Rosyjski Centralny Instytut Aerohydrodynamiczny (CAGI) zakończył etap badań nad stworzeniem naddźwiękowego samolotu pasażerskiego. Placówka poinformowała o tym na swoim kanale w „Telegramie”.
W celu przetestowania niezbędnych technologii, CAGI we współpracy ze Zjednoczoną Korporacją Budowy Samolotów, „ODK-Kłymow” i Centralnym Instytutem Budowy Silników Lotniczych opracowują demonstrator kompleksu technologii „Stryż”.
Jedną z technologii, które wymagają przetestowania, jest umieszczenie u góry płatu nośnego zespołu napędowego. Takie rozwiązanie powinno zmniejszyć poziom hałasu powstającego podczas lotu naddźwiękowego.
W pierwszym etapie badań specjaliści zaprojektowali i wykonali modele elementów zespołu napędowego samolotu.
Składa się on z dwóch silników, z których każdy jest połączony z urządzeniem dolotowym powietrza i dyszą płaskostrumieniową o przekroju skośnym. Testy przeprowadzono w tunelach aerodynamicznych CAGI.
Biorąc pod uwagę górne położenie silnika, uzyskano „ponadstandardowe” parametry układu dolotowego, a straty ciągu dyszy płaskostrumieniowej wykazały „akceptowalne parametry”.
Kolejnym krokiem były testy na stanowisku naziemnym silnika RD-93MS opracowanego przez „ODK-Klymow”, zaadaptowanego do wykorzystania jako część demonstratora.
Podczas testów na dyszy zamontowano system redukcji hałasu opracowany przez konstruktorów CAGI, aby zredukować hałas silnika podczas startu
Ciekawostką jest to, że Rosjanie tracą czas i środki na takie przedsięwzięcie, pomimo faktycznego braku popytu na produkcję zwykłych poddźwiękowych samolotów pasażerskich.
Do dziś Rosjanie nie rozpoczęli nawet seryjnej produkcji swojego flagowego samolotu pasażerskiego MS-21. Koszt jego budowy stale rośnie i obecnie dorównuje ceną samolotom zachodnim.
Opr. TB, t.me/tsagi_official











Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!