W związku z próbą wykorzystania przez władze Republiki Litewskiej trudnej sytuacji na Ukrainie jako zasłony dymnej do ataku przeciwko polskiemu szkolnictwu zapraszamy w SOBOTĘ 9 MAJA O GODZINIE 12.00 na protest przed AMBASADĘ LITEWSKĄ (AL. UJAZDOWSKIE 12 i 14 w Warszawie).
Po przyjęciu w 2011 roku antypolskiej reformy edukacyjnej, kiedy liczba polskich szkół zmalała ze 120 do ok. 70 , dyskryminujący planują kolejny cios. Wprowadzają w życie „plan reorganizacji szkół”, stawiając takie wymagania, by mogły je spełnić głównie placówki litewskie. W efekcie część polskich szkół zostanie zdegradowanych z rangi średnich do podstawówek.
W sposób bezpośredni zagrożeni są uczniowie 10 polskich placówek, np. 300 uczniów szkoły im. Joachima Lelewela na Antokolu w Wilnie.
Jednym z wielu fatalnych efektów przyjętej już przedtem uchwały było rugowanie języka polskiego z części szkolnych przedmiotów. Z kolei np. ujednolicenie matur stawia przed uczniami polskich szkół te same wymagania, co dla litewskich uczniów, mimo innego programu. Polska młodzież nie ma szans zdawać egzaminu na tym samym poziomie mając 800 godzin litewskiego mniej.
Dla tych, którzy się złamią, pozostaje tylko wybór szkoły litewskiej. To zaledwie kilka ostatnich próbek postępowania związanego z niszczeniem polskiej edukacji na Litwie. W samej dziedzinie szkolnictwa jest ich znacznie więcej.
Nie wymieniamy już innych jakże licznych form dyskryminacji Polaków na Litwie i łamania praw człowieka przez władze litewskie. Protestujemy stanowczo przeciwko nowemu pomysłowi tzw. „reorganizacji” szkół, która ma doprowadzić do zamknięcia kolejnych polskich placówek.
Stowarzyszenie „Memoriae Fidelis”
Federacja Organizacji Kresowych
Kresy24.pl / komunikat
30 komentarzy
Paweł
6 maja 2015 o 18:35Czy trzeba będzie przypiąć sobie wstążki separatystów tak, jak to zrobił Waldemar Tomaszewski?
maro
6 maja 2015 o 19:56jestem za!litwa dla polakow,litwin zawsze byl przeciw polakowi ,litwini sa gorsi niz ruskie
Frodo
7 maja 2015 o 01:16Tak?, a którą część Polski okupują, okradają i gwałcą jej ludność, czy ostrzelają z gradów i tulipanów. Mazury?, a może Mazowsze.
Jan53
7 maja 2015 o 07:40Piszesz Wasc bzdury jak rzadko który.
to normalne
6 maja 2015 o 19:49Polacy mieszkający na Litwie powinni przestrzegać zasad litewskich, a nie wprowadzać swoje rządy, jak ruscy w byłych republikach radzieckich. Powinni uczyć się w języku litewskim i być posłyuszni Litwie. To samo powinno mieć miejsce z mniejszościami w Polsce – niech przestrzegają naszych zasad, uczą się przedmiotów w naszym języku, i są posłuszni Polsce, albo niech wracają do siebie.
Boruta
6 maja 2015 o 22:12Jakich zasad? Tam nie ma żadnych zasad. Mają być posłuszni Litwie i wykonać harakiri?
to normalne
7 maja 2015 o 20:52Litwa w przeciwieństwie do Polski rządzącej platformą(którą przecież ktoś wybrał) ma zasady patriotyczne i moralne.
Frodo
7 maja 2015 o 01:14Masz pełną rację
Jan53
7 maja 2015 o 07:43@normalne:Najpierw proszę zapoznać się z Traktatami podpisanymi przez litvusuv a potem wypisywać swe „madrosci”.
to normalne
7 maja 2015 o 20:53My też kiedyś podpisaliśmy umowę o ,,unii”, a traktowaliśmy Litwinów jak parobków. Zresztą cały czas traktujemy Litwinów, Białorusinów i Ukraińców jak gorszych od nas. Jedyne co umiemy, to klękać przed Rosjanami i Niemcami, by zrobić im łaskę.
AS
6 maja 2015 o 20:06Już wiele lat ciągnie się degradacja polskości na Litwie. Wszyscy polacy powinni o tym wiedzieć. Kto ma możliwość niech zadziała, by zapobiec zaniknięciu polskości na Litwie.
Frodo
7 maja 2015 o 01:17A co, a jakieś obozy w planach?
Jan53
7 maja 2015 o 11:11A litaunizacja to pies?Obozy zrobili Polakom razem z Niemcami w Ponarach.A wcześniej donosy do NKWD na Polakow i grabienie ich majatkow to kto to robil?Cienko u Pana z historia.
też tak będzie?
6 maja 2015 o 21:37Poczekajmy aż Niemcy zrobią nam taką samą demonstrację w Szczecinie.
Boruta
6 maja 2015 o 22:15Ale Niemców w Szczecinie omnibusie nie ma. Są pod Opolem i mają takie prawa, że Polacy na Lietuvie mogą o nich jedynie marzyć. Poza tym oni stracili Szczecin sprawiedliwie a Polacy Wilno nie. Tyle w temacie.
Frodo
7 maja 2015 o 01:22Striełkowa też nie było na Ukrainie a tu się nagle znalazł. W Polsce nie mamy takiej mniejszości Rosyjskiej i zagrożeń związanych z nią jak Litwa. A jak Litwa da Polakom to i Ruskie zrobią rwetes dlatego najlepszym pomysłem jest zaproponowanie Polakom przesiedlenia do Polski. Wilk syty, owca cała.
józef III
6 maja 2015 o 22:06dawno się nie odzywałem na tym politpoprawnym formum ale rzygać mi się chce czytając antypolskie posty na miarę języka Jana Hartmana
domini
7 maja 2015 o 01:31Całkowicie zgadzam się z józefem III.
Paweł
7 maja 2015 o 08:48Rzygaj! Ale nie tutaj. Rzygaj u siebie w domu.
Frodo
7 maja 2015 o 01:12Tam gdzie dwóch się kłóci tam trzeci korzysta. ani to nie jest w interesie Polski ani Litwy a tylko w jednym, wiadomo jakim. Polska powinna zaproponować tym osobom możliwość przesiedlenia do Polski i problem rozwiązany a Rosja traci pretekst by kłócić tym razem Polaków z Litwinami a oni całą Europę chcą skłócić to raz. Dwa, tam jest Litwa a tu jest Polska. Polacy, którzy mieszkają na Litwie powinni uszanować tamtejszy porządek i prawo. Żadna jakaś nadzwyczajna krzywda się im nie dzieje, ani nie są gwałceni, bici, poniewierani, zamykani w obozach więc bez przesady, niepotrzebny konflikt jak za Kargula i Pawlaka. Na miejscu pomysłodawców tej akcji bym się przejmował tymi Polakami, którzy zamieszkują Mariupol, tam grozi im większe niebezpieczeństwo włącznie z tymi, które wymieniłem (w przypadku zdobycia miasta przez Rosjan) ale o tym jakoś cicho sza……………………może akcja protestacyjna przed ambasadom Rosji……………………..
Jan53
7 maja 2015 o 11:08@Frodo: Pan to zapewne z innej bajki.
1.”Polska powinna zaproponować przesiedlenie tym osobom do Polski”.
Slabo Pan zna historie wypisując takie herezje.Ci ludzie sa tam u siebie od kulkunastu pokoleń .Wielu od 1300 roku.Inni od 1700.
Polska nie może lub nie chce zabrać Polakow z ogarniętych wojna regionow Ukrainy gdzie ich ilość nie przekracza 5tys. A chce Pan przesiedlić ok.300.000tys.?
2.Od 1918 r.tzw.”Nowolitwini” czyli litvusi prowadza wojne z Polska – zarówno o terytoria jak i wspolna historie.
3.Czy Pan ma pojecie ze dla litvusa Polak to gorszy wrog niż Rusek? Ale Pan tego nie wie – bo i z kad? Od Komorowskiego?Schetyny?Braci Kaczynskich?
4.Zanim zacznie Pan pisać kolejne swe „zlote rady” polecam do przeczytania Traktat Polsko – Litvuski z 1994r. a w nim prawa mniejszości jako dobro obu narodow.Moze cos do Pana dotrze.
5.Pisze Pan o rodakach w Mariupolu i pomocy dla nich.Od 2 miesięcy jest w kraju grupa 58 Polakow z Donbasu(maja Karte Polaka).Staraja się o jakakolwiek pomoc z MSZ. A MSZ jest głuchy.Widac jedyni sa ci Polacy cop ich Kopaczowa w swietle kamer przywiozła.
Reasumujac: Szanowny Panie : Polacy to sol w oku nacjonalistow litvuskich.Nie daja się zlitaunizowac.Walcza o swoje pomimo zero pomocy z Polski i MSZ.
A to ze Tomaszewski wspolpracuje tam z rosyjska mniejszoscia? Bo jada na tym samym „wozku”A jest przysłowie -: „I Herkules d…….kiedy ludzi kupa”.
Boruta
8 maja 2015 o 11:42Te „Frodo”, te „to (nie) normalne” przesiedlajcie się sami szaulisi, to jest ich ziemia z dziada pradziada, jak tak bardzo boisz się skłócania to może byście zabrali ruskim pretekst i zaczęli zachowywać się wobec Polaków na Litwie, jak ludzie?
Jan53
7 maja 2015 o 07:44@maro: mój wpis dotyczy tego Pana z 1 poz.
Jan53
7 maja 2015 o 08:15@jozef III : Dziwi się Pan? Reprezentuja poziom i wyksztalcenie naszych „elyt rzadowych” czyli wykształconych w czasach PRL-u i tzw.”socjalizmu” czyli dla nich historia Polski porozbiorowej nie zaczela się w 1918r. a 22.07.1944r.
99% tu piszących nigdy nie było u litvusow czy Bialorusi lub banderolandi.Swe „zlote myśli” opiera na wypowiedziach p.Michnika i GW lub innych „znawcow naszej historii”.
Bardzo maly procent młodych ludzi szuka innych zrodel historycznych niż rzadowe media czy inne czasopisma,gazety itd.
A to ten portal poleca kresowa bibloteke a w niej choćby ksiazke Floriana Czarnyszewicza „Nadberezyncy” w której jest historia polskich Kresow.Czy ktoś zadal sobie z młodych przeczytania książek Pawla Jasienicy? Watpie.Nawet w internecie pod haslem „Wilno i Wilenszczyzna” sa wszystkie dane co do składu narodowego w/w województwa w latach 1922-1939.Mlodzi nie maja pojęcia ze było województwo Nowogrodzkie,Poleskie,Tarnopolskie,Stanislawowskie,Wolynskie czy Lwowskie.Nie maja pojęcia ze przed 1939r.Polska miała obszar prawie 390tys.km2 ,Coz.Widac ze obecne rzady zadawalają się tylko byciem a nie mysla o narodzie jako calosci.
W tym tempie to za lat kilkadziesiąt 90% Polakow będzie myslalo ze to Bruksela stworzyla Polske.
S L
7 maja 2015 o 14:28Polska nie jest w stanie sprowadzić garstkę repatriantów zKazachstanu (jest ich w bazie RODAK 2500 osób), a mówicie o sprawadzeniu dużej liczebnie polskiej mniejszosci na Litwie!
Jan53
7 maja 2015 o 15:02@SL: Problem w tym wlasnie ze rodacy z Kazachstanu to potomkowie zeslancow i ich powinno sprowadzić się natychmiast,tak jak Polakow z zagrozonych regionow Ukrainy.
Zas Polacy mieszkający na Wilenszczyznie sa u siebie.Jednak gro tu piszących nie ma pojęcia o historii własnego kraju oraz nie rozumie znaczenia słowa Polonia i komu można je przypisac.
domini
8 maja 2015 o 01:52Uwaga na szowinistę litewskiego o nicku ,,Paweł”. Prosimy redakcję o usuwanie treści o charakterze nacjonalistyczno-faszystowskim.
kl
8 maja 2015 o 08:51Gorąco popieram protest przeciwko skandalicznie szowinistycznej i łamiącej umowę o dobrym sąsiedztwie z 1994 r. polityce Litwy wobec mniejszości polskiej. Zdziwienie budzą natomiast głupie wypowiedzi broniące dyskryminacyjnej polityki Litwy!
Jan53
8 maja 2015 o 14:40@normalne: Pan to te opinie o parobkach to zapewne z transparentu „Lecha” Poznan wyczytal?No to pogratulować Panu znajomości historii.
Dla przypomnienia Panu to była Unia dwu państw posiadających oddzielne parlamenty,sadownictwo,wojsko .Ich magnateria przyjmowala kulture i zachowania polskie ponieważ ta stala cywilizacyjnie wyżej niż litewska.Litewskiego chlopa gnebil litewski magnat czy szlachcic.Polskiego zas polski szlachciura.
Litvusi pokazali zas „sympatie” wobec Polakow w 1918r,1920 i 1939r a zwieczeniem tego były Ponary.Ukraincy zas wyrzneli 150tys.Polakow na Wolyniu.To ze Pan darzy sympatia te nacje to Pana sprawa.Ja nie musze.
Góral
23 maja 2015 o 13:05coś mi się zdaje że trza litwinkom nakopać do rżyci coby wiedzieli ze my są usiebie a nie na obcyznie hej