Życie kulturalne na Wileńszczyźnie jest niesamowicie bogate i urozmaicone. W miejscowościach rejonu wileńskiego ciągle jest rozwijana infrastruktura obiektów życia kulturalnego oraz poszerzane są oferty usług kulturalnych. W ośrodkach kultury, muzeach i bibliotekach pracują kompetentni specjaliści, których kreatywna działalność i praca pozwalają zapewnić szeroki wachlarz usług kulturalnych.
Jak wiadomo Polacy są najliczniejszą mniejszością narodową na Litwie i stanowią ok. 6,7% ludności tego kraju. Mieszkają głównie w Wilnie i w zwartym osadnictwie w rejonach: wileńskim, solecznickim, święciańskim i trockim. W rejonach solecznikowskim i wileńskim stanowią większość lokalną (odpowiednio 80% i 61% ludności)! W dodatku polskie życie kulturalne na Litwie kwitnie, dobrze funkcjonuje tu – pomimo pewnych problemów politycznych i organizacyjnych – polskie szkolnictwo.
W rejonie wileńskim przy Wielofunkcyjnych Ośrodkach Kultury działają 73 zespoły artystyczne, zrzeszające ponad 1500 członków w różnym wieku.
Wielofunkcyjne Ośrodki Kultury w rejonie wileńskim mieszczą się w Niemenczynie i Rudominie. Każde centrum administruje po 14 filii rozlokowanych w różnych częściach rejonu.
W rejonie wileńskim działają dwa muzea – Muzeum Władysława Syrokomli w Borejkowszczyźnie oraz Muzeum Etnograficzne Wileńszczyzny, które ma z kolei sześć filii: filię w Sużanach, filię w Glinciszkach, Izbę Palm w Ciechanowiszkach, Muzeum Księdza Prałata Józefa Obrembskiego w Mejszagole, Centrum Rzemiosła Tradycyjnego w Dworze Houwaltów w Mejszagole oraz Muzeum Szkolnictwa na Wileńszczyźnie w Orzełówce.
Nieodłącznie są związane z Wileńszczyzną tradycyjne wielobarwne palmy, które można nazwać zjawiskiem unikalnym na całym świecie.
Tradycja wicia palm na Wileńszczyźnie w 2019 roku została wpisana do „Kompendium wartości niematerialnego dziedzictwa kulturowego”. W Centrum Rzemiosła Tradycyjnego w Mejszagole oraz w Izbie Palm w Ciechanowiszkach organizowane są zajęcia edukacyjne z zakresu wicia palm, w trakcie których każdy chętny przy pomocy palmiarki wije palmę i poznaje autentyczność i historię tej sztuki.
Kinga Adamczyk
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!