Lwów jako jedno z najważniejszych miast Austro-Węgier i II Rzeczpospolitej doczekał się wielu opracowań historycznych, a także szczegółowych rozpraw na temat niektórych instytucji miejskich związanych z gospodarką komunalną. Tyle szczęścia nie miały natomiast lwowskie tramwaje. Książka „Tramwaje lwowskie” jest pierwszą tak obszerną próbą uporządkowania historii tego środka transportu, który na stałe wpisał się w krajobraz miasta.
5 maja 1880 roku we Lwowie towarzystwo Società Triestina Tramway z Triestu uruchomiło pierwsze tramwaje konne. Osiem lat później pojawiły się plany budowy sieci tramwajów parowych, lecz ostatecznie zrezygnowano z nich na rzecz tramwajów elektrycznych. Zamiar budowy sieci tramwajów elektrycznych spowodował zrozumiały sprzeciw właścicieli kolei konnej, który przekształcił się w otwarty spór z władzami miejskimi i znalazł swój finał w sądzie polubownym. Ostatecznie ruch tramwajów elektrycznych, będących symbolem nowoczesności i oznaką statusu Lwowa, zainaugurowano 31 maja 1894 roku, na kilka dni przed uroczystym otwarciem Powszechnej Wystawy Krajowej.
Publikacja zawiera bogaty opis różnych aspektów działalności lwowskich przewoźników tramwajowych – od spraw organizacyjnych poprzez zagadnienia eksploatacyjne, handlowe, techniczne i personalne. Autorzy zwracają uwagę na to, że tramwaje lwowskie zajmowały szczególne miejsce w życiu codziennym mieszkańców miasta, trafiły także na karty dzieł literackich. W książce znalazły się anegdoty, sentymentalne wspomnienia związane z tramwajami oraz liczne ilustracje i cytaty z unikatowych źródeł, które oddają atmosferę Lwowa schyłku XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku.
Książka w sprzedaży od 13 lipca 2020 w księgarniach i na www.km.com.pl. Profil na Facebooku tutaj.
Portal Kresy24.pl jest patronem medialnym książki.
O Autorach „Tramwajów lwowskich”:
Jan Franciszek Szajner, ur. 1941 r., sędzia sądu apelacyjnego w stanie spoczynku, specjalista z zakresu prawa gospodarczego. Ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, absolwent wielu kursów specjalistycznych z poszczególnych dziedzin prawa, a nadto kursu pedagogicznego. Ponad 40-letnia praktyka związana ze stosowaniem prawa gospodarczego na wielu stanowiskach w tym w wymiarze sprawiedliwości. Aktualnie wykładowca studiów podyplomowych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Prywatnie zainteresowany historią, kolekcjoner leopolitanów, zakochany w swoim rodzinnym Lwowie.
Marcin Jan Rechłowicz, ur. 1984 r., od 2010 roku swoje życie zawodowe związał z koleją, gdzie zajmuje się taryfami, przepisami i współpracą międzynarodową. W 2014 roku na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu uzyskał stopień doktora nauk o Ziemi w specjalności geografia, broniąc pracę z zakresu geografii transportu. Autor i współautor publikacji naukowych i popularno-naukowych poświęconych geografii i historii transportu, m.in. Ukrainy. Prywatnie kolekcjoner biletów komunikacji miejskiej i kolejowych, a także pasjonat kartografii oraz genealogii.
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!