– Rail Baltica to ważny dla fińskiego transportu nowy szlak na rynki centralne. Dlatego Finlandia postanowiła przygotować się do przystąpienia do przedsięwzięcia joint venture RB Rail AS, koordynującego Rail Baltica, aby przyspieszyć ukończenie projektu – poinformowała minister transportu i łączności Anne Berner Finlandii podczas piątkowego spotkania z minister gospodarki i infrastruktury Estonii Kadri Simson.
Jak poinformowało fińskie ministerstwo transportu, Finlandia już złożyła swoją ofertę dotyczącą warunków zaangażowania w projekt.
Rail Baltica – zelektryfikowana normalnotorowa trasa o długości ok. 1000 km łącząca Tallin z Warszawą przez polsko-litewską granicę – ma być ukończona w 2026 r. Połączyłaby kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Koszt przedsięwzięcia, finansowanego głównie z funduszy unijnych, szacuje się na blisko 6 mld euro. Projekt został włączony do programu transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Finlandia jest zainteresowana trasą Rail Baltica także w związku z rozważaną budową tunelu kolejowego pod dnem Zatoki Fińskiej, który miałby połączyć Tallin z Helsinkami. Na piątkowym spotkaniu ministrów transportu Finlandii i Estonii w Helsinkach potwierdzono, że prace i analizy przygotowawcze w związku z tym projektem będą kontynuowane.
Oprac. MaH, Niezalezna.pl
fot.
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!