W czwartek 20 października 2022 roku o godz. 19:00 w wileńskiej galerii „Menų tiltas” (ul. Užupio 16) odbędzie się wernisaż wystawy prac polskiego rzeźbiarza Roberta Sobocińskiego pt. „Serpentyna – Serpantinas”. W uroczystości weźmie udział artysta.
Piotr Sobociński, urodzony w 1960 roku w Poznaniu, jest synem znanego rzeźbiarza Jerzego Sobocińskiego. Ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, studiował też architekturę na Politechnice Poznańskiej.
Piotr Sobociński swoje prace prezentuje od początku lat 80. XX wieku, najpierw w Polsce, później w Niemczech, Belgii, a od roku 1996 głównie we Francji. Prowadzi również własny zakład odlewniczy w Poznaniu.
Jest autorem kilkunastu pomników – w Polsce i Europie – m.in.:
- Pomnik Ofiar Katynia i Sybiru w Poznaniu, w parku przy ul. Fredry,
- Pomnik Zygi Latarnika w Poznaniu, na Grobli,
- Kufer Reymonta w Łodzi,
- Fotel Jaracza w Łodzi (współautorstwo z ojcem Jerzym Sobocińskim),
- Pomnik Stanisława Wokulskiego na dworcu kolejowym w Skierniewicach,
- Pomnik Pamięci Ofiar Katynia i Smoleńska przy sanktuarium parafii Świętego Krzyża i św. Mikołaja w Biezdrowie,
- Ławeczka prof. Szczepana Pieniążka w Skierniewicach, na Rynku,
- Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Kutnie,
- Pomnik gen. Władysława Andersa w Krośniewicach,
- Pomnik Augusta Cieszkowskiego w Swarzędzu,
- Ławeczka Henryka Sienkiewicza w Łukowie,
- Pomnik Polskich Sił Zbrojnych w Birmingham w Wielkiej Brytanii,
- Pomnik Fryderyka Szopena w Manchester w Wielkiej Brytanii,
- Pomnik Dantego Alighieri w Bar-le-Duc we Francji.
Instytut Polski w Wilnie, partner projektu wystawy „Serpentyna – Serpantinas”, informuje:
„Biografia artystyczna twórcy pełna jest zawirowań i nieoczekiwanych zwrotów. Po otrzymaniu dyplomu Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu z zakresu rzeźby kontynuował edukację studiując architekturę. Od 1980 roku Sobociński był aktywnym uczestnikiem polskiego, niemieckiego i
belgijskiego życia artystycznego, a od 1991 roku rzeźbiarz regularnie pokazywał swoje dzieła w Paryżu. Wtedy też narodziła się jego wielka miłość do paryskich przestrzeni wystawowych.Jego aktywny udział artystyczny w Triennale Rzeźby w Paryżu zaowocował olbrzymim zainteresowaniem prywatnych kolekcjonerów oraz miłośników rzeźby: kompozycja «Ikar» stanęła w XVII-wiecznej normandzkiej rezydencji, rzeźby wkomponowano również w przestrzeń willi w Saint-
Tropez oraz obok budynku Telecom Mobile w Paryżu. Rzeźby Roberta Sobocińskiego «żyją» także w przestrzeniach innych miast Francji i Polski.Rzeźbiarz doczekał się uwagi krytyków sztuki z całego świata. Jego twórczość bywa określana epitetem «nieziemskiej», a on sam nazywany jest artystą obdarzonym mocami szamana bądź maga. Skąd i dlaczego pojawiły się takie określenia? Spojrzenie pada na materiał szczególnie lubiany przez
artystę – brąz. Formy rzeźb Roberta Sobocińskiego wykonanych z brązu są wyjątkowo «żywe» i dynamiczne. Tę zmienną, plastyczną i wibrującą estetykę świata trafnie określił francuski krytyk sztuki i poeta Christian Noorberg: «potężna moc głęboko ukryta w samym środku brązu zostaje brutalnie wyzwolona, wydobyta wznosi się w przestrzeń, w wysokie przestworza niebios».Sobociński doskonale zna właściwości tego szlachetnego materiału: wybiera symboliczne i mitologiczne postacie oraz osobistości z panteonu greckich bogów. Artysta w kreatywny sposób przedłuża ekspresywny styl swoich dzieł, interpretuje je i plastycznie uzupełnia. Na powłokach rzeźb
Sobocińskiego pulsuje tekstura, jest niczym wypływająca z wulkanu lawa, wylewająca się z samego jądra ziemi. To powierzchowne drganie, «przepływ» formy ma związek z teksturami rzeźb słynnego artysty Alberto Giacometti. Kompozycje Sobocińskiego mają dynamiczne, spiralne i serpentynowe formy, jak gdyby wykonywały rytualny taniec, ich cechami charakterystycznymi jest energetyczność, zmienność i ostre linie. Ideą stojącą za cyklem pustych w środku rzeźb jest zmieniający się świat,
ludzka kruchość i przemijanie.Puste figury ludzkich postaci, odlane z twardego brązu, lecz przemienione w ażurową formę, stały się symbolem zderzenia dwóch sprzecznych ze sobą aspektów artystycznych – figuratywności i abstrakcyjności. Tytuł wystawy Roberta Sobocińskiego «Serpentyna» to jeszcze jedna aluzja – cała
droga twórczych poszukiwań wije się niczym górskie serpentyny, nigdy nie wiadomo, co się wydarzy za zakrętem”.
Wystawa prac Roberta Sobocińskiego „Serpentyna – Serpantinas” będzie czynna do 13 listopada 2022 r. Kuratorką ekspozycji jest Jolita Mieželaitienė.
Organizator: Galeria „Menų tiltas” w Wilnie. Partner: Instytut Polski w Wilnie.
RES
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!