywalnego.
Zdaniem ekspertów przyciągnięcie do „koalicji” kolejnych uczestników może być bardzo trudne, nawet jeśli część z nich jest członkiem UE i NATO. Spośród wszystkich potencjalnych uczestników koalicji jedynie Francja aktywnie dozbraja Ukrainę.
W szczególności Grecja jest znana z pełnego wykorzystania „dostaw okrężnych”, kiedy dostarczała Ukrainie systemy obrony powietrznej S-300, wyłącznie w zamian za dozbrojenie „Patriotami”. Teraz Ateny są gotowe wyciągnąć jak najwięcej zysków z Mirage 2000, ponieważ planują zorganizować sprzedaż 89 samolotów bojowych, w tym 32 myśliwców F-16 Block 30. Greckie siły powietrzne dysponują 19 jednomiejscowymi Mirage 2000-5EG Mk2 i pięcioma dwumiejscowymi Mirage 2000-5BG Mk2. Obecnie są wycofywane ze służby i zastępowane przez Rafale, z których zamówiono 18 sztuk.
Pozostali potencjalni dawcy znajdują się w Azji. Katar już ma trudności ze znalezieniem nabywców na wycofany ze służby Mirage 2000-5, odkąd w lutym 2024 r. wygasła jego umowa z Indonezją. Mowa o 12 samolotach, z czego dziewięć to jednomiejscowe Mirage 2000-5EDA i trzy dwumiejscowe Mirage 2000-5DDA. Wymagają renowacji, która miała zająć dwa lata, przeprowadzonej prze czeską firmę Excalibur International, a ostateczna cena miała wynieść 792 mln dolarów, czyli 66 milionów dolarów za samolot.
Zjednoczone Emiraty Arabskie wycofują także ze służby francuskie myśliwce. Mają 50 Mirage 2000-9 (37 jednomiejscowych Mirage 2000-9EAD i 13 dwumiejscowych Mirage 2000-9DAD), co stanowi najnowszą modernizację Mirage 2000-5. Kraj posiada także 6 unikatowych Mirage 2000RAD w specjalnej wersji rozpoznawczej. Większość tych samochodów (20 jednomiejscowych, 12 dwuosobowych) jest nowych. Ich dostawy rozpoczęły się w 2003 roku.
W grudniu 2021 roku Francja i Zjednoczone Emiraty Arabskie zawarły rekordowy kontrakt na dostawę najnowszych myśliwców Rafale F4, ale pierwszy z nich dotrze dopiero w 2027 roku. Do tego czasu jest mało prawdopodobne, że kraj zrezygnuje z samolotów, którymi dysponuje.
„Niewykluczony jest Egipt, który od lat 80. użytkuje 15 jednomiejscowych Mirage 2000C (Mirage 2000EM), które są poprzednią wersją Mirage 2000-5 i obiektywnie wymagają modernizacji, a także dwa dwumiejscowe Mirage 2000B. Egipt również obecnie kupuje Rafale, których planuje mieć w służbie ponad pięćdziesiąt. Jednak jest mało prawdopodobne, aby egipski Mirage 2000 był traktowany inaczej niż samoloty, które mogą zostać jedynie dawcami części zamiennych lub będą wymagały znacznych nakładów na modernizację” – zauważają analitycy.
W jeszcze gorszym stanie mogą być Mirage 2000, którymi dysponuje Peru (10 jednomiejscowych Mirage 2000E (2000P) i dwa Mirage 2000ED (2000DP).
Istnieją jeszcze dwa kraje, w stosunku do których są zerowe szanse, że zostaną dawcami Mirage 2000 dla Ukrainy. To Indie, które uzbrojone są w aż 37-44 jednomiejscowych Mirage 2000I i 10-11 dwumiejscowych Mirage 2000IT (częściowo w trakcie modernizacji z Mirage 2000H i Mirage 2000TH). Modernizację tych samolotów przeprowadzono wspólnie z Izraelem, co blokuje reeksport jego uzbrojenia na Ukrainę, nawet bez uwzględnienia ścisłej współpracy Delhi i Moskwy.
Darczyńcą samolotów nie może zostać także Tajwan, który eksploatuje 45 jednomiejscowymi Mirage 2000-5E i 9 dwumiejscowymi Mirage 2000-5D. Chociaż podjęto decyzję o niemodernizowaniu tych pojazdów, jest mało prawdopodobne, że zostaną one przedwcześnie wycofane z eksploatacji.
Ekspert wojskowy Petro Czernik zauważył, że w przypadku zasadniczych zmian na linii frontu Ukraina powinna otrzymać co najmniej 40 sztuk takich samolotów. Według niego Mirage 2000 to nic innego jak francuski odpowiednik F-16.
Siły Powietrzne Ukrainy zauważyły, że Mirage 2000 jest dość nowoczesny i może skutecznie wykonywać zadania bojowe. Ale amerykański F-16 nadal jest priorytetowym typem samolotu dla ukraińskich pilotów.
Opr. TB, defence-ua.com
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!