Telewizja „Lietuvos rytas” wyemitowała audycję, w której Armię Krajową nazywa się organizacją terrorystyczną. Uczyniono to dzień przed opłatkiem weteranów tej formacji w Wilnie i chwilę po otwarciu polsko-litewskiego mostu energetycznego „LitPolLink” — zapewne nieprzypadkowo.
Zapewne też nieprzypadkowo grupa medialna „Lietuvos rytas” należała do banku „Snoras”, który z kolei należał do rosyjskiej grupy „Konversbank”, zanim została przejęta przez… — no właśnie, kogo? – zastanawia się „Kurier Wileński”.
Może przypadkiem korespondent dziennika „Lietuvos rytas” (ex „Komsomolska prawda”) w Warszawie, Eldoradas Butrimas, jeśli coś już pisze o Polsce, to w negatywach? Czy przypadkowo były szef telewizji „Lietuvos rytas” Edmundas Jakilaitis publicznie poparł pomysł generała bezpieki Gediminasa Griny, by zamknąć wszystkie szkoły mniejszości narodowych? Warto wiedzieć, kto naprawdę te relacje polsko-litewskie psuje i kto o to psucie będzie potem oskarżał polską mniejszość. To są te same osoby – komentuje „Kurier Wileński”.
Kresy24.pl/Kurier Wileński
24 komentarzy
Jan
21 grudnia 2015 o 14:37A tych litvuskich bolszewickich kolaborantow to jest tam na mendle lacznie z „Czerwona Dalia” ze o złodzieju polskiej ziemi Landsbergisie nie wspomnę.Swoloczy tam ci dostatek.Poza tym litvusi obecni to zadni spadkobiercy WKL to typowa Zmudz i Zmudzini a WKL to ziemie obecnej Bialorusi.
Paweł
21 grudnia 2015 o 15:42Zabijano czy nie zabijano mężczyzn, kobiet i dzieci za zmianę narodowości z polskiej na litewską? Konkretne pytanie. Ciskanie się, rzucanie wyzwiskami, wznoszenie oczu do nieba, to nie są argumenty.
Paweł
22 grudnia 2015 o 11:15Zadałem konkretne pytanie. Odpowiedzi nie otrzymałem. Zbrodnie ukraińskie, litewskie, niemieckie są faktem. Ale teraz rozmawiamy o AK.
Szanować żołnierzy AK, to jedno, a wierzyć w 100000 aniołków absolutnych, to zupełnie co innego.
Litwini od lat zapraszają polskich historyków do badania autentyczności „Archiwum Bernardynów”. Jaka jest odpowiedź na to zaproszenie? W Polsce po prostu się milczy. Polscy historycy milczą, bo uważają, że mądry i tak wie, a głupi wiedzieć nie powinien. Debile zapluwają się, a isahakianistyczni „dziennikarze” pobudzają debili do plucia.
PRECZ Z WIEDZĄ !
NIECH ŻYJE WIARA – WIARA AGRESYWNYCH DEBILI !
Jan
21 grudnia 2015 o 17:56@Pawlo: Jako Ukrainiec powinieneś wiedzieć co i jak a tak po prostu proszę o zapoznanie się z :litvuska ustawe z grudnia 1939r.specjalnie uchwalona dla Wilenszczyzny a dotyczyła obywatelstwa litvuskiego.
Proszę zapoznać się na temat współpracy litvusuv z NKWD a w szczególności spraw deportacji Polakow z Wilna od początku 1941r.
Proszę o zapoznanie się z organizacja LAF – Lietuviu Aktyvistu Frontas która powstala 17.XI.1940r w Berlinie pod przewodnictwem Kazysa Skirpa oraz jej odezwie z 19.03.1941r.
Co Pawlo wie o tzw.lotnym Sonderkommando 3/A którego dowodca to SS-Obersturmfuhrer Heinrich Hamman?A może Pan wie ze ten oddzial bandytow miał tylko 8 esesmanow i ponad 80 litvuskich aktywistow?
A Pan Panie Pawlo wie ze to komando zabilo ok.140.000 ludzi? A wie Pan ze sporo z nich to polscy Zydzi i Polacy?
A wie Pan ilu zbrodniarze litvuscy rozstrzelali Polakow w Ponarach?
A wie Pan ze 6.05.1942r.rozstrzelano polskiego księdza za pomoc udzielana rodakom – Romuald Swirkowski.
A wie Pan ze miedzy 9.05 a 17.05.1942r.rozstrzelano ponad 300 Polakow w tym 80 uczniów i 5 uczennic z giminazjum Adama Mickiewicza i Juliusza Sloackiego.
Mierzi mnie postepowanie kolejnych rzadow wobec litvuskich i banderowskich kolaborantow.Jedni zawłaszczyli sobie historie całego WKL choć sa miernotami które tylko widza sens swego kolaboranckiego zycia w walce z Polskoscia która tyle razy dawala im przetrwać gdy mogli zniknąć z ziemi jak Jacgwinowie których teraz można ogladac w muzeach.
Drudzy w podzięce za pomoc w wyzwoleniu Kijowa i wspólnej walce z bolszewikami wyrzneli ponsd 100tys.Polakow ot tak.A teraz z bandziorow i zbrodniarzy robia „bochaterow”!!!
Wstyd mi za p.Dude który lekka reka prezentuje banderowcom 4mld.zl.ktore sa po prostu wyrzucone w bloto – bo nawet USA i Kanada do których tak umizguje się cap Poroszenko tyle mu niezaofereowali.
Pafnucy
22 grudnia 2015 o 00:45100 % POPIERAM. Pawło to o swojej UPAinie nic nie wie a co dopiero mówić o historii Polski. Więkoszość tzw ukraińców to dopiero w Polsce dowiaduje się że ich dziadek, z którego tak byli dumni bo służył w UPA i „walczył” za wolną UPAinę jest zwykłym zbrodniarzem wojennym. Pospolitym mordercą który zabijał polskie niemowlęta, dzieci i kobiety. Rozcinał kobietom w ciąży brzuchy a nienarodzone dzieci wbijał na sztachety od płotu albo przybijał do drzwi stodoły. Polityka rządu w stosunku do żmudzi i banderysyfu to polityka hańby i pospolitej zdrady. Ale żadna polityka nie wymaże LUDOBÓJSTWA na ludności polskiej na Kresach z pamięci Polaków. Pozdrawiam
kl
21 grudnia 2015 o 18:46Brawa Jan! 100% Pięknie i rzetelnie wymiotłeś Pawlo haha
gość
21 grudnia 2015 o 21:21a za co mu bić brawa?
typowy ruski troll
Pafnucy
22 grudnia 2015 o 00:46napisał typowy banderowski fus
Jan
22 grudnia 2015 o 06:28@gość: Ma Pan ciekawa mentalność i niezbyt duza wiedze o historii własnego kraju(?).Coz.Zawsze latwiej kogos wyzwać niż samemu cos napisac w danym temacie.
Łzy Matki
21 grudnia 2015 o 19:59Popieram Jana ze wszech sił – nie ma Polski i jej interesów narodowych – banderowcy z tego portalu zrobili sobie tubę /obserwuję IP tych niby polaków – różne nicki pod tym samym adresem – dlaczego Rząd RP płaci za ten portal?.
Mała Litwa od 75 lat wynarodawia polską większość na Wileńszczyźnie a od 25 lat czyni to tzw wolna Litwa. Tyla lat demokraci i współpracy i cele jakie osiągnęła Litwa i Polska? – my chyba się cofamy w tych celach.
Jednak niebiosa powodują że to post faszystowskie państwo wymiera – ten naród liczy tyle co Warszawa z okolicami 2,3 mln – i dynamicznie wymiera i wyludnia się. Nic nie dadzą represje, szykany i bezczynność naszych rządów – to się czyni – na szczęście samo.
MAB - Kresy24
21 grudnia 2015 o 21:52Chryste, ile razy mam powtarzać, żeby dotarło: Rząd RP za to nie płaci. Od roku żyjemy z reklam. A ponadto dziwi ten zarzut w ustach kogoś, kto od dawna codziennie nas czyta i codziennie komentuje. Przecież jeśli się tak nie podoba to nikt nie zmusza…
Jan
22 grudnia 2015 o 13:17@Pawlo: Podnieca się Pan jak lysy do grzebienia i nic z tego nie wynika – no może oprócz checi aby wybielić litvuskich i banderowskich kolaborantow.Poza tym znowu Pan manipuluje i przeinacza fakty.
Po 1.- Proszę zapoznać się dokładnie z zawartym Traktatem Polsko-litvuskim z 1994r.a w nim paragrafy dotyczące mniejszości narodowych.
Po 2.Prosze pojechać do Punska lub Sejn w RP i zobaczyć standarty w/w traktatu oraz zobaczyć to samo np.w Solecznikach lub Wilnie.
Po 3.Gdzie sa wymierzane wysokie kary za używanie napisow w j.ojczystym – u litvusuv czy w Polsce?
Po 4.W którym kraju – Polsce czy litvusolandi działa Panstwowa Komisja Jezyka Panstwowego która do dziś zabrania pisania nazwisk w jezyku ojczystym.Ktora ma tez wpływ na likwidowanie szkolnictwa mniejszości narodowych.
Po 5.A którzy to litvuscy „historycy” chcą dyskutować o wspólnej historii?Moze ci co w latach 30 ub.wieku na jednym z dworcow kolejowych wytoczyli proces Jagiele za „zdrade narodu” i po 600 latach skazali jego zwloki na smierc przez powieszenie? Czy może tacy „historycy” jak niejaki Landsbergis złodziej polskiej ziemi z pod Wilna czy jego wnuczek który na nazwisku dziadka polakożercy robi karierę w litvuskich masmediach i litvuiskim sejmasie.
Po 6.A na koniec biedny Ukraincu jedz do litvusuv i pod Wilnem jest taka „baza” nazywa się Ponary tam zamordowano ponad 100tys obywateli litvusolandi w tym ok.50% to Polacy lub więcej ponieważ litvusi gro imion i nazwisk zlitaunizowali bo by wychodzilo ze pomordowani to praktycznie sami Polacy i Polscy Zydzi.
A pod spodem jest ogólnikowy napis – Ze tu leza pomordowani ob.litvusolandi ,ale kto ich pomordowal?Nie wiadomo – chyba kosmici.
Acha.Skoro mieszka Pan w RP warto choć w minimalnym stopniu zapoznać się z historia kraju który daje Panu i panskim rodakom prace a być może i schronienie bo historia pokazuje ze jesteście homosowiecikus i od czasu Chmielnickiego kochacie Rosje i jej polityke która stawia Was jako narod w nie najlepszym swietle.
Paweł
22 grudnia 2015 o 14:48Myślę, że nawet człowiek upośledzony umysłowo w stopniu umiarkowanym zrozumiałby, że nie można rozmawiać o wszystkim naraz.
Rozmawiamy o skomplikowanym zagadnieniu. Rozmawiamy o działalności AK na Wileńszczyźnie. O niczym innym. Rozgrywały się tam sceny jakby żywcem wyjęte z Wołynia. Jeżeli ktoś nie wierzy relacjom ocalałych, to powinien się przynajmniej ustosunkować do tego, co zawiera „Archiwum Bernardynów”, czyli odnaleziony zbiór dokumentów bardzo obciążających tamtejsze AK.
Nie znam przypadku, żeby ktokolwiek zakwestionował autentyczność tych dokumentów. W Polsce po prostu milczy się.
ARTYKUŁ i MÓJ KOMENTARZ DOTYCZY AK NA LITWIE
nie problemu rasizmu w USA i nie jakiegokolwiek innego problemu.
ROZUMIE OSOBA?
Jan
22 grudnia 2015 o 16:44@ Pawlo: Po pierwsze:tzw.Archiwum Bernardynow” to inaczej AK czyli Archiwum Krajowe Aktow Grodzkich i Ziemskich które powstalo pod austriackim zaborem we Lwowie.
Po drugie:Smieszny jesteś Pan porownujac Rzez Wolynska w której zginelo ponad 100.tys.Polakow z rak banderowskich oprawców do potyczek AK która do 1945r.byla i dzialala na Wilenszczyznie na terenie II RP z litvuskimi oddziałami Szaulisuv oraz z litvuskim wojskiem kolaborantem SS i Wermachtu w których to zginelo kilkuset litvusuv.
Po trzecie:Byly akcje najpierw ze strony litvuskiej na mieszkańcach polskich wsi i były adekwatne działania polskiej strony.Po obu stronach zginelo z tego poodu po kilkaset osob .
A co do litvuskich „historykow” i ich debat z Polakami – to żadne tabu o AK bo AK było u siebie i litvusi to wiedza ze w wyniku dzialan wojennych Wilno stało się lupem Stalina co zostało uzgodnione w pakcie Ribbentrop-Molotow z 23.08.1939r.Polska nigdy nie przyjela do wiadomości paktu zbrodniarzy Hitler-Stalin co w konsekwencji Zwiazek Sowiecki nie nabyl zadnych praw do polskich kresow wschodnich i nie miał prawa scedować Wilna i tzw.Kraju Wilenskiego na rzecz litvusuv.Jednak z mocy prawa narodow umowa sowiecko-litvuska z 10.X.1939r. o przekazaniu części Rzeczypospolitej z Wilnem była całkowicie niewazna.
Podpisany Traktat z litvusami z 1994r.przez Polske tylko dlatego ze ta w zamian za dobre traktowanie Polakow w litvusolandi nie będzie roszczyc praw do Wilna i bylej części woj.Wilenskiego.
A teraz proszę mi powiedzieć/napisac obrońco litvuskich nacjonalistow ilu zginelo litvusuv z rak Polakow a ilu Polakow z rak litvusuv?
I tylem w temacie – ROZUMIE – OSOBA?
Paweł
22 grudnia 2015 o 18:27Mówię o wileńskim „Archiwum Bernardynów”, biedny idioto. Korzystanie z Wikipedii też wymaga jakiegoś poziomu inteligencji.
Jan
23 grudnia 2015 o 13:18@Pawlo: Slownictwo którym Pan się posluguje swiadczy li tylko o niezbyt wysokiej kulturze osobistej.Zreszta czego spodziewać się po osobniku negującym historyczne fakty a inwektywami nadrabia braki historycznej wiedzy o RP.
Archiwum Bernardynow było jedno – we Lwowie.
Nie znam Wilenskiego odpowiednika Lwowskiego archiwum.Znam natomiast dane o poległych Polakach z rak litvuskich nacjonalistow kolaborantow III Rzeszy którzy za swój „chonor” uważali zabicie Polaka lub Zyda oraz znam dane ilu to litvuskich kolaborantow zginelo z polskich rak w odwecie za zabicie polskich chlopow,robotnikow,ksiezy oraz nieletnich uczni polskich szkol.
Pozostawienie mego pytania w tej materi bez odpowiedzi swiadczy ze jesteś Pan „Cienki Bolek” – gdyby Pan miał problem ze zrozumieniem wyrazu „Cienki Bolek” polecam Wikipedie .
Paweł
23 grudnia 2015 o 13:57Słownictwo, którym się posługuję, świadczy o mojej niskiej kulturze. Zgoda!
Mieszanie przez Pana najbardziej podstawowych pojęć świadczy, że nie ma Pan żadnej wiedzy na temat spraw, o których się Pan wypowiada. Po prostu mniej niż zero.
Tzw. „Archiwum Bernardynów”, to zbiór dokumentów Armii Krajowej, odnaleziony w 1995 roku.
Tylko kompletny idiota mógł pomylić je z tym „Archiwum Bernardynów”, o którym Pan pisze. Mniej by się Pan ośmieszył, myląc Galicję polsko-ukraińską z Galicją hiszpańską.
Jan
23 grudnia 2015 o 15:38Po pierwsze: Już w latach 90 ub.wieku niejaki „ojciec litvuskiej demokracji” a tak naprawdę złodziej polskiej ziemi niejaki Landsbergis mowil ze litvuskie organy państwowe sa w posiadaniu „tajnych dokumentów AK”.
Po drugie: Raptem „znalazły się” rok po podpisaniu Traktatu Polsko – litvuskiego i pierwszych zastrzeżeniach strony polskiej z powodu braku jego przestrzegania przez litvusuv.
Po trzecie: Znajac dobrze taki „narodek” jakim sa litvusi którzy przejeli z sowieckim blogoslawienstwem nie tylko Wilenszczyzne ale tez mentalnie sowiecki aparat propagandowy – gdyby cos było na rzeczy to już by wiedział o tym caly swiat i „ościenne galaktyki”
Po czwarte: Po raz 5 pytam :
– ilu litvusuv zginelo z rak polskich?
– ilu Polakow zginelo z rak litvuskich kolaborantow?
Ostatnio Niemcy ponoc maja „Warszawskie Archiwum Bernardynow” w którym dowództwo AK wyrazilo zgode na utworzenie „KL.Auschwitz”
Mysle ze portal delfi.lt przyjmie Pana z otwartymi ramionami.
gość
23 grudnia 2015 o 20:06no iwan masz zacięcie ale jak by mi za to płacili może też bym tyle pisał historie z litwą i ukrainą mamy trudną ale w żaden sposób nie może istotnie zaciążyć na teraźniejszości podsumowując przytoczę marszałka piłsudskiego bez wolnej ukrainy(czyt.wolnej od ruskich) nie ma wolnej polski a co do wstydu za prezydenta dude raczej mi wstyd za ciebie że sprzedałeś się za kilka srebrników
Jan
23 grudnia 2015 o 21:11@gość:Nazwisko : Pilsudski pisze się zawsze z dużej litery „polski patrioto”
Pilsudski widział wolna Ukraine – tyle ze Ukraincy woleli bolszewikow od Polakow i gdybys choć trochę interesowal się historia to bys wiedział @gościu ze Petlury nie poparli.
Mysle ze Pilsudski nie chciał kolaboranckiej probanderowskiej Ukrainy
Acha – co do trudnej historii :Nie naleze do tych gdy pluja w twarz mowi ze pada deszcz.Zarowno litvusi jak i banderolandia sa państwami nastawionymi antypolsko wiec jakiekolwiek ich wspieranie polityczne,militarne czy finansowe będzie tylko ze szkoda dla nas(wystarczy znac tylko historie)
Rozdawnictwo polskiej kasy państwom upadlym,a taka jest Ukraina bo od kilku lat nie splaca finansowych zobowiazan będzie dla nas dużym obciążeniem.
Można było im za ta kwote zaproponować produkty/wyroby z RP a zaplacic polskim przedsiębiorcom.
księciunio
23 grudnia 2015 o 22:23Można było im za ta kwotę zaproponować produkty/wyroby z RP a zapłacić polskim przedsiębiorcom. Nie wyobrażam sobie inaczej.
gość
23 grudnia 2015 o 22:35ja też nie mówię że jak ktoś pluje mi twarz to pada deszcz ale śmieszą mnie twoje wywody typu banderowska ukraina faszystowska litwa i inne hasała”ruskiego mira” prawda jest taka że powinniśmy wspierać ukrainców w ich integracji z europą i jak najdalej trzymać ich od ruskich łap
Jan
28 grudnia 2015 o 14:23@gość: A nie „smiesza” Pana litaunizacja naszej mniejszości?A może pośmiejemy się z zakazu używania polskich nazwisk,imion czy polskiego jezyka? Nie „smieszy” mnie dewastacja polskich grobow – nie tylko zolnierzy ale na Rossie zaczyna być to standardem.Nie smiesza mnie kary finansowe nalozone na rodakow za polskie napisy na busach czy nazwy ulic.
A co do tzw.”ruskich sloganow” – gdyby Pan interesowal się historia to wiedziałby ze obecna „Litwa” to żadne WKL tylko Zmudz która zagrabila historie WKL a ziemie obecnej Bialorusi to dawne WKL.
Co do banderolandi to nazwa ta już była znana od dawna – zanim Putin czy Zyrinowski dorwali się do koryta.Prosze mi napisac w czym objawia się ta „ukropska przyjazn nacjonalistow ” z dawnej Galicji wobec Polakow ze musze być ich przyjacielem.
Jeszcze z historii – Zawsze graniczyliśmy z Rosja a nasze granice z nia byly 2 razy i 3 razy dluzsze niż obecnie i jakos dawaliśmy sobie rade ,bo tylko Polska silna gospodarczo oraz wojskowo może liczyc na siebie a nie litvusuv czy banderowcow.
gość
29 grudnia 2015 o 20:30oj mieliśmy te granice a potem 125 lat niewoli pod ruskim batem potem IV rozbiór polski który zafundował nam stalin z hitlerem na końcu kolejne45 lat pod ruskim batem ,bez ukrainy rosja nigdy nie odbuduje imperium,jeśli przegra ukraine całkowicie odwrócą się od niej białoruś i kazachstan a stąd już tylko krok do rozpadu federacji rosyjskiej