Dokumentacja uzyskana przez RFE / RL pokazuje, że władze Uzbekistanu zapłaciły ponad pół miliona dolarów amerykańskiej firmie zajmującej się public relations, aby przeprowadzić kampanię mającą na celu zniesienie międzynarodowego bojkotu uzbeckiej bawełny.
Dokumentacja zawiera kopię umowy zawartej między waszyngtońską firmą Xenophon Strategies a agencją eksportową przy Ministerstwie Inwestycji i Handlu Zagranicznego Uzbekistanu. Umowę podpisali 14 kwietnia dyrektor agencji Ulugbek Murodov i dyrektor generalny Xenophon Strategies David Fuscus.
Taszkent zgodził się zapłacić firmie 585 000 dolarów za swoje usługi. Globalna koalicja praw człowieka, Cotton Campaign rozpoczęła kampanię bojkotu w 2006 roku aby zmusić Uzbekistan do zaprzestania długotrwałej, kontrolowanej przez państwo praktyki pracy przymusowej, która zmusza miliony obywateli, w tym dzieci, do zbierania bawełny.
Foreign Lobby Report, strona internetowa, która ujawnia próby wpływania na opinię publiczną przez autorytarne państwa, donosiła na początku sierpnia, że Uzbekistan rozpoczął kampanię PR mającą na celu zniesienie bojkotu bawełny.
Dzień po podpisaniu umowy z amerykańską firmą Taszkent publicznie wezwał Kampanię Bawełnianą do odwołania międzynarodowego bojkotu uzbeckiej bawełny i tekstyliów. Uzbecki rząd przytoczył, jak twierdzi, postęp w eliminowaniu pracy przymusowej oraz trudności gospodarcze wynikające z pandemii koronawirusa.
Rferl.org Oprac MK
foto wikipedia
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!