W sobotę 15 grudnia, do portu w Kaliningradzie ma przybyć z Singapuru pływający terminal z pierwszą partią skroplonego gazu ziemnego (LNG). Został zbudowany w Korei Południowej przez stocznię Hyundai Heavy Industries Co. Ltd, a wartość kontraktu wyniosła 294,77 mln USD.
O sprawie pisze Piotr Maciążek na portalu osluzbach.pl.
Jednostka nosząca nazwę „Marszałek Wasilewski” jest przeznaczona do odbioru, transportu, składowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Została wykonana dla spółek zależnych Gazpromu. Jej moc regazyfikacyjna wyniesie około 2,5 mld m3 rocznie (dla porównania polski gazoport ma moc 5 mld m3). Nowa infrastruktura będzie operacyjna już w styczniu i ma oficjalnie uniezależnić obwód kaliningradzki od dostaw gazu z Litwy.
Zdaniem Maciążka, terminal LNG o stosunkowo dużych możliwościach w rosyjskiej eksklawie może zmienić sytuację na polskim rynku gazu, i stanowi bardzo duże zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa energetycznego. Do tej pory Gazprom sprzedawał prywatnym spółkom w Polsce niewielkie ilości LNG ze swoich skromnych instalacji w obwodzie kaliningradzkim (przewoził je cysternami). Od stycznia 2019 r. będzie mógł wykorzystać postępujący proces liberalizacji rynku gazowego w naszym kraju oraz wypracowane mechanizmy biznesowe i kontakty do zwiększenia dostaw tego paliwa na rynek nad Wisłą.
15 komentarzy
bkb2
14 grudnia 2018 o 17:39A niech sobie budują terminale… Polska rozpoczęła budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną i Kaliningrad będzie miał dla nas coraz mniejsze znaczenie….
klecon
25 grudnia 2018 o 21:33Stuknij się najpierw w łepetynę zanim napiszesz. Przez ten przekop przepłynie cysterna kolejowa
Sarmata
8 stycznia 2019 o 16:55@klecon – raczej wobec siebie sugeruję wspomniane działanie…
Królewiec jako taki nie jest dla Polski, aż taką konkurencją, szczerze mówiąc ma nieistotne gospodarczo znaczenie – do tego gazportu musi cokolwiek wpłynąć – a żeby cokolwiek przesłać z Królewca musi być tam infrastruktura – więc teza, że w coś uderza jest raczej błędna… Raczej jest to pod kątem samej enklawy działanie… Przekop jest jak najbardziej słuszny – w ten sposób Elbląg jak najbardziej będzie mógł przejąć część zadań 3Miasta i co najważniejsze, żegluga w tym zalewie nie będzie w ogóle zależna od Rosji
observer48
15 grudnia 2018 o 01:04Polski terminal w Świnoujściu może zostać rozbudowany do 10 mld m3 rocznej zdolności regazyfikacyjnej LNG, a terminal podobny do kaliningradzkiego, czy kłajpedzkiego zawsze można będzie kupić i zainstalować np. w Zatoce Gdańskiej. Jeśli kacapy sprzedadzą swój LNG taniej, niż Amerykanie, Polska będzie mogła sprzedać po lepszych cenach LNG kupiony od USA np. w Basenie Pacyfiku, a zarobek przeznaczyć na ekspansję i eksplorację.
Pedro Von
15 grudnia 2018 o 23:21ha ha ha gdzieś ty chłopie się ekonomii uczył ?
observer48
16 grudnia 2018 o 07:59Porównaj sobie, wiekowy mędrcze, różnice i wariacje cen spotowych LNG w Basenie Pacyfiku z warunkami umów PGNiG z amerykańskimi partnerami. Pierwsza to FOB (potrudź się i odkryj, co to za zwierz), a druga, bezpośrednio z producentem Cheniere Energy, ex-ship, czyli odpowiedzialność za i koszty dostawy ponosi sprzedawca, w tym przypadku Cheniere. Nie chcę cię męczyć anglojęzycznymi materiałami źródłowymi, bo istnieją wiarygodne, choć szkicowe opracowania w języku polskim. http://biznesalert.pl/pgnig-cheniere-umowa-lng-usa-fort-trump/
A ekonomii uczył mnie m.in. prof. David Bond, dziś już na emeryturze, światowej klasy ekspert w dziedzinie bankowości i finansów, emerytowany wiceprezydent i główny ekonomista Hong Kong Bank of Canada. Tak się składa, że obaj jesteśmy na emeryturze i mieszkamy w tym samym mieście w Kanadzie.
hhg
15 grudnia 2018 o 01:30Większej bzdury dawno nie czytałem…
MAREK
15 grudnia 2018 o 14:14A niech sobie bolszewik buduje tylko kto od chama to badziewie kupi !!!!!!!
Darek
16 grudnia 2018 o 19:59Litości! Jak przewożenie koleją może stanowić konkurencję dla naszego gazoportu? Może być konkurencją przy bunkrowaniu statków ale i tak dosyć słabą. W dodatku zimą popyt na gaz mocno rośnie, czy w kaliningradzkim są magazyny o wystarczajacej pojemności? Gazprom kupił sporo takich magazynów na Łotwie ale chyba nie ma bezpośredniego gazociągu więc zostaje tranzyt przez Litwę. Weszli raczej z deszczu pod rynnę niż stworzyli konkurencję.
Barnaba
20 grudnia 2018 o 12:50Na razie Polska chce rozbudować Gazoport do 7,5 miliarda m3 gazu. Gdyby był spory zbyt na „polski” gaz ze strony rodzimych i zagranicznych odbiorców, to by się Polsce opłacało podpisywanie umów różnego rodzaju, czyli długo terminowych, krótko terminowych czy zakupy jednorazowe /okazyjne. Bywa bowiem tak, że ktoś musi sprzedać nadwyżki gazu i wtedy jego cena może być stosunkowo niska. To oczywiście wymaga dużych magazynów gazu, ale daje wymierne korzyści finansowe. Konkurencji cenowej ze strony Rosji raczej nie należy się obawiać chyba, ze ceny będą dumpingowe nastawione na zniszczenie konkurencji. Ale i na to są sposoby. Polska nie ma wyjścia, musi kupować gaz z różnych źródeł. Dotąd Rosjanie mieli niemalże monopol na dostawy gazu do Polski i dyktowali ceny jakie chcieli, jedne z najwyższych w Europie.
Ryszard
24 grudnia 2018 o 22:11Observer 48 masz rację niestety w Polsce jest wielu ekspertów od wszystkiego , a nie maja pojecia o niczym wiedzą tylko to co im zafundują media nie zawsze mówiące czy piszące prawdę ? , osobiście uważam że rozbudowa tego terminalu o jeszcze jeden blok jest za mała powinniśmy mieć możliwość de gazyfikacji co najmniej na poziomie 10 mld m3 gazu czyli 2 bloki , do tego przy zakładach w Policach powinien powstać dodatkowo jeszcze jeden terminal tylko dla obsługi tego zakładu( ok. 30% zapotrzebowania LNG przez Polskę ) jest miejsce i są możliwości przy pogłębieniu do 12 metrów Odry, generalnie uważam że cały czas mamy w Polsce decydentów co to nie za bardzo orientują się w tym byznesie ,
observer48
26 grudnia 2018 o 08:29@Ryszard
Nic dodać, nic ująć. USA będą skraplały i eksportowały blisko 300 mld m3 gazu rocznie jeszcze przed rokiem 2030 (obecnie jest to niewIele ponad 80 mld m3 rocznie), więc ceny tak LNG, jak jego transportu będą spadać i staną się konkurencyjne w porównaniu z cenami często zasiarczonego i wilgotnego kacapskiego gazu tłoczonego rurociągami (LNG to niemal czysty, suchy metan). Kupując amerykański LNG z łatwością wymusimy na Niemczech dotrzymanie obietnic i przełożenie na ich koszt odcinka Nord Stream w pobliżu Świnoujścia na głębokość pozwalającą na wejście do portu w Świnoujściu jednostek o zanurzeniu większym, niż 13.5 m, maksymalnie 15 m, co limituje głębokość toru wodnego przez Cieśniny Duńskie.
Ryszard
24 grudnia 2018 o 22:21Rosja niech sobie otwiera ten terminal – Kaliningradzka obłaść to ok 1 milion ludzi , strefa bezcłowa , kilka zakładów , ten terminal możne stanąć tylko i wyłącznie w Bałtyjsku na wejściu w rzekę Dzwinę , konkurencja dla Polski nie rozumiem dlaczego ? ,jeśli podobny terminal powstał by w Wyborgu to może by im zrozumiał ale Kalinigrad sorry to jest nonsens
jones
30 grudnia 2018 o 20:30Tu nie ma co patrzeć na politykę biznes to biznes jeśli cena jest atrakcyjna tylko robić interes tak samo z prądem .Białoruś oferuje nam energię z elektrowni atomowej obchodzić nas powinna tylko cena a nie polityczne animozje.Zwłaszcza że sami nie potrafimy zbudować Ele. ato.
Ryszard
3 stycznia 2019 o 21:56Osobiście nie wierzę w te niemieckie zapewnienia , ponieważ Merkel od dawna zobowiązała sie do pogłębienia dna i zarazem rury na podejściu do portu w Świnoujściu( było to jednym z warunków jakie obiecała Tuskowi za jego zgodę ) , ba Urząd Morski wystąpił do swojego odpowiednika w Niemczech w tej i Niemcy jak na razie zastosowali spycho terapię ,potrzebne są decyzje polityczne niestety to są koszty a ekstra kasą Gazprom nie śmierdzi , potrzebne są decyzje polityczne na styku US-Pol +NATO. Po rosyjskiej akcji na Morzu Azowskim mamy następny problem w relacjach Unia -Rosja która zapewniła sobie prawo reagowania gdy idzie o ich strategiczne interesy, dlatego w Bałtyjsku i w obwodzie Kaliningradzkim zwiększa obecność najnowszych typów uzbrojenia , a Niemcy chcąc być hubem gazowym na środkową Europę zrobią wszystko by przypodobać sie Rosji