Rada Najwyższa Ukrainy przyjęła ustawę „O żegludze śródlądowej”, która reguluje stosunki prawne w tej branży. Za jej przyjęciem zagłosowało 276 deputowanych. Wymagane minimum wynosiło 226 głosów.
Zgodnie z uzasadnieniem celem uchwalenia ustawy jest ustalenie ekonomicznych i organizacyjnych podstaw działalności w zakresie żeglugi śródlądowej.
„Przyjęcie projektu zapewni ujednolicenie terminologii z zakresu transportu wodnego i wyeliminowanie konfliktów w odpowiednim obszarze legislacyjnym” – czytamy w dokumencie.
Jak napisał na swoim koncie na Facebooku deputowany Artiem Kowalew, przewodniczący podkomisji ds. transportu rzecznego w Komisji Rady Najwyższej ds. Transportu i Infrastruktury, ideolog i jeden z autorów ustawy o śródlądowym transporcie wodnym, przyjęta ustawa daje początek reformie transportu rzecznego.
„Dzisiejszy dzień to prawdziwie historyczne wydarzenie! Rada Najwyższa przyjęła w drugim czytaniu ustawę o śródlądowym transporcie wodnym. Jest to duża sektorowa ustawa o integrująca nas z Europą, nad którą pracowaliśmy przez ostatni rok. Nie udało się tego zrobić przez ostatnie 12 lat. Cały sektor nie miał ustawy i wsparcia państwa, co doprowadziło do upadku infrastruktury rzecznej, która jest zużyta w 75%” – napisał.
„To pierwszy krok w kierunku otwartego i konkurencyjnego rynku wodnego transportu towarowego i pasażerskiego. Oznacza to: wzrost żeglugi wodnej, redukcję kosztów logistyki biznesu, rozwój przemysłu stoczniowego, nowe przedsiębiorstwa i nowe miejsca pracy, inwestycje ukraińskie i zagraniczne, modernizacja infrastruktury rzecznej” – podkreślił.
Zdaniem ministra infrastruktury Władisława Kriklija uchwalona ustawa o transporcie wodnym będzie okazją do ożywienia sprawnej logistyki rzecznej.
„Dzięki wdrożeniu tego prawa będziemy mogli ożywić najtańszy i najbardziej przyjazny środowisku sposób dostarczania towarów – transport rzeczny oraz stworzyć efektywną logistykę rzeczną” – powiedział.
Przyjęcie ustawy skomentowała także Kancelaria Prezydenta Ukrainy.
„Z zadowoleniem przyjmujemy przyjęcie przez Radę Najwyższą ustawy„ O śródlądowym transporcie wodnym ” – czytamy w komunikacie.
„To prawdziwie historyczna decyzja, która jest istotnym elementem umowy stowarzyszeniowej między Ukrainą a Unią Europejską. Ponadto wdrożenie prawa zliberalizuje korzystanie z naszych wód wewnętrznych i przeniesie części ruchu towarowego na rzekę. W ten sposób państwo uniknie niszczenia dróg i zaoszczędzi pieniądze na ich remonty. Poza tym transport rzeczny jest najtańszą i najbardziej przyjazną środowisku formą transportu” – wyjaśniła kancelaria prezydenta.
Urzędnicy prezydenta Zełenskiego zwrócili również uwagę na to, że ustawa została sfinalizowana z uwzględnieniem propozycji przedstawicieli branży.
„Zgodnie z oczekiwaniami, jej realizacja przyczyni się nie tylko do zwiększenia rocznego transportu do 30 mln ton, ale także będzie stymulowała rozwój przemysłu stoczniowego. Ożywieniu ulegnie także ruch pasażerski na rzekach. Kancelaria Prezydenta Ukrainy jak najszybciej przeanalizuje ustawę, aby prezydent mógł ją podpisać” – podkreślono.
W ramach ustawy przewidziano utworzenie Państwowego Funduszu Śródlądowych Dróg Wodnych w ramach specjalnego funduszu w budżecie państwa w celu zapewnienia żeglugi śródlądowej.
„Planowane są źródła dla utworzenia specjalnego funduszu w budżecie państwa Ukrainy w oparciu o procent podatku akcyzowego na paliwo wyprodukowane na Ukrainie, podatek akcyzowy na paliwo importowane na obszar celny Ukrainy, opłaty celne uiszczane w przypadku objęcia statków reżim celny czasowego importu z warunkowym częściowym zwolnieniem z płatności celnych” – czytamy w nocie wyjaśniającej do ustawy.
Środki z Państwowego Funduszu Śródlądowych Dróg Wodnych zostaną wykorzystane do sfinansowania utrzymania śródlądowych dróg wodnych w celu zapewnienia ich żeglowności; budowy, przebudowy, naprawy i konserwacji obiektów infrastruktury strategicznej dla śródlądowego transportu wodnego; wprowadzenia środków zapewniających bezpieczeństwo żeglugi na śródlądowych drogach wodnych; nawigacyjnego i hydrograficznego wspomagania nawigacji, eksploatacji, przebudowy, naprawy i rozwoju systemu informacji rzecznej; działań na rzecz rozwoju infrastruktury żeglugi śródlądowej zgodnie z programami państwowymi; konserwacji, przebudowy, naprawy, technicznego przystosowania i zabezpieczenia żeglugowych budowli hydrotechnicznych (śluz żeglugowych), a także wykorzystania tych konstrukcji do ruchu statków.
Ustawa „O śródlądowym transporcie wodnym” przyczyni się do integracji śródlądowych dróg wodnych w system logistyki intermodalnej, co pozwoli Ukrainie na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej w systemie transportowym krajów UE.
Zgodnie z uzasadnieniem przyjęcie ustawy przyczyni się do rozwoju przybrzeżnej infrastruktury żeglugi śródlądowej, poprawi stan gospodarki rzecznej, rozwinie konkurencyjny rynek usług w zakresie śródlądowego transportu wodnego i przyciągnie inwestycje, przekieruje przepływy ładunków na transport ekologiczny itp.
Według ministra infrastruktury Władisława Kriklija, przyjęcie przez Radę Najwyższą ustawy „O śródlądowym transporcie wodnym” spowoduje wzrost wolumenu przewozów ładunków w ciągu 3-5 lat do 30 mln ton rocznie, z ekonomicznym skutkiem dla państwa do 13-16 mld hrywien rocznie.
Opr. TB, UNIAN, https://www.president.gov.ua/
fot. UNIAN
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!