Krzyżowanie Baltic Pipe z Nord Stream 2 nie będzie stanowiło wyzwania, którego obawiała się część ekspertów. To możliwe dzięki skomplikowanej układance biznesowo-politycznej ułożonej z pomocą Duńczyków – pisze Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl.
– Pod koniec zeszłego roku uzgodniliśmy porozumienia w sprawie skrzyżowania Baltic Pipe z podmorską infrastrukturą i zawarliśmy już część umów w tej sprawie. Umowy z zarządcami gazociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2 podpisaliśmy w grudniu 2019 roku – powiedział Gazecie Wyborczej prezes Tomasz Stępień.
BiznesAlert.pl ustalił, że do podpisania umów doszło 18 grudnia. Zawierają one warunki techniczne określające w jaki sposób powinna się krzyżować infrastruktura gazowa na odcinku wspólnym dla Nord Stream 1 oraz 2 oraz Baltic Pipe. Jest to zagadnienie czysto techniczne, ale Rosjanie teoretycznie mogliby użyć go do realizacji polityki w przypadku Nord Stream 2, który należy w całości do Gazpromu. Porozumienia były jednak warunkiem przyznania zgody Duńskiej Agencji Energetycznej (DEA) na budowę Nord Stream 2 na wodach duńskich.
Pozwolenie DEA z 30 października 2019 roku dostępne na stronie DEA uwzględnia warunki przyznania zgody na budowę Nord Stream 2 zgodnie z trasą z trzeciego wniosku (przez wyłączną strefę ekonomiczną na południe od Bornholmu). Jeden z nich zakłada, że „Nord Stream 2 AG (operator projektu – przyp. red.) zawrze porozumienie z właścicielami kabli i rurociągów, które mają się krzyżować z planowaną infrastrukturą. Celem tego porozumienia będzie zapewnienie, że właściciele zostaną zabezpieczeni w sprawie krzyżowania”.
(…)
Cały artykuł tutaj.
fot. Pixabay License
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!