
Młodzież pod pomnikiem Bandery. Fot: Zdjęcie Rady Miasta Tarnopol
Władze Lwowa i Lwowszczyzny w ogniu walki o młode umysły!
Lwów intensyfikuje politykę historyczną, by umacniać świadomość narodową wśród młodzieży – a ta, jak pokazują najnowsze badania, przeprowadzone na zlecenie władz, coraz częściej utożsamia się z państwem i jego historią. No i bohaterami. Na szczytach — Stepan Bandera.
Samorząd i nauczyciele mają jasny cel: zbudować silne pokolenie, które nie tylko „zna swoją historię, ale chce ją kontynuować” – u siebie, a nie za granicą.
Ponad połowa nastolatków z obwodu lwowskiego (57%) – uczniów klas 8–11 szkół i gimnazjów z obwodu lwowskiego deklaruje chęć kontynuowania nauki na poziomie wyższym na Ukrainie. Kolejne 21% wciąż nie podjęło decyzji, czy pozostać w ojczyźnie. To wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie władz w okresie od 19 maja do 3 czerwca 2025 roku.
Rezultaty badania zostały przedstawione 4 września podczas posiedzenia grupy roboczej ds. pamięci narodowej przy Lwowskiej Obwodowej Administracji Wojskowej oraz zaprezentowane na konferencji prasowej.
„Trwają prace nad opracowaniem strategii pamięci narodowej obwodu lwowskiego oraz planu działań na rzecz jej wdrożenia. Celem badania było zrozumienie obecnego stanu świadomości młodzieży i wyznaczenie podstaw do dalszego działania” – powiedział Andrij Hodyk, przewodniczący grupy roboczej oraz pierwszy zastępca szefa Lwowskiej OWA.
Badanie wykazało, że 83% uczniów czuje dumę z Ukrainy – 57% zdecydowanie się z tym zgadza, a 26% raczej się zgadza. Co ciekawe, liczba tych, którzy chcą studiować w kraju (57%), pokrywa się z odsetkiem uczniów, którzy „zdecydowanie” czują dumę ze swojego kraju.
Najwięcej młodych osób deklaruje dumę z ukraińskiej historii (82%), niezłomności kraju w czasie obecnej wojny (85%) oraz emocjonalnej więzi z miejscem zamieszkania (69%).
W przypadku pytania o chęć wyjazdu z kraju – 47% chciałoby pozostać na Ukrainie, lecz tylko 29% jest tego całkowicie pewnych.
Jeśli chodzi o wiedzę historycznąi tożsamość; do trzech najbardziej znanych postaci historycznych uczniowie zaliczają: Bohdana Chmielnickiego, Stepana Banderę i Tarasa Szewczenkę. Na czwartym miejscu znalazł się Iwan Mazepa. Wśród postaci negatywnych wymieniani są Stalin, Putin, Janukowycz i Lenin.
Uczniowie rzadko wskazywali lokalnych bohaterów – najczęściej powoływali się na postacie z programu szkolnego. Jednocześnie 67% wyraziło chęć poznania historii swojej miejscowości lub regionu, zauważając, że obecnie wiedzy na ten temat jest niewystarczająco dużo.
„Z badań wynika, że nauczyciele dobrze realizują program szkolny, ale potrzebne jest również wzmacnianie emocjonalnej więzi młodzieży z ich ‘małą ojczyzną’” – podkreśla Jurij Hołod, pełniący obowiązki przewodniczącego Lwowskiej Rady Obwodowej.
78% uczniów uważa, że ważna jest znajomość historii Ukrainy. Jednocześnie młodzież zgłasza zapotrzebowanie na nowoczesne i interaktywne formy nauki – szczególnie z wykorzystaniem materiałów wideo i cyfrowych zasobów.
Głównym źródłem informacji dla uczniów jest Telegram (74%), zaraz za nim TikTok (67%) i Instagram (49%). 63% uczniów czerpie wiedzę z rozmów z rodziną, 47% – od nauczycieli, a 45% – od przyjaciół.
Badaniem objęto 31 szkół w regionie i 1087 uczniów klas 8–11. Maksymalny teoretyczny błąd statystyczny nie przekracza 3%.
ba za facebook.com/lvoblrada
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!