Talibowie zawarli umowę z Kazachstanem i Turkmenistanem na budowę centrum logistycznego w zachodnim Afganistanie, aby przekształcić rozdarty wojną kraj w główny punkt logistyczny dla regionalnego eksportu, w tym ropy z Rosji do Azji Południowej, powiedział minister handlu tego kraju.
Po zeszłotygodniowym spotkaniu tych trzech krajów w stolicy Afganistanu pełniący obowiązki ministra handlu talibów Nuruddin Azizi powiedział agencji Reuters, że zespoły techniczne w ciągu dwóch miesięcy przygotują pisemne porozumienie w sprawie formalnych planów dotyczących centrum, w którym wszystkie trzy kraje będą inwestować.
W miarę jak spada pomoc zagraniczna dla Afganistanu, a gospodarka głównie rolnicza cierpi z powodu utrzymującej się suszy, oficjalnie nieuznawany rząd talibów staje przed pytaniami, w jaki sposób finansować rozwój i unikać stagnacji gospodarczej.
Azizi powiedział, że nowe centrum stanowi część szerszych wysiłków mających na celu wykorzystanie strategicznego położenia Afganistanu, który niegdyś stanowił główną linię starożytnego szlaku handlowego Jedwabnego Szlaku między Azją Południową a Środkową i graniczył z Chinami i Iranem.
„Na podstawie naszych rozmów w prowincji Herat zostanie utworzone centrum logistyczne, które połączy północ z Azją Południową” – powiedział Azizi, dodając, że talibowie liczą spodziewają się, że Rosja sprzeda miliony ton ropy w nadchodzących latach krajom Azji Południowej, zwłaszcza Pakistanowi, i będzie ona przechodziła przez nowy hub.
„Te trzy kraje zrobiły wszystko, co możliwe, aby udowodnić, że Afganistan ma prawo służyć jako punkt połączenia” – powiedział.
„Najlepszą opcją będzie dotarcie do Pakistanu przez Afganistan” – dodał Azizi, mówiąc, że talibowie skoncentrują się na eksporcie ropy z Rosji i że Kazachstan planuje także eksport towarów przez Herat na rynki Azji Południowej.
Ministerstwo Handlu Kazachstanu oświadczyło, że chce zbudować drogi i linie kolejowe przez Afganistan, aby połączyć go z Azją Południową i Zatoką Perską, przy czym węzeł ten będzie ważnym punktem logistycznym.
„Utworzenie hubu umożliwi rozwój usług multimodalnych poprzez konsolidację przesyłek drogowych w suchym porcie, gdzie będą one sortowane i wysyłane koleją korytarzem Północ-Południe do portów morskich Zatoki Perskiej, Pakistanu i Indii” – wyjaśnił.
Azizi powiedział, że centrum logistyczne będzie miało początkową pojemność rzędu miliona ton ropy, ale nie podał daty, kiedy zacznie działać.
Pakistan jest głównym partnerem handlowym Afganistanu i podpisał regionalne umowy o połączeniach energetycznych.
Jednakże w ostatnich latach Islamabad utrzymywał napięte stosunki z talibami w związku z zarzutami, jakoby Afganistan ukrywał antypakistańskich bojowników, czemu Kabul zaprzecza.
W zeszłym roku Pakistan zaczął na dużą skalę kupować w Rosji przecenioną ropę naftową, która została zakazana na rynkach europejskich z powodu wojny Rosji z Ukrainą. Afganistan kupuje także od Rosji ropę, gaz i pszenicę po preferencyjnych cenach.
Azizi powiedział, że talibowie prowadzili również rozmowy z władzami chińskimi na temat budowy drogi przez odległy, wąski korytarz Wachański łączący Afganistan z Chinami, i że mają nadzieję, że Afganistan ostatecznie przekształci się w szlak handlowy między Chinami a Iranem. Powiedział, że urzędnicy afgańskiego ministerstwa handlu zostali niedawno wysłani do Chin na szkolenie.
Po nałożeniu amerykańskich sankcji rosyjskie firmy transportowe zmieniły nazwy niektórych swoich statków na nazwy miast tego kraju.
Bloomberg pisze, że 21 tankowców firmy Sowkomfłot zostało już objętych zachodnimi sankcjami. Tankowce zmieniły flagę z gabońskiej na rosyjską.
Opr. TB, reuters.com
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!