Pierwszy testowy pociąg towarowy z Ukrainy dotarł właśnie do Chin nowym Jedwabnym Szlakiem handlowym omijającym Rosję. Trasa przebiegała z ukraińskiego portu w Iljiczewsku kontenerowcem przez Morze Czarne do Gruzji, stamtąd koleją przez Azerbejdżan do kaspijskiego portu Alyat, ponownie kontenerowcem do Kazachstanu i dalej koleją – do Chin.
Nowy szlak jest najkrótszą drogą towarową z Chin do Europy, alternatywną wobec Magistrali Transsyberyjskiej przez Rosję, którą podróż trwa 2 tygodnie. Dzięki temu Chiny planują w ciągu najbliższych 5 lat zwiększyć wysokość obrotów handlowych z Europą z obecnych 600 mld USD rocznie do 1 biliona USD. Pekin inwestuje w nową magistralę 40 mld USD.
Zaleta nowej trasy – oprócz tego, że jest najkrótsza – to przede wszystkim gotowa infrastruktura przeładunkowa i kolejowa, funkcjonująca już wcześniej, której nie trzeba tworzyć od nowa, a jedynie rozbudować. Odgałęzieniem Jedwabnego Szlaku będzie trasa przez Turcję do Europy. Równolegle do kolejowego będzie funkcjonować połączenie drogowe, a także energetyczne.
Dla Chin bardzo ważny jest też czynnik polityczny – mając alternatywną możliwość transportu towarów na Zachód to one będą teraz dyktowały Moskwie warunki przewozów. Ponadto – w odróżnieniu od Moskwy – ani Kazachstan, ani Gruzja, ani Azerbejdżan nie będą traktowały tranzytu jako politycznego narzędzia nacisku na Chiny czy UE – dla nich jest to możliwość sporych zarobków.
Słabszą stroną nowej trasy jest natomiast konieczność dwukrotnego załadowywania i rozładowywania kontenerów na statki, które będą przewozić towary przez Morze Czarne i Kaspijskie. Biorąc jednak pod uwagę obecne możliwości techniczne i potencjał rozbudowy portów nie stanowi to większego problemu.
Część chińskiego eksportu do Europy będzie jednak zapewne nadal odbywać się tradycyjną drogą morską – przez Ocean Indyjski, Kanał Sueski, Morze Śródziemne i wokół Półwyspu Iberyjskiego – do portów północnej Europy, gdyż w przypadku wielu towarów transport drogą morską jest znacznie tańszy niż koleją.
Jedwabnym Szlakiem ma zarządzać konsorcjum z udziałem firm ze wszystkich państw, przez które on przebiega, a także Turcji.
Rosyjskie media, które z dużym zaniepokojeniem obserwują rozwój Jedwabnego Szlaku, uważnie śledziły też przejazd pierwszego transportu testowego i w pewnym momencie ogłosiły z satysfakcją, że „projekt nie zdał egzaminu, gdyż transport zaginął”. Okazuje się jednak, że pociąg spokojnie dotarł do Chin.
Kresy24.pl
20 komentarzy
miki
1 lutego 2016 o 16:09Może być tak , że to nie jest projekt typowo biznesowy ale strategiczny na czas…….wojny z Rosją. Dzisiaj to nieprawdopodobne ale za lat ileś tam wcale nie. Wszystko kwestia opracowania przez Chiny odpowiedniego systemu rakietowego będącego w stanie niwelować rosyjskie pociski balistyczne. A to może mieć miesjce za lat 20, 10, a może i bardziej 5 , bo pewno od jakiegoś czasu już nad tym pracują.
Barnaba
1 lutego 2016 o 16:23Chińczycy czują że nadchodzi ich czas. Raczej ta trasa będzie wybitnie alternatywna i niezbyt mocno obłożona, ale w każdej chwili będzie się to mogło zmienić. Ja powątpiewałem w to że Ukraińcy ze swoja skłonnością do rewolucji będą dla Chińczyków partnerem ,ale proszę- program pilotażowy zrealizowany.
kuba9131
1 lutego 2016 o 16:30To się Putin wścieknie.Nie ma lepszej wiadomości od tej kiedy władze na Kremlu są przerażeni i wściekli.
pyra
1 lutego 2016 o 16:32Widziałem port w Batumi i codziennie przechodziłem przez „magistralę” kolejową nad morzem. Bardzo sceptyczny jestem – nie bardzo widzę jak można to rozbudować. Ponadto już dziś na tym odcinku jest spory ruch cystern wożących Azerską ropę do tego portu.
Gienek
1 lutego 2016 o 16:59Znając mentalność Rosjan, gdyby to się udało to zrobią aneksję całej Gruzji lub Kazachstanu i nie będą się bawić. Zawsze tak robili.
Garret
1 lutego 2016 o 18:11Aneksję całego Kazachstanu?
Krymu nie mogą utrzymać.
cherrish
1 lutego 2016 o 17:41Podkreślanie, że szlak jest najkrótszy nie zmieni rzeczywistości, nie jest, nie jest ani najkrótszy ani najtańszy.
MAB - Kresy24
1 lutego 2016 o 17:48Który szlak jest krótszy?
cherrish
1 lutego 2016 o 20:26Każdy, który nie omija Rosji. Chociaż, jeśli o nie chodzi to Rosja wcale na tym świecie nikomu do szczęścia potrzeba nie jest, jak i Ukraina;-).
SyøTroll
2 lutego 2016 o 07:58Ukraińska odnoga przechodzi przez więcej obszarów celnych, oraz korzysta z większej liczby punktów przeładunkowych, co oznacza zwiększone koszty transportu. To bardziej alternatywa dla Ukrainy niż dla Chin.
MAB - Kresy24
2 lutego 2016 o 17:22Polecamy mapę i linijkę. 🙂
cherrish
25 kwietnia 2016 o 17:46Korzystając z linijki i mapy najkrótsza droga z Aten do Izmiru biegnie przez Morze Egejskie,a nikt tamtędy pociągów nie wysyła. Dziwne.
tagore
1 lutego 2016 o 17:55Magistrala północ południe z Gdańska do Rumuńskiej Konstancy
jako końcówka szlaku do Chin bardziej Polsce pasuje.
xxl
1 lutego 2016 o 17:59Na tym szlaku biegnącym przez Ukrain€ Polska może nie mieć żadnejroli do odegrania
Piotr
1 lutego 2016 o 18:16A szeroki tor do Sławkowa w woj. śląskim?
hahaha
1 lutego 2016 o 18:46Chinczycy o Jedwabnym Szlaku do Polski
https://www.youtube.com/watch?v=8sUG8IFcm2o
Chiny czekaly wiele lat z tym projektem na oddzew polskiego rzadu.Dopiero Prez. Dudy to zrobil.( ten projekt moze byc zagrozeniem ekonomicznym dla niemiec)
Dla Chin Polska to imperium Lechistanu bedace w defenzywie przed moskalami – polecam video z prof Dziakiem.
obserwator
25 kwietnia 2016 o 17:55Po pierwsze, naucz się pisać po polsku.
Po drugie (i to już piszę z perspektywy czasu), Chińczycy to nard, który (szczególnie politycy) znany jest z okrągłych słów i napuszonych obietnic (cecha generalna polityków komunistycznych). Niedawno Czechy ogłosiły, że podczas rozmów w Chinach zapewniano, że to właśnie Czechy staną się chińską bramą do UE. O tym na kresy24.pl jakoś cicho.
No to jak to Panie Prezydencie Duda, co w końcu konkretnie „Chińczyki” obiecali i czy jest to na papierze?
Po trzecie, same kresy24.pl poinformowały, że z tym Szlakiem nie tak szybko, bo transport powrotny do Chin utknął na trasie dwukrotnie na tak długo, że w praktyce ta alternatywa wobec oceanicznych kontenerowców została wsadzona do szuflady.
MAB - Kresy24
25 kwietnia 2016 o 18:16No tak, ale to była informacja wcześniejsza – jak pierwszy pociąg pojechał. Potem dopiero okazało się, że wprawdzie dotarł, ale utknął tam beznadziejnie. I o tym też pisaliśmy.
adrianboss11
2 lutego 2016 o 21:52a z ukrainy dalej jak bedzie biegł?
agent-wpływu
9 czerwca 2016 o 00:39Jest parę dodatkowych szczegółów realizacji programu Nowy Jedwabny Szlak – http://tlustekoty.pl/nowy-jedwabny-szlak/. Pojawiły się w mainstreamie mapy, na których szlak wyjątkowo chętnie zakręca do Moskwy…. Szczególnie w anglojęzycznych mediach i w US. Skąd ten zakręt? Przecież są trzy drogi, z których dwie prowadzą naturalnie przez Rosję, i trzecia, która kończy się w Grecji (i ta „zakręca”).