Ministerstwo Edukacji i Nauki Ukrainy stworzyło specjalny ukraiński komponent dla ukraińskich dzieci przebywających obecnie za granicą. Poinformował o tym minister edukacji i nauki Ukrainy Oksen Lisowoj w rozmowie z portalem Hromadske.
Jego zdaniem przez wojnę Ukraina traci perspektywę jednostki, ponieważ nie otrzymuje ona wystarczającej jakości edukacji.
„Są to zagrożenia dla przyszłej pomyślnej samorealizacji. Jeśli mówimy o dzieciach za granicą, ryzykujemy utratę naszych obywateli, których naprawdę potrzebujemy, zwłaszcza młodych ludzi. Rozumiemy, że nasze dzieci za granicą można zasymilować do społeczności lokalnych, chociaż same państwa często deklarują, że nie są tym zainteresowane. W rzeczywistości rozumiemy, że dzieci w ten czy inny sposób się dostosowują” – powiedział.
Lisowoj przestrzegł, że istnieje niebezpieczeństwo, że przebywające za granicą ukraińskie dzieci zostaną zmarginalizowane, jeśli nie zostaną włączone do normalnego procesu uczenia się offline.
„Dlatego powinny chodzić do lokalnych szkół, ale dla nas ważne jest również, aby te dzieci pozostały Ukraińcami i zachowały swoją tożsamość” – dodał minister.
Czym jest komponent ukraiński?
Zdaniem Lisowoja Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało tzw. komponent studiów ukrainoznawczych.
„Dzieci integrowane w szkołach polskich, niemieckich, czeskich i słowackich mogą nie uczyć się w ukraińskich placówkach oświatowych wszystkich przedmiotów uniwersalnych, ale zachęcamy je do opanowania tzw. komponentu ukraińskiego. Prowadziliśmy w ministerstwie negocjacje z Polską i Słowacją poziomie ministerstw ze wsparciem ich rządów, aby pomóc ukraińskim dzieciom w nauce tego komponentu ukrainoznawczego” – wyjaśnił.
Minister twierdzi, że decyzje te są już na etapie wdrażania.
„Dzisiaj pracujemy nad tym, w jakich dokumentach międzypaństwowych to powinno zostać zapisane” – powiedział.
Jak ukraińskie dzieci będą uczyć się komponentu ukrainoznawczego?
Lisowoj wyjaśnił, że tego komponentu można się uczyć na kilka sposobów. Pierwszy z nich jest on-line. Dzieci uczą się języka ukraińskiego, literatury, historii Ukrainy i geografii do 6 godzin tygodniowo.
„Drugą opcją są zajęcia fakultatywne z ukraińskimi nauczycielami, gdzie w szkołach są duże skupiska dzieci ukraińskich i tutaj pojawia się kwestia uznawania dyplomów: w tej kwestii mamy też pewne zrozumienie ze strony polskiej, słowackiej i niemieckiej. – Prowadziliśmy już negocjacje. Opcja trzecia – szkolenia w ośrodkach edukacyjnych, jeśli takie istnieją” – zauważył.
Według niego za granicą wiele organizacji publicznych i społeczności rodzicielskich zorganizowało własne, małe szkoły sobotnio-niedzielne.
„Tam można zapewnić te sześć godzin zajęć z języka ukraińskiego. Jest jeszcze jeden problem w edukacji naszych dzieci za granicą. Podczas gdy młodsi uczniowie szybciej integrują się ze społeczeństwem, uczą się języka i włączają się w proces edukacyjny, w przypadku nastolatków jest to trudniejsze. Ich straty edukacyjne są głębsze, bo na pierwszym, a czasem na drugim roku wciąż mają trudności z poruszaniem się i nauką w szkołach zagranicznych” – dodał.
Ministerstwo Edukacji i Nauki Ukrainy chce latem przygotować skróconą wersję bloku STEM – dyscypliny przyrodnicze i matematyka, które powinny także wspierać wiedzę ukraińskich dzieci za granicą.
„Bardzo ważne jest dla nas zachowanie tożsamości dzieci. W tym celu tworzymy placówkę edukacyjną, którą nazwaliśmy Międzynarodową Szkołą Ukraińską, i przydzielamy jej nową funkcjonalność” – zauważył.
Poinformował, że została już utworzona rada nadzorcza i ogłoszono konkurs na wybór dyrektora.
„Międzynarodowa Szkoła Ukraińska” będzie tworzyć bazy danych ośrodków edukacyjnych, opracowywać programy edukacyjne osobno dla każdego kraju i szukać rozwiązań politycznych dotyczących np. modeli rekrutacji na kierunki. Oznacza to, że tworzymy coś w rodzaju „ministerstwa edukacji zagranicznej” – dodał.
Rada Najwyższa Ukrainy przyjęła ustawę o integracji europejskiej, która usprawnia proces kształcenia w szkolnictwie wyższym na Ukrainie.
Ustawa ta wpisuje się w kompleksową transformację systemu szkolnictwa wyższego, mającą na celu poprawę jakości kształcenia na uczelniach.
„Kluczową ideą tej ustawy jest stworzenie większych możliwości i danie studentom większej swobody np. samodzielne regulowanie tempa i czasu trwania studiów, a także, w razie potrzeby, zmiana specjalizacji po roku lub półtora roku studiów, dzięki wprowadzeniu interdyscyplinarnych programów kształcenia na poziomie licencjackim” – podkreślił Lisowoj.
Opr. TB, hromadske.ua
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!