Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski podpisał dekret o „Wprowadzeniu wybranych środków, których celem jest poprawa dostępu osób fizycznych i prawnych do usług elektronicznych”. Ten akt prawny zmierza do usprawnienia i zapewnienia przejrzystości państwowych baz danych, oraz rozwoju nowoczesnych narzędzi identyfikacji elektronicznej i wprowadzenia priorytetowych usług e-administracji dla obywateli i przedsiębiorstw.
„Obecnie na Ukrainie funkcjonuje ponad 350 państwowych baz danych, z których większość działa w sposób nieefektywny i nieprzejrzysty. Jest to główna przyczyna przejęć przedsiębiorstw, korupcji i innych przestępstw w sektorze usług publicznych, np. w kwestiach budowlanych i obrotu ziemi” – zarysował problematykę Michaił Fiedorow, doradca prezydenta Ukrainy.
Według niego, kontrola baz danych i ich usprawnianie, ale także procedura udostępniania i używania osobistych identyfikatorów osób fizycznych w ramach różnych baz danych nie będą wymagać od obywateli stałego udostępniania tych samych informacji. Pozwoli to też na uproszczenie wszystkich usług publicznych.
„Przejrzyste i niezawodne funkcjonowanie państwowych baz danych będzie kluczem do bezpiecznego rozwoju biznesu i skutecznego zarządzania państwem” – dodał.
W myśl dekretu prezydenckiego przewiduje się także wprowadzenie centralnego portalu internetowego usług elektronicznych, dzięki któremu Ukraińcy będą mogli uzyskać dostęp do swoich informacji w publicznych bazach danych (np. nieruchomościowych, gruntowych, transportowych, podatkowych i dochodowych), oraz skorzystać z kluczowych usług publicznych z wykorzystaniem skrzynki pocztowej.
W ramach przewidzianego dekretem stworzenia e-państwa udogodnienia dla obywateli i przedsiębiorców mają dotyczyć np. realizacji usług elektronicznych związanych z narodzinami dziecka oraz miejscem jego zamieszkania [projekt „eMaljatko” – eMalątko – red.], rejestrację podatnika w wypadku otrzymania ukraińskiego obywatelstwa, weryfikację prawa jazdy kierowcy itd.
„Obecnie badamy rozmiar i charakter korupcji w obszarze usług administracyjnych. Możemy jednak już powiedzieć, że w ten sposób z kieszeni Ukraińców wypływają rocznie miliardy hrywien. Dlatego też opracowaliśmy listę około dwustu najważniejszych usług dla obywateli i przedsiębiorstw, które wymagają wprowadzenia dla nich oferty on-line. Dzięki temu każdy Ukrainiec będzie mógł zweryfikować naszą ideę i jej realizację, właśnie na tej głównej i jednolitej stronie internetowej” – podkreślił Fiedorow.
W perspektywie, dekret prezydencki zainicjuje prace nad wprowadzeniem wyborów elektronicznych i elektronicznego spisu ludności na Ukrainie. Jednym z jego kluczowych celów jest przyspieszenie wprowadzenia jednolitego spisu demograficznego, który obecnie zawiera dane tylko dla około 14 mln. obywateli, oraz wprowadzenie innowacyjnych narzędzi identyfikacji elektronicznej.
„Brak u obywateli identyfikatora eID [odpowiednika polskiego NIP – red.] jest kluczową barierą dla rozwoju e-usług i gospodarki cyfrowej jako całości. Już jesienią planujemy rozpocząć wydawanie paszportów [odpowiednik dowodów osobistych na Ukrainie – red.] w postaci kart identyfikacyjnych z podpisem elektronicznym, ale naszym priorytetem jest wprowadzenie i rozpowszechnianie innowacyjnych rozwiązań, takich jak MobileID i SmartID [a pośrednictwem komputerów i smartfonów – red.], a także innych alternatywnych środków. Wszystko po to, abu każdy Ukrainiec mógł szybko odczuć korzyści płynące z transformacji cyfrowej państwa – podsumował doradca prezydenta.
Opr. TB, https://www.president.gov.ua/ru
fot. https://www.president.gov.ua/
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!