Na początku marca br. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister transportu i komunikacji Białorusi Aleksiej Awramenko podpisali w Mińsku umowę międzyrządową „O utrzymaniu granicznych kolejowych obiektów mostowych na polsko-białoruskiej granicy”.
Podpisanie tej umowy świadczy o tym, że potrafimy deklaracje o współpracy między naszymi krajami przemieniać w czyny – powiedział Adamczyk. W czerwcu 2018 r. szef resortu infrastruktury i poprzednik Awramenki Anatol Siwak podpisali umowę o utrzymaniu drogowych mostów granicznych. Po tym spotkaniu minister transportu Białorusi zadeklarował, że ze strony Mińska podjęte zostaną wszystkie działania, aby wzmocnić projekt Via Carpatia, ponieważ to dla Białorusi szansa.
Minister Adamczyk mówił o entuzjazmie białoruskiego ministra transportu Anatolija Siwaka, który wyraził zainteresowanie węzłem Carpatii i autostrady A2.
Podczas ostatnich rozmów ministra Adamczyka oraz wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela ze stroną białoruską był dalszy rozwój bazy prawno-traktatowej: stan prac nad porozumieniem o budowie trzeciego mostu kolejowego na kolejowym przejściu granicznym Brześć–Terespol, zagadnienia związane z przygotowywaniem do podpisania umowy o budowie nowego mostu przez Bug w drogowym przejściu granicznym Sławatycze–Domaczewo oraz stan prac nad porozumieniem o kolejowej komunikacji przez granicę państwową.
Polska i Białoruś postrzegani są przez przewoźników towarowych jako stabilni i przewidywalni partnerzy, zapewniający stabilność dla rynku przewozów kolejowych na linii Europa–Azja – zapewnia resort, który podał też, iż dyskutowano również na temat transportu lotniczego i drogowego (w tym drugim przypadku o trasie ekspresowej Via Carpatia).
Via Carpatia, to budowana etapami europejska międzynarodowa trasa relacji „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji.
Droga przebiegać ma przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, stanowiąc szlak transportowy prowadzący wzdłuż granicy wschodniej UE, z Europy Środkowej do Azji, krzyżujący się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej do Rosji i łączący się przez porty Morza Czarnego ze szlakiem TRACECA (Europa – Kaukaz – Azja) Trasa na całej długości ma mieć parametry autostrady bądź drogi ekspresowej.
Kresy24.pl/inzynieria.com/ba
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!