Polska była pierwszym krajem, który w 1991 roku uznał niepodległość Ukrainy. Dziś żołnierze 21 Brygady Strzelców Podhalańskich wezmą udział w uroczystej defiladzie wojskowej, która przejdzie przez centrum Kijowa w związku z obchodami 25 rocznicy ogłoszenia przez Ukrainę Deklaracji Niepodległości.
W uroczystościach weźmie udział ponad 4 tys. żołnierzy Sił Zbrojnych Ukrainy oraz Gwardii Narodowej, a także funkcjonariusze Straży Granicznej i Policji Narodowej. Zapowiedziano przejazd ponad 200 jednostek sprzętu wojskowego. Po raz pierwszy na defiladzie zaprezentują się wojskowi z Sił Operacji Specjalnych oraz rezerwiści wchodzący w skład rezerw strategicznych Sił Zbrojnych Ukrainy.
W defiladzie w Kijowie przemaszerują również wojskowi z ukraińsko-litewsko-polskiej brygady im. Konstangego Ostrogskiego. Polskę będą reprezentować żołnierze 21 Brygady Strzelców Podhalańskich.
Niepodległa Ukraina na politycznej mapie Europy pojawiła się 24 sierpnia 1991 roku, w momencie ogłoszenia Deklaracji Niepodległości przez Radę Najwyższą USRR. Decyzją parlamentu akt ten musiał zostać zaakceptowany przez ukraińskie społeczeństwo. Wyniki referendum niepodległościowego, przeprowadzonego w dniu 1 grudnia 1991 roku były jednoznaczne. Ponad 90% głosujących poparło Deklarację Niepodległości, przeciw niej opowiedziało się tylko 7,5% Ukraińców.
Oficjalnie ogłoszoną przez Ukrainę niepodległość, 2 grudnia 1991 roku, jako pierwsza w świecie uznała Polska. Również polski Sejm, w dniu 6 grudnia 1991 roku, przyjął specjalną uchwałę, w której „z zadowoleniem powitał Ukrainę w rodzinie niepodległych państw”. Pełne stosunki dyplomatyczne pomiędzy Polską i Ukrainą ustanowione zostały w styczniu 1992 roku. (Czytaj również: To już pewne! Ukraińcy na defiladzie 15 sierpnia!)
Zachęcamy do komentowania materiału na naszym oficjalnym fanpage’u: https://www.facebook.com/semperkresy/
Kresy24.pl
35 komentarzy
Szachrajew
24 sierpnia 2016 o 10:37З Днем Незалежностi України !!
lolo
24 sierpnia 2016 o 11:12Rassija welikaja nasza dierżawa, Rassija liubimaja nasza strana…..
tak będzie za chwilę
observer48
24 sierpnia 2016 o 12:35W takich granicach, jak na tej mapce: http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/1597/5078/original.jpg
Szachrajew
24 sierpnia 2016 o 13:24Szto?
Tedy
24 sierpnia 2016 o 11:26żeby żołnierze z 21 brygady nie zapomnieli okrzyku-tego co pan prezes wznosił na majdanie.kolejna hańba i poniżanie Polski i Polaków.
Bunio
24 sierpnia 2016 o 11:28Powodzenia dla niepodległej i wolnej Ukrainy!!!!
Ula
24 sierpnia 2016 o 11:33Po ulicy Bandery tez sie przejda?
Wie Autor. I koniecznie musi Prezydent kwiaty pod pomnikiem „bohatera narodowego” Ukrainy zlozyc. Nazwisko dopiszcie sobie sami
SyøTroll
24 sierpnia 2016 o 13:02Jeśli trasa przemarszu przez nią prowadzi to tak.
Luki
24 sierpnia 2016 o 11:38No i git. Super. TROLE BOLSZEWICKIE STULIĆ MORDY…
SyøTroll
24 sierpnia 2016 o 13:06Popieram
ZZtop
24 sierpnia 2016 o 11:42Witam Ukraine z Dniem Niepodległości! Dziękuję Polakom za wsparcie! Niech żyje Ukraina! Niech żyje Polska!
Barnaba
24 sierpnia 2016 o 12:36A kiedy Małopolskę Wschodnią oddacie?
Szachrajew
24 sierpnia 2016 o 13:22Nie mamy żadnej „małopolski wschodniej”, nie mamy też „noworosji”, nie mamy Nibylandii i zaginionej Atlantydy też nie mamy.. Z życzeniami do Świętego Mikołaja (ale to jeszcze trochę)
ZZtop
24 sierpnia 2016 o 12:59Nie pamiętam żeby coś u Ciebie brałem. To po co powinien coś Ci oddać?
Szachrajew
24 sierpnia 2016 o 13:18100/100
Ula
25 sierpnia 2016 o 21:38Nic dziwnego, ze nie pamietasz, bo nic nie brales. Dostales w podarunku od Stalina ( ktorego notabene 1/3 Ukraincow uwaza za bohatera, ha,ha chichot historii), to co on ukradl Polsce.
A po polsku troszke unaczej sie zdanie uklada, „zeby cos u Ciebie bralem” nie jest po polsku, chociaz zrozumiale, wiadomo o co chodzi.
observer48
24 sierpnia 2016 o 12:36Ale wysyp kacapskiej trollni!
KatolikPolak
24 sierpnia 2016 o 12:46ukraińskie wojsko podczas defilady będzie skandować zawołanie UPA „Sława Ukrainie!” – „Herojam Sława!”, „Sława Nacji! – Smert Woroham! czy nasi żołnierze i Pan Prezydent też będą skandować te hasła ludobójców Polaków czy tylko iść w milczeniu i poniżeniu udając że to nie na Polskę i na nich plują tylko ze deszcz pada?
ZZtop
24 sierpnia 2016 o 14:08Oglądałem defiliadę od początku do końca. Żadnego razu nie usłyszałem „Слава Україні!” prezydent powiedział to w inny sposób. Myślę że zrobił to żeby nie obrazić prezydenta Polski. Chociaż teraz kiedy Ukraińcy mówią „Слава Україні!” nie znaczy to że chcą krzywdy Polakom, nie! Teraz to jest symbolem, hasłem „Ukrainy która walczy” i tylko! Rozumiem że że względu Polaków to coś innego, ale w gruncie rzeczy jest inaczej, to coś innego.
ZZtop
25 sierpnia 2016 o 04:00Spokojna głowa! Powiedziałem co znaczy dla mnie i dla tysięcy Ukraińców hasło „Слава Україні!”. Jedna sprawa kiedy nie wiesz, inna sprawa kiedy nie chcesz zrozumieć. Właśnie ja nigdy nie zrobiłem żadnej krzywdy Polakom. Chciałbym żeby w Polsce było wszystko dobrze. To o jakiej nienawiści powiedziałeś? No i dla mnie nie jest obraźliwy okrzyk „Niech żyje Polska!” W taki sposób witam Polaków których znam podczas jakichkolwiek uroczystych dni w Polsce.
AlfRed
25 sierpnia 2016 o 09:35ZZtop Mój post był odpowiedzią na nonsensy wypisywane przez osobę podającą się za „KatolikaPolaka”
ZZtop
25 sierpnia 2016 o 13:43Dzień Dobry AlfRed. Teraz zrozumiałem że ten post był nie do mnie.))) Powodzenia!
AlfRed
24 sierpnia 2016 o 21:19O co Ci człowieku chodzi? Okrzyk „Sława Ukrainie” jest dla mnie w tym samym stopniu obraźliwy co „Слава России” albo „God bless America” a dla dowolnego obcokrajowca zawołanie „Niech Żyje Polska”. Czyżby nienawiść odebrała Ci rozum?
black flag
24 sierpnia 2016 o 14:06,,, dobrze by bylo zeby te chlopaki tam zostaly a i mozna doslac ze 2 dywizje do pilnowania polskich interesow na Ukrainie …,tam nadal staja koszary WP z IIRP ,,,, , Kresy do Polski
Mysz
24 sierpnia 2016 o 19:47Szachrajew .doucz sie kabanie,pierwsze była małopolska wschodnia,a waszą galicje stworzyli austrowegry,aleś ty burok ,pewnie ze wsi a jak ze wsi ukraińskiej to czerń,hehe
Szachrajew
25 sierpnia 2016 o 10:52Pustogłowy bęcwał…
Książę ruski Daniel Halicki -> Ruś Halicka -> Hałyczyna( Galicja pol.)
Ula
25 sierpnia 2016 o 21:41Nie zapomnij o piramidach, i o Buddzie. Tez byly ukrainskie.
AlfRed
25 sierpnia 2016 o 21:49Historycznie Galicja nigdy w polskiej tradycji nie była nazywana Małopolską Wschodnią. Te tereny te nazywano Grodami Czerwieńskimi, albo Rusią Czerwoną, Księstwem Halickim, Królestwem Halickim, Po inkorporacji do korony tereny te określano jako Księstwo Ruskie, albo Województwo Ruskie z ziemiami Halcką, Przemyską, Żydaczowską, Chełmską, Sanocką jako częściami skłądowymi. Określenie „Małopolska Wschodnia” na określenie ówczesnych Województw Lwowskiego,Stanisławowskiego i Tarnopolskiego zostało wprowadzone dopiero w okresie międzywojennym i nigdy się nie upowszechniło. Co do terminu Galicia (Łacińska nazwa Księstwa (Królestwa) Halickiego to termin ten był w użyciu co najmniej od trzynastego wieku (RegnumGaliciae). Wszyscy Królowie Węgierscy począwszy od Andrzeja II (1206) aż do Karola IV (1922) używali tytułu rex Galiciae et Lodomeriae dla podkreślenia pretensji do Galicji i Wołynia.
Roch
25 sierpnia 2016 o 23:48Bardzo łatwo udowodnić, że nie tylko Ruś Czerwona ale cała Ukraina była w I RP Małopolską. Najwyższymi organami sądowymi w I RP były trybunały koronny i litewski. Trybunał koronny zbierał się na sesje w Piotrkowie dla orzekania w sprawach z Wielkopolski (obejmującej też Mazowsze, Kujawy, woj. łęczyckie i sieradzkie oraz w Lublinie dla spraw z Małopolski. Do Małopolski zaliczano także województwo ruskie (ze stolicą we Lwowie) oraz wszystkie ziemie włączone do Korony w wyniku Unii Lubelskiej, czyli województwa: podlaskie, wołyńskie, bracławskie i kijowskie a potem także zdobyte na Rosji czernichowskie. Dlatego nazwa Małopolska Wschodnia jest w odniesieniu do województw lwowskiego, tarnopolskiego i stanisławowskiego w pełni uzasadniona a już na pewno bardziej niż jakieś „zakerzonie” używane przez ukraińskich oszołomów na określenie ziem które od średniowiecza są polskie a ukraińskie nie były nigdy.
AlfRed
26 sierpnia 2016 o 00:34Roch spójrz na mapę, jeżeli pojęcie „Małopolska Wschodnia” wywodzisz z „prowincji małopolskiej” dotyczącej podziału sądowego I RP. To środek tak rozumianej „Małopolski” wypada na Wołyniu. Późniejsze województwa Lwowskie, Stanisławowskie, i Tarnopolskie leżą daleko na zachód od tej lini. Zatem Galicja to Małopolska Zachodnia a nie Wschodnia. Tak na czystą logikę 😉
starybear
25 sierpnia 2016 o 09:34Mam nadzieję, że rozwalicie tę Ruską bandę w Doniecku.
Tedy
25 sierpnia 2016 o 13:48Awieszty ukraińska niemoto że ostatnim z rodu Ruryka był Koryut Wiśniowiecki -Polski król,a od strony Rosji niejaki Iwan grożny,i Szujski,jedynie co to Rosja albo Polska ma prawa do Malopolski Wschodniej,bo Rosja to spadkobiercy RUSI ,a poczesci Polska.żadnej ukrainy tam wtedy niebyło ,i jak dobrze pujdzie to niedługo znowu niebędzie.amen
AlfRed
25 sierpnia 2016 o 22:18Tedy mylisz się. Rurykowicze żyją do dziś. Wiele rodzin wywodzi się po mieczu od Ruryka. Z polskich rodów, których pochodzenie z rodu Ruryka jest dość dobrze potwierdzone w źródłach, można wymienić przykładowo Puzynów albo Czetwertyńskich. A zRosyjskich kniaźów z tego co wiem żyją jeszcze Gagarinowie , Kropotkinowie, Lobanow-Rostowscy.
Mysz
25 sierpnia 2016 o 22:17ALfred,ales ty pajac,przeciez malopolska,roztocze,podkarpacie,bylo galicja,a jak byla malopolska to i był termin malpolska wschodnia,niewiem czys ty Polak czy Ukrainiec ale wiem żes bałwan co nic nie wie o histori.
AlfRed
26 sierpnia 2016 o 00:10Może i pajac ale w odróżnieniu od Ciebie mam przynajmniej podstawy wiedzy z historii Polski. Owszem ktoś kto w XVII wieku jechał z Krakowa do Sandomierza albo Lublina mógł od biedy powiedzieć, że wybiera się do „małopolski wschodniej”, tylko, że raczej nie powiedziałby tak gdyby miał zamiar odwiedzić Chełm Przemyśl albo Sanok (nie mówiąc już o Lwowie albo Haliczu) bo wtedy były to tereny ruskie a nie małopolskie (i nie chodzi tu wcale o skład etniczny tylko o podziały administracyjne Królestwa Polskiego). Wprawdzie istniało pojęcie „prowincja małopolska” oznaczająca obszar właściwości Trybunału Koronnego w Lublinie , ale był to obszar bardzo rozległy oprócz Małopolski (właściwej) i Rusi (czerwonej) obejmował tereny Podlasia, Wołynia, Podola i Ukrainy. Więc w tym kontekście pojęcie „małopolska wschodnia” (gdyby komuś przyszło wtedy do głowy) odnosiłoby się raczej do Kijowszczyzny albo Sewierszczyzny a nie do Województwa Ruskiego. Nota bene w XIX wieku Galicją nazywano cały obszar zaboru austryjackiego nie tylko Ruś czerwoną (dawne księstwo Halickie) Zatem aż do czasów II RP to Kraków był raczej Galicją Zachodnią, natomiast Lwowa czy Stanisławowa, nikt by nie wpadł na pomysł żeby nazywać Małopolską Wschodnią. W oczach ówczesnych Polaków była to Galicja Wschodnia.